ZF Investiți in România

Investiţi în România! Lucian Trofin, Eisberg România: Vrem să realizăm achiziţii de la fermieri români, dar avem nevoie de trasabilitate şi de respectarea unor standarde

30.11.2020, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Pentru achiziţii în volume mari, pentru a produce pungi de salată, companiile cer fermierilor să investească mai mult în respectarea standardelor europene, dar şi în procesele de urmărire a produselor.

Trasabilitatea, modalitatea prin care pot fi identificate produsele pe întregul lanţ de producţie, devine un criteriu tot mai amplu pentru producători, iar fermierii trebuie să respecte noile reguli pentru a livra către companii.

„Noi avem nevoie de trasabilitate şi de verificări care trebuie efectuate de fermieri. Noi am avut şi furnizori de salată din România, însă salata este considerată o cultură mai puţin profitabilă pe plan local. Ei trebuie să respecte standarde şi să respecte o serie de certificări“, a spus Lucian Trofin, director general, Eisberg România.

El a subliniat că sunt sezoane în care lucrează cu fermieri români, însă în altele când aceştia renunţă la colaborare. „Efortul perceput de ei era prea mare faţă de rezultat. Într-un fel le dau dreptate deoarece piaţa a crescut, consumatorul doreşte produse, dar cifrele nu sunt la fel de atractive precum cele obţinute în cazul cultivării legumelor tradiţionale româneşti. Singura legumă cu care ne-am obişnuit şi o aprovizionăm local este varza, după ea este morcovul. Avem inclusiv un investitor italian cu care am lucrat producţia de baby spanac, rucola, valeriană şi baby batavia, însă din motive de schimbare a normelor europene, am oprit colaborarea. Sperăm să reluăm în 2021“, a spus Lucian Trofin.

Pe de altă parte, sunt necesare şi programe de susţinere a fermierilor pentru a-i încuraja să producă pe suprafeţe mari legume şi salată, inclusiv în solarii mari. Prin programul tomata, s-a oferit până anul acesta suma de 3.000 de euro pentru a acoperi costurile de încălzire, însă suma era potrivită numai pentru suprafeţe mici. Mai mult, în 2020 suma s-a redus la 2.250 de euro.

„Roşiile, ardeii, castraveţii sunt legume preferate în România, dar ceea ce face Eisberg şi face diferit de legumicultura în România este să pună accentul pe produse cu alte atribute. În agricultură lipseşte viziunea. Ar trebui să vină mai mult pentru fermierii români şi pentru producătorii tradiţionali“.

Eisberg România a produs în 2020 4.000 de tone de produs proaspăt procesat net. „Produsul brut, ce cumpărăm noi de la fermieri, reprezintă un volum cu 30-35% peste. În 2005 aveam o producţie de 400 kg pe săptămână, net, iar acum suntem la 60 de tone pe săptămână. Acesta este saltul făcut de piaţa din România“, a subliniat directorul companiei.

Eisberg în 2019 a ajuns la o cifră de afaceri de 12 mil. euro, aproximativ 1 mil. euro pe lună.

„În anul 2020 nu vom închide pe bugetul estimat iniţial, care viza o creştere de 12-15%. Anul 2020, cu toate provocările, va însemna o scădere de 3%“, a spus directorul companiei.

Eisberg urmează să finalizeze o nouă investiţie de 6 mil. euro, dacă nu în decembrie, cel târziu în ianuarie-februarie 2021.

„Investiţia are ca şi componentă principală, majoră, adaptarea proceselor tehnologice la cele mai moderne soluţii, care oferă produsul sigur şi apt consumului. România va avea cea mai modernă fabrică Eisberg din Europa Centrală şi de Est. Noi exportăm şi în Rep. Moldova, unde se întâmplă lucruri foarte bune, vom relua exporturile în Bulgaria, piaţă la care am renunţat anterior din motive logistice“, a spus Lucian Trofin.

Pe de altă parte, lucrările la infrastructura din zona fabricii, mai exact demararea lucrărilor la centura Capitalei şi abandonarea acestora, a îngreunat activitatea companiei.

„Noi avem fabrica amplasată pe Centura Capitalei, între A2 şi DN2, tronson care se extinde la două benzi pe sens. Acum şapte ani am primit prima decizie de expropriere, iar în 2017 pe a doua. Am pierdut mai bine de o treime din proprietate. O componentă destul de importantă, nu cea mai mare însă, circa de 20% din investiţie a fost adaptarea la cerinţele de ordin public. CNAIR ne-a expropriat, ne-a cauzat probleme de fluxuri operaţionale şi nici acum, apropo de birocaţia pe care guvernul şi parlamentul viitor sperăm să o rezolvăm. Din cauza birocraţiei noi nu avem niciun dialog iar singura formă de comunicare cu statul în ceea ce priveşte exproprierea este cu avocaţii. Infrastructrura logistică rutieră ne afectează pe toţi, însă pe noi ne-au afectat direct, iar tensiunea a fost foarte mare în a doua jumătate a acestui an, suprapus cu criza. Noi am finalizat investiţia, mai avem de rezolvat câteva probleme cu infrastructura de utilităţi iar anul viitor cu siguranţă le vom finaliza“, a spus Lucian Trofin.

 

Eisberg România 

Cu ce se ocupă: producător de salate fresh

Ce afaceri are: peste 54 mil. lei în 2019

Câţi angajaţi: peste 100 în 2019

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank