ZF Investiți in România

Investiţi în România! Oryah Ben Nissan, Rina Hotels: Vest-europenii vor redescoperi România. „Aici poate nu avem infrastructură, dar nici nu avem preţuri precum în Elveţia sau Italia“

08.04.2021, 16:15 Autor: Bogdan Alecu

Investiţiile din domeniul HoReCa alături de preţurile mai accesibile sunt atuuri care trebuie folosite de România în a atrage turişti străini în staţiunile sale, iar faptul că cele mai multe dintre acestea s-au bazat în primul rând pe turismul intern a ajutat domeniul ospitalier în ultimul an, consideră Oryah Ben Nissan, CEO al Rina Hotels, compania care deţine hotelul Rina Sinaia.

„Dacă ar fi acum să atrag turişti, aş miza pe cei din Europa Centrală şi de Vest. Mulţi de acolo nu au lucrat de ceva vreme, poate au o problemă cu bugetul şi poate nu îşi mai permit Elveţia, Italia sau alte ţări scumpe, iar România devine tot mai atractivă. Vest-euro­penii vor fi surprinşi cât de frumoasă este ţara şi ce facilităţi sunt aici. În plus, peste ani, poate au evitat Româ­nia din cauza hote­lurilor sau a lipsei de facilităţi din trecut, însă acum Sinaia oferă multe facilităţi, iar atât ţara, cât şi oraşele arată bine şi este timpul ca şi vest-europenii să afle asta, că aici sunt servicii bune la un preţ şi mai bun. Pentru o noapte de cazare în Elveţia, ei pot sta în Sinaia o săptămână“, a spus Oryah Ben Nissan.

Hotelul Rina Sinaia, una dintre cele mai mari unităţi din staţiunea montană, amplasat în apropierea parcului Dimitrie Ghica şi controlat de acţionari israelieni, are 240 de camere. Hotelul a fost construit în anii ’70 şi era una dintre destinaţiile căutate în perioada turismului socialist. Acţionarii israelieni au început procesul de renovare în 2018, primele 100 de camere fiind finalizate în anul următor. Apoi a venit rândul spaţiilor comune.

„Avem un buget de circa 7 mil. euro din care am investit 4 mil. euro în camere, lobby, spa, iar anul acesta vom renova restaurantele. Ne-am gândit să aducem arhitecţi din afară, dar avem şi în România arhitecţi foarte buni şi am colaborat cu talente locale. Avem spre exemplu mult lemn acum în hotel pentru a aminti de natură. Mizăm pe modernitate, natură. Sinaia nu a fost afectată precum alte locuri, a continuat să atragă turişti chiar şi pe timp de pandemie. După un 2019 extraor­dinar, cu un grad de ocupare de aproape 90%, 2020 a început cu un lockdown şi ne aşteptam să închidem anul cu 10-20% grad de ocupare, însă ne-am apropiat de 50% datorită românilor care au călătorit“, a explicat Oryah Ben Nissan.

El subliniază că turiştii pot fi atraşi şi prin evenimente, dar şi prin facilităţi oferite în cadrul hotelurilor.

„Investitorii pot schimba mult mai repede facilităţile dintr-un oraş. Spre exemplu, acum 3-4 ani cine venea la hotel Sinaia vedea un hotel clasic, de 3 stele. Acum avem 4 stele plus, cu camere moderne. Noi ne-am făcut treaba. Legat de drumuri, construcţia de infrastructură va dura. Nu există soluţie magică. Cu cât oamenii vor veni, cu atât aceştia vor aduce şi mai mulţi bani şi vom vedea schimbări şi la nivel de infrastruc­tură“, a spus CEO-ul companiei.

„Da, dacă vii la Sinaia în weekend, vei avea de aşteptat în coloană la Comarnic o jumătate de oră dar la finalul zilei, după ce ai ajuns aici, te vei bucura de aerul de munte pentru 40-50 de euro pe noapte. Da, alte staţiuni din alte ţări au o infrastructură mai bună, dar şi hoteluri care costă 200 de euro pe noapte. România nu este perfectă, dar are un raport preţ calitate foarte bun. Pentru infrastructură nu există soluţie magică. Da, aici turiştii din Bucureşti ajung mai repede, însă nu şi cei din Sibiu sau Cluj.“

Oryah Ben Nissan a condus anterior hoteluri din Tel Aviv şi Ierusalim, venind la Sinaia în august 2017 pentru a prelua managementul celor două unităţi hoteliere Rina Sinaia şi Rina Cerbul. Acţionarii istraelieni mai deţin şi hotelul Trianon din Bucureşti, din apropiere de parcul Cişmigiu, cotat la trei stele. Acesta este operat de o altă firmă, conform datelor de pe site-ul propriu.

„În Sinaia mai avem un hotel – Cerbul – clasat drept monument istoric, un hotel-boutique. Acolo am oprit investiţiile din cauza pandemiei, dar cum depăşim această perioadă vom relua investiţiile. Noi lucrăm în Sinaia cu rate mari de ocupare, de 70-90%, acum este mai greu, dar recuperăm. Aici în Sinaia nu avem un scenariu negativ deoarece potenţial există. Cel mult încă 4-5 luni de restricţii după care potenţialul revine, iar în scenariul fericit toată lumea se vaccinează şi vom scăpa de pandemie. Am văzut în Israel cum evoluează vaccinarea. Mulţi angajaţi din cadrul hotelului s-au vaccinat şi acum aşteptăm ca românii să se vaccineze şi să scăpăm de pandemie. Ne aşteptăm ca august, septembrie şi octombrie să fie luni foarte bune anul acesta“, a conchis CEOul Rina Hotels.

Hotelul Rina Sinaia este administrat de firma Sinaia SA, cu afaceri de 40 mil. lei (8,2 mil. euro) în 2019, plus 30%. Profitul a fost de 15 mil. lei (3 mil. euro), plus 46%.

Sinaia şi alte staţiuni de pe Valea Prahovei sunt printre cele mai populare destinaţii turistice din România. Doar în Sinaia erau în 2019 un total de 89 de facilităţi de cazare dintre care 28 de hoteluri. Spre comparaţie, în tot judeţul Prahova sunt 77 de hoteluri.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank