ZF Investiți in România

Investiţi în România! Grupul Sarto caută să cumpere o fabrică de textile: „Am început să lansăm mai multe oferte pentru că multe fabrici s-au închis“

31.03.2021, 00:30 Autor: Alex Ciutacu

♦ Afacerile Sarto au crescut cu 17% în 2020, până la 1,5 milioane de euro.

Grupul Sarto vrea să cumpere anul acesta o fabrică de textile din România, pe care să o calibreze pentru a produce gama de costume făcute pe măsură a companiei, în timp ce scanează piaţa pentru o tranzacţie separată de tip fuziune sau achiziţie cu un alt brand de textile, a explicat Matei Ladea, cofondator şi managing partner al grupului Sarto, în emisiunea Investiţi în România, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Ne dorim să ne deschidem propria linie de producţie de costume făcute pe măsură, motiv pentru care în 2019 am lansat prima ofertă de achiziţie a unei fabrici. Nu a fost acceptată atunci de potenţialii vânză­tori, iar în 2020 am început să lansăm mai multe oferte pentru că multe fabrici s-au închis. În următoarele luni vom identifica o companie care doreşte să ne vândă şi să putem implementa un serviciu industrial pentru producţia costumelor pe măsură în România“. 

Antreprenorul a explicat că prima ofertă lansată de ei în 2019 se ridica la 6,45 mil. euro, însă era vorba de o tranzacţie mai com­pli­cată, în care ei ar fi păstrat funcţio­nalitatea unei părţi a fabricii pentru producţia de serie. Acum, pandemia a făcut ca cererea pentru produse de serie să dis­pară, de aceea nevoia Sarto în ceea ce priveşte achi­ziţia s-a schimbat. 

„Dacă vorbim de achi­ziţia unei fabrici de­pinde mult ce se vin­de. Majoritatea sunt fabrici mari, greoaie, cu hale mari, teren mult, motiv pentru care am plăti mult pentru ac­tive şi nu atât de mult pen­tru ce ne trebuie nouă. Esti­măm că inves­ti­ţia pentru a pune la punct o linie de costume şi că­măşi pe măsură se ridică până la 1 milion de euro pentru a începe cu un volum mic spre me­diu, adică o capacitate de 20-50 de costume pe zi, 50-80 de cămăşi pe zi, şi peste 1 milion de euro dacă vorbim de 80-100-120 de costume pe zi“. 

Totodată, invitatul a subliniat că piaţa se cerne în contextul crizei sanitare actuale, iar acest lucru aduce oportunităţi în piaţă, în special pentru brandurile care au deja un segment de clienţi fideli. 

„Cei care vor să supravieţuiască trebuie să se transforme în busi­nessuri serioase, să fuzioneze unii cu alţii, să vadă ce mer­ge şi să caute un mod sus­tenabil de a dezvolta afa­cerea. Pentru noi opor­tu­nitatea ar fi dacă am reuşi să achizi­ţio­năm sau să fu­zionăm cu un alt brand din piaţă. Sarto face anul acesta 10 ani şi ne dorim o creştere mai ac­celerată. Vrem să achi­ziţionăm un brand care este la nivelul nostru sau sub noi, ori să fuzionăm cu un alt brand de nivelul nostru“. 

Ladea a precizat că aceste planuri sunt diferite de cele referitoare la facilitatea de producţie pe care compania vrea să o achiziţioneze anul acesta. 

„Sunt planuri diferite, dar au legătură unul cu altul pentru că atunci când ai o facilitate de producţie de serviciu industrial trebuie să îi asiguri front de lucru, motiv pentru care ne dorim să avem acces la posibilitatea de a lua mai multe comenzi. Credem că prin branduri care există pe piaţă şi care au o clientelă recurentă ca şi noi ne pot da acces la o piaţă mai mare“. 

Sarto a fost fondat în 2011 de Matei Ladea şi Alexandru Drăgan ca un producător de costume pe măsură, un produs semi-industralizat, plecând de la un etalon standard şi modificat pentru client. În 2015 a devenit Sarto bespoke, iar cei doi au lansat şi un atelier de costume făcute pe comandă – acestea fiind şi singurele care sunt produse în România momentan, restul fiind produse în microfabrici din Italia şi Olanda. 

„În 2019 am început să evaluăm intrarea pe piaţa produselor gata făcute, iar în 2020, pe fondul pandemiei şi a creşterii cererii pentru comerţ online, am fundamentat puternic această piaţă şi am început să vindem jeanşi, bluze, pulovere, tricouri şi alte produse“. 

În 2014, grupul Sarto a adus în România brandul britanic de pantofi Loake, iar astăzi este unic distribuitor al acestui brand în 12 ţări din Europa Centrală şi de Est. Acum, compania se pregăteşte să lanseze şi prima gamă de încălţăminte sub brandul propriu.

„Suntem în proces de mostrare, testăm calitativ mai multe linii de producţie şi mai mulţi producători de pantofi din Italia. (...) Brandul Loake este un pantof englezesc cusult manual, robust, dar piaţa din România şi din regiune este puternic influenţată de Italia şi de stilul italienesc. De aceea vrem să aducem un produs pentru cei care caută un alt tip de pantof. Noi avem un acord de exclusivitate cu Loake, care este cu două sensuri, dar anul trecut am obţinut un waiver de la ei şi acum suntem în mostrare“. 

Grupul Sarto a obţinut afaceri de 1,5 mil. euro în 2020, în creştere cu 17% faţă de 2019. În vânzările Sarto cel mai mare aport îl are segmentul de costume cu 30% din total. Compania are în prezent 15 angajaţi şi generează locuri de muncă pentru aproape 50 de persoane. 

Matei Ladea este de părere România ar putea beneficia de contextul internaţional creat de criza sanitară, mizând pe aprecierea de care se bucură în confecţii. 

„La nivelul întregii ţări sunt enorm de multe linii industriale pentru confecţii, România este apreciată la nivel mondial pentru calitate, dar multe fabrici au rămas în urmă, au cedat în faţa presiunii pentru preţuri din ce în ce mai mici, iar majoritatea producţiei industriale a migrat către Asia. Noi credem cu tărie acum că dată fiind pandemia şi încetinirea liniilor de comunicaţie cu Asia va exista un viitor cel puţin pentru relocarea producţiei, cel puţin a seriilor mici, a producţiei pe măsură, a celei calitative“. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank