ZF Investiți in România

Investiţi în România! Nasul Roşu se pregăteşte să deschidă a treia epicerie din Capitală şi vrea să extindă capacitatea fermei ecologice

09.04.2021, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

♦ Businessul a ajuns la afaceri de 4,9 mil. lei în 2020, cu o marjă de profit de 9%. â™¦ Ferma ecologică de 2 ha cuprinde producÅ£ie de fructe, legume, ouă, miere, dar ÅŸi o activitate limitată de procesare pentru produse finite. 

Compania Nasul RoÅŸu are în plan deschiderea celei de-a treia epicerii (n.red: concept francez de băcănie) din Capitală, în 2021, în contextul în care producÅ£ia fermei ecologice susÅ£ine un astfel de plan, a explicat Alina Constantinescu, fondatoare, Nasul RoÅŸu, în emisiunea InvestiÅ£i în România, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Am încercat să fim cât mai performanÅ£i cu ferma ÅŸi să folosim fiecare bucată de teren ÅŸi ne-am dat seama că putem avea un plus de producÅ£ie care să asigure existenÅ£a celui de-al doilea magazin. Ne-am Å£inut anul trecut de acest plan ÅŸi l-am deschis. (...) Cred că ne pregătim anul acesta să mai deschidem un magazin tocmai pentru că noi credem că produsele cultivate la fermă ar putea ajunge la mai mulÅ£i consumatori. Tot în zona Sectorului 1 vom merge“. 

Nasul RoÅŸu are în prezent o epicerie în Floreasca, dechisă încă din 2017, ÅŸi una în Pipera, pe care compania a inaugurat-o în vara anului trecut, în plină pandemie – fiind un plan calculat anterior. 

„Am fost mai optimişti în ceea ce priveşte a doua epicerie, a fost şi un context deosebit pentru că am deschis în august anul trecut, ne-a prins pandemia, iar Pipera este o zonă aparte în sensul în care nu poţi atrage acolo din tot Bucureştiul şi nici nu am promovat intens locaţia şi s-a văzut, dar recuperăm şi va fi bine. (...) În Pipera trebuie să atragem publicul de acolo, Pipera, Voluntari, Mo­goşoaia“.

Pe rafturile epiceriilor sunt comercializate atât fructele, legumele ÅŸi celelalte produse de la Nasul RoÅŸu, cât ÅŸi de la alte companii, atât din piaÅ£a locală, dar ÅŸi din import. 

„Avem şi produse româneşti, aş spune că jumătate din produsele din interiorul locaţiei provin din România, şi ne-am bucura dacă acest procent a fi din ce în ce mai mare,

ne-am bucura să vedem că produ­cătorii români sunt consecvenÅ£i ÅŸi fac o producÅ£ie de calitate ÅŸi dau dovadă de seriozitate“. 

ÃŽn ceea ce priveÅŸte produsele aduse de la companii din Italia sau Marea Britanie, fondatoarea a vizitat personal mai mulÅ£i producători ecologici de pe plan extern pentru a face selecÅ£ia. 

„În primă fază ne-am uitat la ţările din Europa ÅŸi am vizitat majoritatea producătorilor pe care noi îi avem în magazin, vorbesc de cei din Italia, ne-am asigurat că ceea ce produc ei se potriveÅŸte cu aÅŸteptările pe care le aveam noi ÅŸi am descoperit că lumea este puÅ£in mai mare decât ferma noastră ÅŸi că putem aduce pentru clienÅ£i ÅŸi produse precum portocalele“. 

Businessul a plecat de la un hobby, de fapt, în momentul în care Alina Constantinescu s-a mutat alături de soÅ£ul ei într-o casă din satul Palanca, judeÅ£ul Prahova, care dispunea de un teren generos. ÃŽn primii ani, o parte din teren a servit drept grădină pentru familia ei, însă an de an a continuat să o dezvolte ÅŸi a început să vândă legume ÅŸi fructe către apropiaÅ£i. 

Acum, ferma ecologică se întinde pe o suprafaţă de 2 hectare, iar investiÅ£iile totale derulate pe parcursul a zece ani s-au ridicat la 600-800.000 de euro, în contextul în care cei doi nu au Å£inut cont de investiÅ£ie „până la un anumit moment“. 

„Undeva în 2015-2016 am început să tatonăm terenul, ne-am dorit să vedem dacă legumele sunt la fel de apreciate de un alt public faţă de cel pe care îl aveam noi, adică părinţi, prieteni. (...) În 2017 aveam un business foarte mic în care eu eram cea care lua comenzi, aveam un ajutor la împachetat şi plecam cu maşinuţa mea roşie şi livram din uşă în uşă în diverse cartiere din Bucureşti, însă am simţit nevoia unui loc în care oamenii să vină să aibă experienţa cu produsele noastre. A apărut acest mic loc din Floreasca în atenţia mea şi am zis de ce nu“

Ferma ecologică a fost dezvoltată ca un ecosistem sustenabil, cu cicluri de producÅ£ie care respectă ritmul natural de creÅŸtere, ceea ce aduce produse diversificate pe parcursul anului. 

„Spre exemplu, la acest moment producem ceapă verde, salată, kale, mango, spanac, ridichi, usturoi verde, pătrunjel, mărar ÅŸi cam tot ce este de sezon“. 

Treptat, în fermă au fost adăugate noi elemente, majoritatea pornind de la dorinÅ£a de a reduce risipa fermei ÅŸi a epiceriilor ÅŸi din aceea de a completa ecosistemul. 

„O modalitate de a dezvolta ferma a fost să adăugăm şi partea de zootehnie, noi fiind de fapt medici veterinari şi acolo ne-am simţi tmai aproape de ce am studiat, am adăugat în această fermă găini şi gâşte. (...) Găinile sunt pentru ouă care ajung la magazin şi în preparatele noastre şi au devenit foarte apreciate, sunt unele dintre produsele noastre de top“.

Un alt element menit pentru a completa cercul este cel de procesare, unde Nasul RoÅŸu profită de excedentul de legume din anumite perioade pentru a pune pe rafturi ÅŸi produse finite realizate în fermă. 

„Am autorizat o mică secÅ£ie de producÅ£ie aici în fermă, unde procesăm în mod tradiÅ£ional ÅŸi artizanal legume ÅŸi fructe în suc de roÅŸii pastă de ardei kapia, murături, zacuÅŸte ÅŸi diverse alte modalităţi pentru a le conserva pentru iarnă. Ne ajută în special în timpul verii, când avem vârful de producÅ£ie, iar cei care ne trec pragul sunt în vacanţă ÅŸi ne trezim cu multe legume, în special tomate ÅŸi trebuie să le folosim“. 

Totodată, ecosistemul fermei cuprinde ÅŸi 15 stupi, iar mierea de albine produsă este comercializat tot pe rafturile epiceriilor. 

Compania Nasul RoÅŸu vrea să extindă capacitatea fermei, însă nu are în plan o dezvoltare majoră în acest sens, ci mai degrabă una organică. 

„Vom creÅŸte capacitatea fermei, dar nu foarte mult. Noi suntem condiÅ£ionaÅ£i de suprafeÅ£ele de teren pe care le avem în folosinţă, avem ferma în spatele casei ÅŸi la propriu ÅŸi la figurat. Ne-am întins în jurul casei ÅŸi dorim ca ferma să nu fie mai departe de casa noastră, ci să ne dezvoltăm prin terenuri tangenÅ£iale cu ferma pe care o avem deja, însă fiind o fermă ecologică este un pas care trebuie studiat pentru că terenul respectiv trebuie să nu fi fost stropit sau tratat“. 

Canalul online a fost unul important pentru Nasul RoÅŸu înainte de inaugurarea primei locaÅ£ii fizice, însă acum a evoluat înspre un canal complementar. 

„A rămas un canal de business marginal pentru noi pentru că experienÅ£a este mai împlinitoare într-un magazin fizic unde te poÅ£i inspira văzând oferta, vezi legume ÅŸi îţi vin idei. Magazinul online este o extensie acum a magazinelor fizice, unde colegii mei pregătesc comenzi pentru clienÅ£ii care vin în magazin de obicei ÅŸi care din diverse motive nu mai pot veni pentru o perioadă“. 

ÃŽn ceea ce priveÅŸte livrările, produsele mai puÅ£in perisabile pot fi trimise de Nasul RoÅŸu în toată Å£ara, însă cele care trebuie să menÅ£ină o anumită temperatură sunt livrate direct ÅŸi pot ajunge cel mult până în judeÅ£ul Ilfov. 

Nasul Roşu a înregistrat afaceri de 4,9 milioane de lei în 2020, în creştere faţă de 2019, cu o marjă de profit de 9%. În fermă şi epicerii lucrează în total 16 oameni.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank