ZF Investiți in România

Investiţi în România! Sorin Stancu, manager general al retailerului polonez de articole pentru copii SMYK All for Kids România: Vrem să ajungem la 60-70 de magazine pe piaţa locală în următorii 3-5 ani

26.10.2020, 12:30 Autor: Alex Ciutacu

♦ Retailerul polonez SMYK a continuat planurile de extindere şi va ajunge la 22 de magazine până la finalul anului, după cinci deschideri în 2020.

Retailerul polonez de articole pentru copii SMYK All for Kids vrea să ajungă la un număr de circa 60-70 de magazine deschide pe piaţa locală în următorii 3-5 ani, în contextul în care compania a păstrat planul de dezvoltare pentru România pe parcursul crizei sanitare, a declarat Sorin Stancu, manager general, SMYK All for Kids România, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„În Polonia avem astăzi 200 de magazine şi România este undeva la jumătate, poate puţin sub jumătate, deci poate nu chiar 100 de magazine aici, dar în 3-5 ani vedem undeva la 60-70 de magazine“, a explicat Sorin Stancu, cel care conduce businessul de aproape 61 mil. lei al polonezilor în piaţa locală. 

Săptămâna trecută, retailerul a deschis cel de-al 21-lea magazin pe piaţa locală, în Braşov, iar până la fi­nalul anului mai are încă unul în plan, ceea ce duce to­ta­lul deschiderilor pentru 2020 la un număr de cinci locaţii.

 Pentru anul viitor, compania plănuieşte să meargă înainte cu dezvoltarea şi să lanseze şi un canal online pentru piaţa locală.

„Ca orice business pe final de an suntem în perioada de bugetare, suntem atenţi la ce se întâmplă în piaţă, suntem preocupaţi de starea situaţiei sanitare, ne luîm măsurile necesare faţă de angajaţi şi clienţi, dar rămânem optimişti pentru anul viitor. Implementarea soluţiei online rămâne principala prioritate, iar pentru anul viitor sperăm să creştem numărul de magazine cu 30-40%“, a spus managerul general. 

Bugetul anual de investiţii al SMYK pentru România este de ordinul milioanelor de lei, întrucât compania nu a transmis cifre exacte. Planul pe termen lung al retailerului polonez este să ajungă cu locaţii în peste 40 de oraşe din ţară, în contextul în care astăzi acoperă 17. 

Toate magazinele SMYK All for Kids sunt situate în malluri şi centre comerciale din ţară, ceea ce înseamnă că au fost închise pe perioada stării de urgenţă. Cu toate acestea, invitatul a explicat că odată cu scăderea numărului de clienţi a crescut bonul valoric, întrucât oamenii se orientează spre produse de o calitate superioară. 

„Am avut o strategie agresivă de promoţii imediat după redeschidere. (…) A existat o perioadă o atenţie deosebită acordată zonei de jucării, oamenii au fost blocaţi în case şi au încercat să compenseze lipsa de activitate. După care, odată cu ieşitul din casă, începutul şcolii, lucrurile s-au dus mai mult spre zona de fashion“, a declarat Stancu. 

În ceea ce priveşte produsele listate în magazine, invitatul a explicat că majoritatea sunt provenite de pe canalul grupului, dar că sunt şi produse fabricate sau distribuite cel puţin de businessuri româneşti. 

„Eu mi-aş dori să vină vremea în care să facem loc şi în magazinele SMYK din Polonia pentru un brand românesc. Suntem un brand regional, aşa cum luăm branduri din Polonia şi le distribuim regional, mi-ar plăcea să văd un brand românesc distribuit regional. Este nevoie de producători, furnizori care să poată duce un astfel de proiect“, a spus el. 

Tabloul producătorilor de articole pentru copiii din România arată o prezenţă puternică în zona de fashion, dar în scădere, iar Sorin Stancu a spus că în ceea ce priveşte jucăriile lipsesc producătorii puternici.

„Articolele de copii în România sunt destul de slab reprezentate, gama noastră include atât produse fashion cât şi produse din zona de jucării şi puericultură. Ne-am dori să vedem pe toate segmentele producătorii români. Pe zona de fashion România era cândva un producător important. Este în continuare, dar este în scădere. Pe zona de jucării aş spune că deocamdată nu suntem reprezentaţi aproape deloc nici măcar la nivel naţional, în niciun caz regional. E loc de dezvoltare pe mai multe segmente. Pe producătorii polonezi poate nu i-am văzut mult în fashion, deşi sunt şi acolo, dar în zona de jucării îşi pun amprenta“, a adăugat el. 

Cu afaceri de aproape 61 mil. lei în 2019, SMYK All for Kids România ţinteşte un rezultat similar pentru finalul anului 2020, poate cu o uşoară creştere. „Având în vedere că am fost închişi 3 luni sperăm să terminăm peste cifrele anului trecut, cu toate că am avut o perioadă destul de lungă de lipsă totală de activitate în ce priveşte retailul. Considerăm că vom termina puţin peste cifrele de anul trecut, datorită extinderii, magazinelor noi şi activităţillor implementate după deschidere, care au generat venituri mai mari faţă de aşteptările iniţiale“.

Datele de la Ministerul de Finanţe pentru anul 2019 arată un număr de 145 de angajaţi pentru anul trecut, iar în prezent SMYK a ajuns pe piaţa locală la circa 200 de oameni. „Probabil vom termina anul cu circa 220-230 de angajaţi“.

 

Care sunt principalele probleme identificate de SMYK All for Kids

♦ Lipsă de comenzi. Este posibilă o scădere a consu­mu­lui în perioada următoare, nu ştim cum vor evolua lucurile şi asta este o realitate. Sperăm să depăşim cu bine peri­oa­da pe care o trăim dar este un lucru care se poate întâmpla. 

♦ În ceea ce priveşte birocraţia şi legislaţia neclară şi greoaie le-aş pune împreună pentru că sunt o realitate a vieţii economice de mulţi ani de zile. Aş putea spune că se văd îmbunătăţiri, această pandemie a schimbat puţin lucrurile.

♦ Am trăit să vedem rezolvarea unor probleme în relaţia cu autorităţile mai rapid şi mai eficient decât în trecut. Sperăm să continue acest lucru şi să vedem în multe zone din administraţia publică schimbări în acest sens. Legislaţia fost neclară, întârziată şi complicată, mai ales în perioada de pandemie. Ar fi foarte bine dacă lucrurile ar fi făcute mai repede şi adaptate pe realitatea economică, astfel încât businessurile să încorporeze rapid schimbările legislative, dacă sunt. 

♦ Problemele de recrutare reprezintă o realitate în condiţiile scăderii populaţiei în România în ultimii 10-15 ani. Pe de altă parte, aş spune că nu e vorba de număr ci de calitatea oamenilor, deci cred că sistemul educaţional românesc ar trebui să se redefinească şi să se repună pe alte baze decât cele din trecut şi să genereze forţă de muncă bine pregătită şi adaptată la realităţile economice, adică nu facem doar absolvenţi care ştiu sau nu ce au de făcut, poate printr-un parteneriat mai bun între sistmeul educaţional şi lumea de business să scoatem oameni care atât pentru ei, cât şi pentru angajatori să fie o resursă reală. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank