Caută doar în titlu
ZF Investiți in România

Investiţi în România! Roxana Mircea, REI Finance: Poţi lua fonduri nerambursabile prin schemele de ajutor de stat şi dacă eşti startup, şi dacă eşti companie cu mii de angajaţi

11.05.2021, 00:07

♦ Anul 2021 ar putea aduce o suprascriere pe schema de ajutoare de stat pentru investiţii.

♦ Ar putea fi ultimul an în care componenta nerambursabilă ajunge până la 50% din proiect.

Schemele de ajutor de stat reglementate prin HG 807/2014, respectiv HG 332/2014 pot fi accesate atât de startup-uri, cât şi de companii cu mii de angajaţi, iar anul 2021 ar putea aduce o suprascriere pe aceste opţiuni de finanţare, în contextul în care dimensiunea compo­nentei nerambursabile ar putea scădea de anul viitor, a explicat Roxana Mircea, managing partner, REI Finance Advisors, în emisiunea Investiţi în România!, reali­zată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Mai avem peste 200 mil. euro rămaşi, înţelegem că se vor face realocări dacă va fi suprascrisă această sumă. (…) Este important să depunem şi să câştigăm proiectele anul acesta, mai ales că ai o perioadă de implementare până la 31 decembrie 2028. Ai mulţi ani în faţă în care îţi poţi etapiza investiţia, poţi lua anul acesta o parte din echipamente sau anul viitor, iar următoarea parte peste 2-3 ani”. 

Atât schema 807/2014 pentru investiţii, cât şi schema 332/2014 pentru crearea de noi locuri de muncă funcţionează cu o componentă nerambursabilă de maximum 50% din valoarea proiectului, însă aceasta variază în funcţie de zonă.

Practic, în Ilfov şi în regiunea de vest a ţării (Timişoara, Arad, Caransebeş, Hune­doara) rata de finanţare este de 35%, în timp ce în Bucureşti este de doar 10%. În restul ţării rata ajunge până la 50%.

„Harta ajutoarelor de stat va fi modificată de anul viitor şi înţelegem că toa­tă zona centru şi nord-vest nu va mai avea 50%, probabil doar 30%. Zona Arad-Ti­miş-Caransebeş-Hunedoara va scădea de la 35% pe la 15%. Foarte greu va mai face sens pentru o companie să acceseze acele 15% şi să-şi asume o monitorizare de 5 ani de zile”. 

Ca praguri minime, schema 807/2014 vizează proiecte de investiţi de mini­mum 1 mil. euro, în timp ce schema 332/2014 impune un nivel de minimum 100 de locuri de muncă create, unde ajutorul de stat poate finanţa până la 50% din cheltuielile salariale.

„Proiectul de investiţii trebuie să fie de 4,5 mil. lei. Dacă avem componentă 50%, practic 2,25 mil. lei este finanţarea nerambursabilă. Grantul maxim este echivalentul la 37,5 mil. euro acolo unde componenta nerambursabilă este 50%“. 

În contextul crizei actuale, condiţiile prevăd ca solicitantul să fi înregistrat profit într-unul din ultimii trei ani, nu neapărat în anul anterior. Cu toate acestea, compania care aplică nu trebuie să fie o firmă în dificultate.

 „Poţi fi de la startup până la companie mare, foarte mare, cu mii de angajaţi. Pentru stratup, acţionarii trebuie să nu mai deţină alte companii pe acelaşi domeniu”. 

Cu sute de finanţări interme­dia­te anual pe diferite programe şi scheme de finanţare, consultanţii REI Finance Advi­sors sunt de părere că anul 2021 va veni cu o suprascriere pe schema de ajutor de stat, cu precădere pe cea pentru investiţii.

„Mă aştept să fie o suprascriere foarte mare pe ajutoare de stat. Veţi vedea în câteva luni că vor fi multe proiecte depuse. Anul trecut a fost un blocaj. (…) Anul acesta vedem o efervescenţă mare în zona de food, construcţii şi materiale de cons­truc­ţii, de la agregate, structuri asfaltice, beton până la plastice, tâmplărie”.  

Cum funcţionează ajutoarele de stat

Schema de ajutor de stat pentru investiţii vine cu două obligaţii majore pentru beneficiar: menţinerea numărului mediu de angajaţi din ultimele 12 luni pe toată perioada de monitorizare şi contribuţia la bugetul local cu taxe şi impozite în acelaşi cuantum cu grantul primit. 

„Dacă am primit ajutor de stat de 2 mil. euro, trebuie să plătesc înapoi prin taxele pe noii angajaţi, impozitele plătite la bugetul local, impozit pe profit, pe dividende. Dacă la finalul celor 5 sau 7 ani nu am reuşit să plătesc, voi da direct suma pe care nu am reuşit să o plătesc. Spre exemplu, dacă nu am plătit taxe de 100.000 de euro, îi dau direct Ministerului de Finanţe 100.000 de euro plus o dobândă de puţin peste 2%”. 

Proiectele sunt depuse pe un singur cod CAEN, iar toate achiziţiile realizate cu ba­nii accesaţi trebuie facturate pe acelaşi cod.

Beneficiarii trebuie să se supună unei perioade de monitorizare, care poate ajunge acum până la 7 ani în loc de 5 ani, pe fondul crizei sanitare. 

„Este o perioadă în care trimiţi un raport ministerului de Finanţe şi îl informezi care sunt angajaţii tăi, să vadă că îţi păstrezi acea medie, care este nivelul taxelor plătite pe proiect. Asta este perioada de monitorizare, iar ei pot veni să te verifice, să vadă că tu prestezi serviciile pe care le-ai declarat în planul de afaceri”. 

Totodată, perioada de evaluare a proiectelor este de doar trei luni, ceea ce înseamnă că doritorii pot ajunge destul de repede la implementare dacă se califică pe condiţiile guvernului. Mai mult, o singură companie poate accesa de mai multe ori schema. 

„Poţi accesa până ajungi la cuantumul grantului maxim de 37,5 mil. euro, dar trebuie să fim atenţi la zona de co-finanţare şi trebuie să ai clienţi. Trebuie să fii cu scrisori de intenţie, cu studiu de piaţă care să ateste cerere neonorată. Să nu credeţi că ministerul de Finanţe acordă chiar aşa simplu şi pe vise nefondate”. 

Invitata a declarat că au fost şi cazuri în care companiile au fost nevoie să dea bani înapoi, fie pentru că nu au ajuns să plătească taxe şi impozite la nivelul stabilit, fie pentru că nu au reuşit să implementeze. 

„Sunt companii care au şi 5 mil. euro de dat înapoi, dar nu regretă, spun că i-a propulsat foarte mult schema. Şi îi dau cu bucurie înapoi că e ca un credit pe care îl rambursezi cu dobândă de peste 2%, deci să nu se sperie antreprenorii. (…) Sunt şi care nu reuşesc să implementeze”. 

În ceea ce priveşte schema 332/2014 pentru crearea de noi locuri de muncă, procentele de finanţare nerambursabilă sunt aceleaşi ca în cazul 807/2014. Practic, compania care aplică trebuie să creeze 100 de noi locuri de muncă şi primeşte finanţare nerambursabilă pentru o parte din costurile salariale timp de doi ani. 

„Sunt destul de puţine cereri aici, mult mai multe pe investiţii. (…) Şi aici pot aplica dacă am doar câţiva angajaţi, dar trebuie corelat cu un proiect de investiţii. Să zicem că eşti în IT, trebuie să mai cumperi 100 de laptopuri şi birouri. Trebuie menţionat că ei vor rambursa din ce plăteşti tu. Adică tu plăteşti salariile câteva luni şi abia apoi depui o cerere de plată”. 

Îndrumar pentru finanţare

1. Trebuie să defineşti foarte clar toate implicaţiile afacerii tale, de la legislaţie, avize, partea financiară, cui vinzi, cu cât, o schiţă de plan de afaceri, să le pregăteşti şi să identifici un consultant care îţi dă încrederea contractual că depune un proiect complet şi concret. Trebuie să alegi un consultant care face şi scrierea şi implementarea alături de tine. 

2.Este foarte important ca arhitectul pe care îl alegi să fie specializat, să aibă experienţă cu ce vrei tu să faci. Dacă vrei moară, să mai fi făcut moară, dacă vrei fermă de porci, să mai fi făcut asta. Nu iei pe cineva care a făcut doar hoteluri şi de mâine face o fermă pentru că poţi avea o problemă undeva pe flux. 

3.Trebuie să ne asigurăm că avem cofinanţarea. Vedem proiecte supraevaluate care nu îşi asigură cofinanţarea. Înainte de a scrie proiectul, sfatul nostru este să treacă pe la bancă să se asigure că vor putea accesa fonduri. În funcţie de asta, construim un proiect pe care să fim siguri că îl putem finanţa. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.