ZF Investiți in România

Investiţi în România! Retailerul de mobilă Acaju vrea să facă producţie în următorii trei ani. Compania a investit 1 mil. euro în ultimii cinci ani într-o strategie omnichannel

11.05.2021, 18:05 Autor: Alex Ciutacu

Retailerul de mobilă Acaju îşi pregăteşte intrarea în producţie în următorii trei ani şi vrea să-şi extindă reţeaua de magazine fizice din regiunea Moldovei, în timp ce finalizează integrarea omnichannel cu platforma online dezoltată în ultimii ani, a explicat Iulian Acatrinei, director general şi proprietar al Acaju, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Credem că există o oportunitate imensă pe partea de mobilier tapiţat, pe canapele şi colţare. Nu prea găseşti ofertă adaptată pe gusturile românilor în momentul de faţă în România pe zona aceasta în segmentul premium. Este inclus în planul nostru pentru următorii trei ani să deschidem o secţie de producţie, iar dacă lucrurile ies cum ne imaginăm noi să extindem”. 

Compania are deja locaţia pentru investiţie şi va adapta di­mensiunea iniţială a proiectului la resursele financiare de ca­re dispune atunci când îl va demara. 

„Avem clădirea, utili­tăţile, trebuie doar să găsim resursa pentru a investi în com­ponenta de utilaje. Dacă o faci la nivel de început îţi tre­buie minimum 200.000 de euro, dar dacă vrei să faci ceva bun să contezi în piaţă ar trebui să investeşti peste 1 mil. euro”. 

Retailerul de mobilă distribuie în total circa 5.000 de produse de la producători din România, Germania şi Polonia, iar abordarea faţă de vânzări este bazată pe o strategie omnichannel care cuprinde o platformă online şi o reţea de magazine în curs de extindere. 

„În momentul de faţă avem magazine în Iaşi şi Vaslui şi ne dorim să multiplicăm reţeta omnichannel. (…) Avem în lucru un concept de magazin care să pună în valoare produsele pe care le comercializăm şi vrem să mergem în prima etapă către oraşele mari din zonă, Bacău şi Suceava fiind printre priorităţile noastre”.  Înregistrată în Vaslui, firma Acaju a fost fondată în 2006 cu 2.000 de euro, despre care Acatrinei îşi aminteşte că erau „bani împrumutaţi”.

În 2020, retailerul a ajuns la afaceri de 5 mil. euro, după o creştere de 48% faţă de 2019. Totodată, numărul de angajaţi a ajuns la 44, cu 11 mai mult decât la începutul anului trecut. 

De 5x în 5 ani prin comerţ online

Rezultatul retailerului pentru anul 2020 nu a fost doar produsul unui an bun pentru comerţul online. Antreprenorul a demarat în 2015 un plan pe cinci ani prin care viza lansarea unui magazin online şi consolidarea unei strategii omnichannel. 

„Practic, din 2015 în 2020 businessul a crescut cu 440%. Aici au contat trei canale: retailul fizic, magazinul online, cât şi o componentă de distribuţie către magazine fizice pe care am pornit-o acum doi ani de zile”. 

Magazinul online a devenit operaţional la finalul anului 2015, într-un moment în care acesta era ţinut în picioare de Acatrinei împreună cu încă un director. Acum, online-ul reprezintă peste 40% din vânzări. 

„La momentul respectiv era un test. Exista ideea că mobila nu se vinde în online şi am zis că nu vom şti niciodată dacă nu încercăm, dacă nu testăm noi. Concluziile au fost că lucrurile funcţionează, deşi sunt mari bariere de intrare în domeniu. Nu administrezi uşor vânzarea de mobilă în online”. 

Invitatul a identificat două bariere mari la intrarea în comerţul online, unde prima ţine de percepţia clienţilor din România, care sunt mai conservatori, doresc să testeze produsele şi nu se mulţumesc de multe ori doar din imagini. 

„A doua barieră şi cea care poate afecta un business din punct de vedere financiar este capacitatea de a livra, partea logistică, unde depinzi de terţi, curieri. Dacă faci o livrare naţională cu produse voluminoase este greu să găseşti un partener care să îţi ofere un preţ cu ajutorul căruia să rezişti în piaţă. (…) Nu este simplu, dar se pot găsi soluţii. Lucrăm cu două firme de curierat şi facm livrare proprie pentru produsele mai voluminoase”. 

Cu toate acestea, fondatorul Acaju vede şi modalităţi prin care aceste bariere pot fi depăşite. Acestea ţin atât de mutări strategice, cât şi de notorietatea brandului, întrucât clienţii acordă mai multă încredere unui brand pe care îl cunosc mai bine. 

„Strategic, cred că sunt cel puţin două componente care se pot lucra mai bine: o componentă video, fiindcă în toate industriile care vând online video este viitorul, iar celălalt lucru este legat de garanţiile şi serviciile pe care le oferi. Noi oferim şi acum garanţie de retur de 30 de zile, nu doar 14 zile cum prevede legislaţie, să întărim încrederea clientului”. 

Un element care poate ajunge să pună presiune în cazul comerţului online este rata de retur, iar Acaju spune că aceasta variaza în funcţie de sezonalitate, dar în restul anului se situează între 5 şi 7%. 

„Românii s-au adaptat, dar nu ar trebui să credem că latura conservatoare dispare peste noapte. Eu mă uit la americani care au un comportament identic în ceea ce priveşte cumpărăturile, după studiile sociologice. Vedem acolo că retailul cărămidă şi mortar cum îi spun ei predomină încă pe piaţă. Nici Amazon nu a reuşit să facă aşa de multe pe vânzările de mobilă”. 

După cinci ani, investiţiile totale pentru planul de transformare al Acaju s-au ridicat la aproximativ 1 mil. euro, de la magazine, online, logistică şi până la publicitate. 

„Am investit şi anul trecut şi investim şi anul acesta, ultima prioritate strategică pe care o avem fiind legată de a administra mult mai bine portofoliul de produse din stoc şi avem în derulare o integare între platforma online, ERP şi WMS-ul care să gestioneze stocul. Lucrăm aici cu o companie românească care face integrarea, iar asta ne va asigura o predictibilitate mult mai mare în aprovizionare, cât şi în capacitatea de a identifica rapid produsele din stoc”. 

Pentru anul acesta, Acaju a bugetat investiţii de circa 100.000 de euro pentru integrare şi 50.000 de euro pentru pregătirea angajaţilor. Pe lângă intrarea în producţie şi extinderea reţelei de magazine fizice, planul pe următorii trei ani vizează consolidarea strategiei omnichannel. 

„Vrem să reuşim să facem integrarea omnichannel cu succes, să ne consolidăm prezenţa în ceea ce înseamnă partea de retail fizic în nord-estul României şi să ne consolidăm prezenţa în online la nivel naţional. Piaţa de mobilă este o piaţă unde concurenţii mari sunt abia la început, dar din informaţiile pe care le avem există posibilitatea ca ei să îşi extindă numărul de magazine şi să intre pe piaţă jucători noi. Momentul respectiv ar trebui să ne găsească pregătiţi”. 

Pentru 2021 retailerul îşi propune o creştere a vânzărilor similară cu cea înregistrată în 2020, adică de aproximativ 50%. 

„Ne bazăm pe faptul că anul acesta nu vom mai avea pauză la magazinele fizice şi că se va dezvolta şi componenta de distribuţie”. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank