ZF Investiți in România

Investiţi în România! Grupul Republica BIO pregăteşte o plantaţie de aluni de 20 ha, într-un proiect de peste 1 milion de euro cofinanţat din fonduri europene

24.05.2021, 11:55

♦ Republica BIO a ajuns la afaceri de 6,4 mil. lei în 2020, plus 250%, fiind şi primul an de profit al companiei.

Grupul Republica BIO pregăteşte înfiin­ţarea unei plantaţii de aluni ce se va întinde pe 20 de hectare, la graniţa dintre judeţele Argeş şi Vâlcea, într-un proiect de peste 1 mil. euro, cofinanţat în proporţie de 90% prin fonduri europene, a explicat Ciprian Stancu, fondator al Republica BIO, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Avem în înfiinţare o plantaţie destul de mare de aluni. Eu sunt în primul rând un susţinător al agriculturii ecologice şi în al doilea rând sunt retailer. (...) Investiţia se va face preponderent din fonduri europene, avem un proiect aprobat deja, dar pentru exerciţiul financiar precedent s-au terminat fondurile pentru pomicultură şi aşteptăm să se dea drumul în 2021. Deci proiectul nostru este deja aprobat şi cofinanţarea pe care o primim se apropie de 1 mil. euro, reprezentând 90%“. 

Proiectul vizează o plantaţie care se va întinde pe 20 de hectare, însă va mai dura până în momentul în care aceasta va începe să producă, întrucât abia în anul 5 produc alunii pentru prima dată. 

„Produc prima dată în anul 5, dar o producţie nesemnificativă din punct de vedere economic. În anul 6 ai undeva la 35% din randament, iar anul 9 este primul an de randament maxim. Vorbim de o plantaţie care funcţionează 60 de ani, iar randamentul anual este undeva la 15-20%, presupunând că dai banii din buzunar. Dacă ai un partener de cofinanţare cum sunt fondurile europene, randamentul este mult mai mare“.

Stancu a pus accent pe faptul că plantaţia nu va fi înfiinţată pe compania Republica BIO, ci pe o altă comanie din grup. 

Antreprenorul a povestit în premieră că nu este la prima iniţiativă de agricultură ecologică, întrucât primul proiect viza o seră de legume situată în Valea Călugărească, judeţul Prahova.

„Era o seră de un hectar, proiect pe care l-am abandonat în fază aproape finală. Când ne-am apropiat de a obţine cofinanţarea de 900.000 de euro din fonduri europene, ne-am oprit. Am constat o realitate aparent banală, dar cre a schimbat cursul businesului, şi-anume că în acea zonă nu găsim oameni cu care să culegem producţia. În agricultură dacă nu culegi astăzi, mâine ai minus 20%, poimâine minus 40%“. 

Prin urmare, antreprenorul a renunţat la acel plan, în contextul în care nu putea controla această variabilă, şi nici cea legată de preţul de vânzare, întrucât vânzarea ar fi fost realizată prin intermediul retailerilor care stabilesc preţurile.

Businessul de retail, la următorul nivel

Republica BIO este un retailer specializat de produse catalogate drept bio sau eco, în contextul în care magazinul online cuprinde circa 5.000 de produse de la 200 de branduri. În prezent, compania lucrează la noi produse. 

„Când oamenii încep să se înroleze în acest sistem de mâncat sănătos, devine o preocupare din ce în ce mai mare pentru ei şi alocă mai mult timp. Când intră într-un magazin, fie fizic, fie online, trebuie să ai cât mai multe oţiuni. Vedem o sofisticare la consumator, care nu mai cumpără spirulină, acum cumpără spirulină de Hawai“. 

Produsele marcă proprie Republica BIO sunt realizate în parteneriat cu producători din cinci ţări, inclusiv România, în contextul în care materiile prime pentru acestea vin de pe tot mapamondul. 

Antreprenorul a explicat că a încercat să lege mai multe colaborări cu producători din piaţa locală, însă România reprezintă încă o piaţă de dimeniuni mici din punct de vedere al volumelor, iar preţul nu a fost unul mulţumitor. 

„Am stat două luni în discuţii cu un producător ecologic important din România pentru a realiza unele produse în parteneriat cu ei, dar după două luni concluzia a fost că e mai scump cu 15-25% să producem cu cineva din România decât cu un partener din Italia sau Spania“. 

Ciprian Stancu crede că este vorba în primul rând de volumele la care nu poate ajunge un producător pentru a obţine preţuri mai reduse de la transport până la materiile prime, dar şi de aşteptările nerealiste ale producătorilor atunci când vine vorba de profit. 

„Producem în România cânepă, ovăz, dar tot este mai ieftin să cumpăr ovăz din Finlanda ca materie primă, să îl ambalez în Spania şi să îl vând în România la un punct de preţ acceptabil pentru consumator. Sunt aceste două aspecte: nivelul aşteptărilor producătorilor din România, cu marje de profit nerealist de mari, şi nivelul cererii care nu ne permite să rulăm volume suficient de mari încât să negociem preţuri mai bune pentru cantităţi mai mari“. 

Invitatul a atras atenţia cu privire la dimensiunea consumului de produse bio din piaţa locală, care este încă la început comparativ cu alte state. 

„Noi ne aflăm la intersecţia a două industrii care beneficiază de o efervescenţă foarte mare, şi-anume comerţ online şi nutriţia sănătoasă. Combinaţa asta nu are cum să nu aducă succes pe termen lung, pentru că dacă ne uităm în ţările Vestice, care sunt cu 10-12 ani înaintea noastră, consumul de produse bio este undeva la 8-9% din consumul total. La noi nu a ajuns nici la 0,5%“. 

Cu toate acestea, situaţia se schimbă rapid, iar România este o piaţă cu un potenţial de creştere enorm, aşa cum se vede chiar şi din exterior. 

„Datele ministerului agriculturii din SUA ne arată că rata de creştere a industriei bio în România este de 3-4 ori mai mare decât a fost în SUA când s-a introdus conceptul de alimentaţie bio“. 

Republica BIO a investit anul trecut în relocarea într-un spaţiu logistic nou, iar antreprenorul crede că şi acesta va deveni insuficient într-un an şi jumătate dacă ritmul actual de creştere se menţine. 

„Vrem să investim acum în active uşoare care pot da o creştere accelerată, de la oameni, training, tehnologie, automatizări şi roboţi software, până la investiţii în branding şi marketing“. 

În ceea ce priveşte canalele de vânzare, compania a reuşit să se aşeze la masă cu marii retaileri, iar anul 2021 ar putea aduce şi primele produse Republica BIO pe rafturile din lanţurile de retail modern. 

Afacerile au crescut cu aproape 250% în 2020, până la 6,4 mil. lei, fiind şi primul an de profit al companiei, la şapte ani de la înfiinţare. Pentru 2021, Stancu estimează o creştere de minimum 50%. Republica BIO lucrază cu 14 angajaţi şi 10 colaboratori. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.