ZF Investiți in România

Investiţi în România! Raluca Radu, country manager, ANSWEAR România: Sunt mulţi designeri români care ne abordează, dar brandurile lor nu sunt cunoscute în regiune

08.10.2020, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

♦ Planul ANSWEAR de a investi în prezenţa fizică pe piaţa locală a fost pus în aşteptare din cauza pandemiei, cel puţin până în 2022.

Mai mulţi designeri români cu branduri autohtone de fashion îi curtea­ză pe polonezii de la ANSWEAR pentru a fi listaţi în plat­forma companiei, însă aceştia nu pot fi luaţi în calcul de retailerul on­line, întrucât nu şi-au promovat bran­durile suficient în regiune, a ex­plicat Raluca Radu, country manager, ANSWEAR România, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Sunt multe branduri locale care ne abordează, mulţi designeri români şi echipa locală împing mult această idee către Polonia pentru că este cumva o chestie de patriotism, dar momentan nu există deschiderea asta. Mo­me­n­tan, ANSWEAR este orientat către branduri care să fie populare în toate ţările în care avem vânzări. Aici se vede că designerii români nu îşi fac promovare în afară sau fac către pieţele mai vestice. Nu există promovare în zona Polonia, Cehia, brandurile nu sunt cunoscute, iar asta este o barieră foarte mare“, a declarat Raluca Radu, cea care conduce businessul din România al retailerului polonez de fashion online.

În ceea ce priveşte planurile pentru piaţa locală, retailerul polo­nez îşi dorea să investească într-o serie de locaţii pentru a-şi construi o prezenţă fizică în România. Planurile companiei au fost amânate din cauza crizei sanitare.

„Aceste planuri au fost date peste cap de pandemie. Planul nostru era să avem o prezenţă fizică, o variantă de showroom, undeva la 3-4 puncte în marile oraşe, iar în acest moment considerăm că discuţia este pentru 2022.“

„Depinde foarte mult de cum va evolua piaţa şi de ce se întâmplă în această zonă a magazinelor fizice. (…) ANSWEAR are în Polonia o reţea de peste 100 de magazine fizice ale brandului Medicine, care este cumva un business conex al aceluiaşi acţionar şi credem mult în conlucrarea canalului online cu cel offline. Deci dacă România va rămâne a doua piaţă pentru ANSWEAR este un plan care rămâne pe masă, doar că l-am amânat puţin“, a spus ea.

ANSWEAR deserveşte clienţii din cele 7 ţări în care activează de la acelaşi centru logistic din Polonia, unde compania lucrează cu stocuri centralizate. În contextul în care România este a doua piaţă ca vânzări, compania ar putea lua în calcul în viitor să investească într-un centru logistic pe plan local, dar această discuţie nu este neapărat pe masă în prezent.

„Suntem întrebaţi destul de des dacă facem aici un centru logistic, dar depinde foarte mult de cum va evolua piaţa. România este a doua piaţă pentru ANSWEAR şi ar părea că ar avea sens să deschidem un centru logistic aici. În acelaşi timp, ca model de business, noi reuşim să livrăm în 2-3 zile lucrătoare în România şi are mai mult sens pentru noi să avem un stoc centralizat care să fie pus la dispoziţie către toate cele 7 ţări. Observăm şi noi din studii că devine foarte important în România timpul de livrare şi clienţii încep să aştepte livrare în aceeaşi zi sau a doua zi şi în acest context ar putea avea sens. Momentan nu este pe masă discuţia, deci nu ne aşteptăm să se întâmple nici măcar anul viitor“, a explicat Raluca Radu.

Comerţul online a cunoscut o creştere de la începutul pandemiei pe toate verticalele sale, în contextul în care restricţiile i-au ţinut departe pe oameni de mall-uri şi de magazinele fizice.

„Nu avem o statistică pentru creşterea numărului de cumpărători online, dar conform estimărilor marilor jucători din piaţa de comerţ online se pare că vom încheia anul cu o piaţă de comerţ online de 5,5 miliarde euro în România, în creştere de la 4,3 miliarde euro anul trecut“, a menţionat ea.

În ceea ce priveşte distribuţia clienţilor ANSWEAR în ţară, Raluca Radu a atras atenţia asupra micilor oraşe, de unde vin şi comenzi de peste 2000 de euro pe lună. „Este interesant că a crescut volumul în oraşele mari, dar clienţii de top sunt majoritatea parte din oraşe mai mici unde nu există mall-uri, sunt mai îndepărtate, sunt chiar clienţii care au comenzi cu valori de peste 2000 de euro pe lună. Vorbim de oraşe mai mici, sate inclusiv“.

Compania cu afaceri de 22 mil. euro în 2019 a realizat în S1 2020 vânzări de peste 10 mil. euro, în creştere cu 35% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Pentru finalul anului, ANSWEAR ţinteşte o creştere a cifrei de afaceri până la 30 mil. euro, în contextul în care ultimul trimestru din an este cel mai efervescent din perspectiva comerţului online.

În prezent, compania are 8 angajaţi pe piaţa locală şi vrea să crească acest număr până la 12 înainte de finalul anului. „Echipa pe care o conduc este mai mare, dar este în mare parte direct în Polonia“, a spus invitata.

 

Care sunt principalele probleme identificate de ANSWEAR în România:

► În comerţ online zona de infrastructură rutieră şi transport, cred că atât noi cât şi firmele de curierat, o considerăm problema principală, mai ales în cazul nostru în care nu avem un centru logistic în România. (...) Cred că am fi avut afaceri cu 20% mai mari dacă aveam infrastructură. Sunt clienţi care renunţă comenzile pentru că nu ajung la timp, fie nu mai comandă pentru că sună şi doresc livrare mai rapidă.

► Birocraţia aş spune că e cu adevărat o problemă. Este foarte interesant că şi colegii mei de la ANSWEAR se minunează de multe ori de birocraţia din România, suntem din multe puncte de vedere în urma Poloniei, Cehiei şi altor ţări.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank