ZF Investiți in România

Investiţi în România! Mircea Todoran, Telemea de Ibăneşti: Produsele româneşti au potenţial de a creşte la export, însă avem nevoie de promovare

08.03.2021, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

♦ Statul român trebuie să promoveze produsele locale după modelul ţărilor din regiune pentru ca fabricile din România să se poată dezvolta şi la export.

Statul ar trebui să se implice mai mult în promovarea produselor româneşti peste graniţă după modelul altor ţări, iar Ministerul Agriculturii ar trebui să faciliteze întâlniri între producători şi reţelele de magazine, consideră Mircea Todoran, cofondator al brandului Telemea de Ibăneşti prin compania Mirdatod Prod.

„Spre exemplu brânza feta a fost foarte bine promovată de statul grec, motiv pentru care o întâlnim peste tot în lume. Au avut o promovare foarte bună la nivel mondial. Şi România ar trebui să procedeze la fel şi să promoveze. Ministerul Agriculturii ne-ar putea ajuta prin facilitarea de şedinţe între procesatori şi cei care fac achiziţii pentru marile lanţuri, unde noi să ne prezentăm produsele iar ei să ne spună ce au nevoie şi întâi să ceară din România. Nu am avut probleme până acum, dar e greu să te încadrezi în preţul cerut de ei. Nu putem ajunge noi la acelaşi preţ cu produsele care vin din Polonia. E un concurent foarte mare“, a spus Mircea Todoran în cadrul emisiunii Investiţi în România!, un proiect ZF & CEC Bank.

România are patru produse înregistrate pe sisteme de calitate europene, din care trei Indicaţii Geo­grafice Prote­jate (I.G.P.): „Magiun de prune Topo­loveni“, „Salam de Sibiu“, „Novac afu­mat din Ţara Bârsei“ şi produsul „Telemea de Ibăneşti“ înregistrat pe sistemul de calitate Denu­mire de Origine Protejată (D.O.P.). „Faptul că Telemeaua de Ibăneşti este un produs cu de­nu­mi­re cu origine pro­tejată ne-a adus numai câşti­guri. Nu înţelegem de ce nu avem mai multe astfel de produse în România. Notorietatea, publicitatea ne-au adus profit, creştere a vânzărilor“, a spus Mircea Todoran.

El a fondat compania Mirdatod Prod, care deţine brandul de Telemea de Ibăneşti, în urmă cu aproape 26 de ani alături de fratele său David Todoran. La începutul acestui an a finalizat investiţie într-o nouă fabrică la Reghin, tot în judeţul Mureş.

Investiţia a fost începută în anul 2018 prin implementarea unui proiect european şi ar fi trebuit să fie finalizată în luna martie a acestui an.

„Noi am crescut în 2020 în ciuda pandemiei. Deja există un interes tot mai mare pentru produsele româneÅŸti. Am finalizat investiÅ£ia de la Reghin, am început încet dar vom creÅŸte în funcÅ£ie de cerere. Acolo vom produce caÅŸcaval, brânză de vaci, smântână, iaurt, kefir, sana. Am investit 7,5 mil. euro la Reghin. Fondurile proprii cu credite au reprezentat 5 mil. euro iar fondurile nerambursabile sunt de 2,5 mil. euro. Pentru producÅ£ie avem nevoie de finanÅ£are bancară pentru capital de lucru. Vindem ÅŸi la export în Uniunea Europeană, în special în zonele unde sunt mai mulÅ£i români. E greu să convingi un neamÅ£ să cumpere produse româneÅŸti sau din Bulgaria sau chiar FranÅ£a deoarece ei sunt naÅ£ionaliÅŸti ÅŸi  vor să cumpere de pe piaÅ£a internă“, a spus Mircea Todoran.

Anul 2021 va fi unul de acomodare cu noua fabrică şi are în plan să pună bazele a noi relaţii comerciale cu clienţii, iar ca proiect are construcţia unui depozit frigorific mare unde să păstreze produsele.

„Vrem să creştem şi cifra de afaceri şi profitabilitatea. Anul trecut am înregistrat 10,5 mil. euro, iar cu noua fabrică vrem să trecem de 15 mil. euro. Produsele sunt vândute la nivel naţional în marile reţele. Acum căutăm noi clienţi pentru a fi pe toată piaţa românească şi sper să reuşim. Vom avea şi produse bio în gamă, sunt ferme cu lapte bio. Laptele nostru provine din Mureş, Harghita, Cluj, din regiune“, a spus Mircea Todoran.

Miza preţurilor mai mici o reprezintă creşterea investiţiilor în energie, astfel încât linia de producţie să fie mai eficientă, motiv pentru care fondatorul are în plan să apeleze la fonduri pentru instalarea de panouri fotovoltaice pentru energie electrică.

„Costurile cu energia pot ajuta la reducerea preţurilor, iar noi spre exemplu urmărim programul de instalare a pa­nourilor fotovoltaice pentru energie electrică“, a spus Mircea Todoran.

bogdan.alecu@zf.ro

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank