ZF Investiți in România

Investiţi în România! FAN Courier are investiţii de 30 mil. euro în derulare. Compania mai angajează câteva sute de oameni

27.04.2021, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

♦ Hubul de la Cluj, cel mai mare proiect de investiţii al companiei din prezent, este construit pe un teren de 45.000 mp, iar proiectul ar putea fi gata în septembrie 2022 ♦ FAN Courier îşi propune o creştere de 10-12% a cifrei de afaceri în 2021 ♦ Numărul expediţiilor intermediate zilnic se situează în medie la 250.000, după ce a crescut temporar la 300.000 în 2020.

Liderul pieţei locale de curierat are în derulare in­vestiţii de circa 30 de mi­lioane de euro, în con­tex­tul în care proiectul prin­cipal constă în construcţia celui de-al treilea mare hub logistic al com­pa­niei, pe un teren de circa 45.000 mp din Cluj, a explicat Neculai Mihai, co­fon­dator al FAN Courier, în emi­siu­nea Investiţi în România!, rea­lizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Avem hubul logistic de la Cluj pentru care am început proiectarea acum câţiva ani, iar între timp am reuşit să mai achiziţionăm teren şi am reproiectat. Acum avem acolo o suprafaţă de 45.000 mp şi vom con­strui un depozit specific FAN. (...) Avem un şantier deci la Cluj, acolo va fi o investiţie în jur de 11 milioane de euro şi va mai fi încă o investiţie de circa 11 milioane de euro într-o bandă de sortat şi decartat coletele. Sperăm ca investiţia de la Cluj să fie gata anul viitor în septembrie“

Planurile de investiţii se ridică în total la 30 mil. euro, într-un buget multi­anual şi mai cuprinde pro­iecte de investiţii în Cluj şi în Bu­cu­reşti. „Mai avem în Bucureşti un şan­tier des­chis pentru o parcare de circa 10.000 mp, se lucrează acum, mai avem în plan o extindere în Cluj unde aş­tep­tăm auto­rizaţia de construire şi mai avem în Bucureşti o dezvoltare lo­gis­ti­că pe care vrem să o facem în vi­ito­rul apro­piat, în zona Giurgiului-Sector 4“. 

FAN Courier a devenit anul tre­cut a 17-a companie antrepre­no­ria­lă ro­mâ­nească din istoria postde­cem­bris­tă care a ajuns la pragul de afa­ceri de 1 miliard de lei anual. Lide­rul pie­ţei de curierat a fost fondat în 1998 de antre­prenorii Neculai Mihai, Adrian Mihai şi Felix Pătrăş­canu, iar primul se­diu al com­paniei a fost un apartament confort 2 sporit. 

Din punctul de vedere logistic, com­pania are 130 de agenţii în toată ţara, prin intermediul cărora acoperă fără costuri suplimentare 86% din po­pu­laţia României, dar poate ajunge contra cost în orice colţ al ţării. Scopul companiei este de a   reuşi să acopere întreaga ţară cu un timp de expediţie de 24 de ore. 

„Se întâmplă şi acum doar că se întâmplă într-un anumit procent, iar noi vrem să ajungem la 100%. Avem zone – spre exemplu din nordul Ardealului până în Constanţa – unde nu reuşim să ajungem în 24 de ore la prima oră, ajungem la prânz şi nu reuşim să închidem toate expediţiile în zona respectivă. Noi ne dorim ca serviciul nostru să fie peste tot la fel“. 

Odată cu dezvoltarea companiei, FAN Courier a ajuns să aibă o flotă de peste 4.000 de vehicule, dintre care peste 3.000 sunt doar la curieri. 

„Avem şi o flotă de tiruri. În 2008 când am început să construim prima facilitate la Ştefăneşti, pentru tiruri am rezervat 4 porţi din 60, pentru că în perioada aia nu credeam că vom face curierat cu tirul, şi aici mă refer la transportul mărfurilor între agenţiile FAN. Acum am ajuns să facem transport cu tirul şi avem şi o categorie de maşini mari care asigură transportul între agenţii“. 

În „linia întâi”

Afacerile FAN Courier s-au majorat cu 27% în 2020, iar numărul mediu de expediţii gestionate pe zi a crescut de la circa 250.000 spre 300.000, în contextul în care cea mai mare parte a populaţiei a stat în case pentru mai multe luni şi comerţul online a „explodat“

„Anul trecut putem spune că a fost o perioadă de vreo două luni şi ceva în care lucrurile erau ca în Black Friday. Dacă pregătim un Black Friday cu câteva luni înainte şi totul este planificat, perioada aprilie-mai a fost foarte grea, cu volume foarte mari şi îmi place să spun aici o poveste. Ce şi-ar dori un curier când vine la muncă? Expediţii mai uşoare, clientul să fie acasă şi şosele libere. Le-a avut anul trecut, însă clienţii nu mai erau acasă în acelaşi loc, ci au migrat fie către zone din provincie, la munte, la ţară, şi dintr-odată lucrurile s-a schimbat, am fost nevoiţi să gestionăm multe resurse şi să le realocăm pentru că altfel nu reuşeam să livrăm expediţii“. 

Totodată, anul 2020 a fost unul dificil în contextul în care începutul pandemiei a fost marcat de teamă şi incertitudine, atât de partea clientului, cât şi de partea businessului. 

În acest context, miile de curieri ai FAN Courier s-au regăsit într-un fel de „linie întâi“ a pandemiei, umblând din uşă în uşă într-un moment în care oamenii evitau să iasă din casă. 

„Am avut de luptat cu multe frici, atât ale angajaţilor, atât ale clienţilor, cât şi ale colaboratorilor, şi a fost foarte greu să treci peste aceste lucruri. Totuşi noi în 2020 ne-am continuat investiţiile pe care le-am avut de făcut şi cea mai bună investiţie a fost faptul că am reuşit să schimbăm PDA-urile pentru cei 3.500 de curieri FAN, am trecut pe altă tehnologie şi lucrul ăsta ne-a ajutat mult“. 

Un exemplu de teamă cu care s-a confruntat liderul pieţei locale de curierat ţine de momentul în care destinatarul trebuia să preia comanda dar nu voia să intre în contact cu un curier. 

„Am reuşit într-o perioadă foarte scurtă să implementăm o nouă modalitate de a confirma expediţii pentru că ajungeam cu coletul la client şi nu dorea nici să atingă clientul, nu reuşea nici să plătească, nici să confirme livrarea. Şi am implementat un serviciu de confirmare contactless“.

Investiţiile FAN Courier pentru 2020 s-au ridicat la circa 15 milioane de euro, dintre care investiţia în PDA-uri a fost cea mai mare. 

„Noi avem an de an investiţii de 7-8 milioane de euro în flota auto şi de asemenea avem investiţii constante în oameni, aceasta fiind cea mai importantă investiţie“. 

În contextul cererii crescute de anul trecut, FAN Courier a mai angajat încă 600 de persoane, pentru a gestiona corespunzător întreg lanţul unei expediţii, de la ridicare, depozitare, sortare pe agenţii şi până la curierat. 

FAN Courier îşi finanţează dezvoltarea şi investiţiile printr-un mix de capitaluri proprii şi finanţare bancară, un mix dominat de autofinanţare. 

„Ne orientăm mai mult spre autofinanţare, nu negăm instituţiile bancare, dar orice împrumut vine cu costuri suplimentare şi trebuie să le adaugi la produsul finit şi trebuie să fii atent. Asta nu înseamnă că nu te poţi dezvolta şi cu împrumuturi bancare“.

Totodată, una dintre întrebările pe care FAN Courier le-a primit în mod repetat de-a lungul anilor ţine de o potenţială listare la bursă a liderului pieţei locale de curierat. ZF a întrebat compania dacă mai are sens în acest moment o astfel de mutare. 

„Ea are sens, doar că noi deocamdată conducem antreprenorial compania în continuare, încă nu suntem pregătiţi pentru aşa ceva. Oportunităţi în acest moment sunt extraordinarde mari. (…) Mai avem de pregătit organizatoric anumite aspecte şi vom vedea dacă va fi să avem nevoie de capital“. 

Conform informaţiilor de pe platforma Confidas, Neculai Mihai a achiziţionat şi o participaţie minoritară în platforma Pony Car Sharing. 

„Am încercat şi în alte zone şi e un domeniu nou în care am intrat şi sperăm şi acolo să se întâmple lucruri. (…) Are o imagine bună, se pare că suntem în zona care trebuie, rămâne să vedem acum dacă e şi momentul. A fost un an geu şi lucrurile nu sunt mereu aşa cum îţi doreşti“. 

Ce aduce 2021

Numărul mediu de expediţii intermediate zilnic a scăzut înapoi spre 250.000, după ce anul trecut a crescut până la 300.000. 

„În 2021 vedem că lucrurile nu mai sunt ca în 2020 şi că este o acalmie în zona asta. (…) Vedem că utilizatorul final al serviciilor FAN stă puţin în expectativă acum, nu mai comandă, nu mai e efervescenţa de anul trecut“. 

Neculai Mihai este de părere că piaţa de curierat din România are în continuare potenţial de creştere, mai ales în comparaţie cu pieţele similare din regiune. 

„Piaţa per total este în creştere, vedem în Polonia şi Ungaria că cifrele sunt mult mai mari raportat la numărul de locuitori, ceea ce înseamnă că şi în România vom vedea o evoluţie cu o întârziere de câţiva ani. Mă aştept la o creştere în continuare, nu la una abruptă, dar la o creştere de până în 10% şi pe următorii cinci ani cel puţin“. 

În cazul FAN Courier, creşterea de 27% care a dus afacerile peste pragul de 1 miliard de lei s-a bazat şi pe avântul oferit de contextul crizei sanitare, însă cofondatorul companiei estimează că afacerile vor continua să crească. 

„Am atins miliardul şi vrem să creştem în continuare. (…) Pentru anul acesta am bugetat o creştere de 10-12%, pe primele luni suntem acolo, doar că nu am avut momentan comparaţia cu aprilie-mai de anul trecut, luni care au fost foarte sus. Dar pe final de an sperăm să ajungem la un 10% creştere şi în 2021“. 

În ceea ce priveşte echipa FAN Courier, ea este formată astăzi din circa 7.600 de oameni, dintre care 3.400 sunt angajaţi ai FAN, iar restul sunt colaboratori în toată ţara. Din totalul oamenilor din echipă, peste 3.500 sunt curieri. Liderul pieţei locale de curierat vrea să crească numărul de angajaţi cu până în 10%, ceea ce înseamnă că va mai angaja câteva sute de persoane în 2021.

„Vom mai angaja şi anul acesta, undeva sub 10%. Încercăm să angajăm mai puţin decât creşterea cifrei de afaceri pentru o productivitate mai bună“. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank