ZF Investiți in România

Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Vasile Vita, fondator, Vitacom: Am început în martie o investiţie de 5,5 mil. euro pentru un depozit de 5.000 mp în judeţul Cluj

09.06.2020, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Compania are nouă locaţii fizice de vânzare în România, dar analizează închiderea unora dintre ele, în contextul tranziţiei spre online.

Retailerul de produse electronice Vitacom derulează în prezent o investiţie de 5,5 milioane de euro pentru un nou depozit situat în comuna Apahida, judeţul Cluj, a explicat Vasile Vita, fondatorul Vitacom, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Anul acesta am început o investiţie chiar din martie pentru un depozit nou lângă Cluj, în Apahida. S-a şi început construcţia, iar această criză ne-a ajutat pentru că ritmul în care s-a construit a fost unul extrem de bun. Este vorba de un depozit de

5.000 mp cu înălţime de 15 metri, care va tripla capacitatea de depozitare pe care o avem acum. Investiţia în clădire se ridică la 3,5 milioane de euro, iar investiţia în echipamente şi tehnologii moderne, care se înscriu în direcţia industrializare 4.0, se ridică la aproximativ 2 milioane de euro. Construcţia va fi finalizată în septembrie şi sperăm ca până la finalul anului să funcţioneze depozitul, însă depinde şi de finanţare“, a declarat Vasile Vita, fondatorul businessului Vitacom Electronics din Cluj-Napoca, în timpul emisiunii.

Cu afaceri de peste 11,5 milioane euro în 2019 şi 100 de angajaţi, 90% din businessul Vitacom provine din vânzări către clienţi business, ceea ce oferă un avantaj într-o perioadă în care companiile se dotează cu echipamente pentru a gestiona criza actuală.

„Sunt produse noi care ţin de situaţia actuală, precum termometrele care sunt obligatorii, ceea ce ne-a ajutat destul de mult. Dar, în general, produse noi apar tot timpul, odată cu evoluţia tehnologiei. (...) Nu putem spune că s-a schimbat ceva neapărat în comportamentul de consum. S-a schimbat mai degrabă modul de ac umpăra, s-a trecut în zona de online. Sigur, a fost şi conjunctura aceasta că magazinele au fost închise şi nu au avut alte soluţii, dar cred că era un trend normal. Criza doar a accelerat schimbările“, a spus fondatorul Vitacom.

În prezent, Vitacom mare nouă puncte de vânzare în Bucureşti şi în alte oraşe mari din România, precum Timişoara, Iaşi sau Arad, însă Vasile Vita nu ia în calcul momentan deschideri noi. Mai mult, un procent din businessul retailerului vine din vânzări în pieţe europene.

„Avem nouă puncte de vânzare în oraşele mari, principale. Nu dorim să mai deschidem magazine, ba mai mult, cred că vom şi închide câteva magazine pentru că se mută businessul în direcţia online. (...) Noi vindem şi în alte pieţe. Circa 8% din vânzările noastre merg în alte ţări precum Spania, Portugaia, Ungaria şi Grecia. A fost o stagnare pentru o perioadă şi în aceste pieţe, cum a fost şi la noi. Practic, economia s-a oprit şi în alte ţări, dar în luna mai putem spune că au revenit la un nivel de normalitate acceptabil“, a explicat el.

Luna mai a fost o lună de recuperare şi pe piaţa locală, după ce vânzările s-au prăbuşit cu 90% în luna martie, când incertitudinea era mai mare.

„Au fost fluctuaţii importante, cu care nu ne-am mai întâlnit până acum. În martie, în a doua parte a lunii ne-a scăzut cifra de afaceri cu 90%. Cred că acesta a fost punctul minim. În mai am recuperat în mod relativ faţă de nivelul planificat până la 90%, deci suntem pe un trend ascendent normal. După părerea mea, se va recupera până la sfârşitul anului nivelul de cifră de afaceri pe care ni l-am planificat, dar excluzând aceste trei luni“, a explicat Vasile Vita, care ţinteşte pentru anul 2020 o creştere de 7-8% a cifrei de afaceri faţă de 2019.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Vitacom

- Lipsa unei strategii de ţară. Eu consider că o strategie clară pe termen mediu şi lung ar rezolva multe probleme. Dacă strategia este bine pusă la punct, pe termen mediu sau lung şi să fie acceptată de toată sfera politică, să fie ceva care nu se poate modifica ca şi Constituţia, lucrurile ar fi mai clare pentru că am şti cu toţii în ce direcţie mergem. Au trecut 30 de ani de la Revoluţie şi cred că toată lumea a crezut că lucrurile se vor schimba de la sine. Putem vedea că multe lucruri nu s-au schimbat în ritmul în care ne dorim. Cred că timpul este cel mai preţios pentru noi şi dacă nu rezolvăm nişte probleme majore în timp util, nu mai putem beneficia de rezultatele dorite.

- Birocraţia ar fi pe locul 2. Aceasta generează corupţie, care generează multe alte probleme. Este un cerc vicios. Pot spune că şi colectarea taxelor, nivelul la care se colectează este foarte redus. Consider că e o chestiune de corupţie, pentru că cei care îşi plătesc tot timpul dările către stat, cei care nu plătesc, nu plătesc. Dacă sunt lăsaţi în pace, competitivitatea noastră o să scadă. În mod implicit apare fenomenul de a-l premia pe cel care face un lucru mai prost şi de a-l penaliza pe cel care face un lucru mai bun.

- Infrastructura educaţională este foarte importantă. Chiar dacă în ultimii ani pot spune că din anumite puncte de vedere a fost o îmbunătăţire, nu este suficient şi nu putem prelua noi, firmele, această activitate de a pregăti toţi salariaţii.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank