ZF English

Un business care incepe sa-si arate muschii

23.08.2001, 00:00 27



Oameni de afaceri, VIP-uri de televiziune sau studenti. Reprezentanti sau mai bine spus reprezentante din toate aceste categorii sociale, cu un venit de obicei peste cel mediu pe economie vin in fiecare saptamana sa faca sport sau sa se bucure de beneficiile masajului in numeroasele sali de fitness care s-au deschis in ultimii ani in toate marile orase ale tarii.

Dincolo de moda si de latura mondena a fenomenului, perceptibila din perspectiva clientelei, proliferarea salilor de fitness indica orientarea unor intreprinzatori cu fler spre o piata in plina crestere. O piata atat de promitatoare, incat a atras chiar si oameni de afaceri straini.

Ce s-ar putea face pe o suprafata de o mie de metri patrati? S-ar putea construi cel putin zece apartamente spatioase sau s-ar mai putea cultiva o gradina de zarzavaturi de toata frumusetea.

O familie australiana care a venit sa investeasca in Romania s-a gandit insa ca pe o mie de metri patrati s-ar aranja foarte bine o sala uriasa de fitness, un "teren" de aerobic, plus cateva saloane de sauna, masaj, solar, un bar si o parcare. Astfel a aparut in peisajul bucurestean Sydney Health & Fitness, unul dintre cele mai selecte cluburi de intretinere corporala ale Capitalei.



Fitness de 325 de dolari pe an

Situat in imediata apropiere a unui magazin alimentar (proximitate ce creeaza deseori confuzii printre trecatorii care doresc sa-si faca aici cumparaturile), clubul se desfasoara pe doua niveluri, intrarea "oficiala" fiind situata la subsol.

Pe drumul catre intrare sau mai bine spus pe scara, "troneaza" oferta de servicii a clubului. Descurajanta la o prima vedere, mai ales pentru cei cu venituri medii si chiar pentru cei care castiga dublul salariului mediu pe economie, oferta ii intoarce din drum cu siguranta pe iubitorii de sport care nu au cateva sute de dolari in buzunar.

ai totusi, cine indrazneste sa paseasca dincolo de usa clubului nu va fi dezamagit. Desi initial preturile par prohibitive, calitatea serviciilor explica diferenta de tarife dintre Sydney si alte cluburi "de cartier".

Modul de tarifare este si el diferit. Abonamentele se fac pe o luna, pe trimestru, pe sase luni si pe un an. Pentru cei interesati sa frecventeze clubul pe o perioada mai scurta de timp, un abonament lunar le va scoate din buzunar 70 de dolari.

Cu cat perioada de inchiriere a serviciilor este mai lunga, cu atat tariful pe luna este mai mic. Pentru un abonament pe trei luni, clientul va plati 150 de dolari, pentru sase luni 250 de dolari, iar daca doreste sa apeleze la serviciile clubului pe timp de un an, trebuie sa achite 430 de dolari. O vizita costa zece dolari, iar un card cu zece vizite 60 de dolari.

Oferta este mai avantajoasa pentru grupuri. Spre exemplu, la un grup de 20-30 de persoane, abonamentul lunar al fiecarui membru se ridica la 110 dolari, iar cel anual la 325 de dolari.

"Varianta preferata de o mare parte a clientilor este abonamentul pe trei luni. Motivul este simplu: nu poti sti ce se intampla intr-un an", declara David Walton, directorul clubului. La acest motiv s-ar adauga (cazurile sunt mai rare si este lesne de inteles de ce) faptul ca nu oricine isi permite sa scoata deodata din buzunar peste 400 de dolari.



Aparatura de la Los Angeles, investitori din Australia

David Walton are 28 de ani si a venit in Romania cu putin timp inainte sa se deschida clubul, in 1999. Anterior a locuit in Anglia aproape un an si a practicat ciclismul de performanta - in Olanda.

Clubul a fost deschis in octombrie 1999 de aceeasi familie de oameni de afaceri australieni care ridicase in Piata Victoriei controversatul restaurant Sydney - Bar & Grill. Acesta, dupa ce a avut probleme cu Primaria, a fost vandut unei companii irlandeze.

Investitia initiala a fost mare, dar cu timpul s-a recuperat, asigura David Walton. "Numai pe echipamente s-au cheltuit in 1999 peste 250.000 de dolari. Toata aparatura marca Paramount a fost adusa din Statele Unite, de la Los Angeles. Cateva aparate au fost montate ulterior si acestea sunt cumparate in Romania", spune Walton.

Antrenorii sunt profesionisti. "Dimineata clientii sunt supravegheati si ajutati de un antrenor, iar seara, cand este mai aglomerat, de doi antrenori", a tinut sa precizeze australianul.

Mandria clubului este insa profesoara de gimnastica aerobica Ana-Maria Zvanca, actuala campioana nationala si balcanica la acest sport.

La asa antrenori, frecventa este pe masura. Clubul este vizitat in fiecare luna de 300 de persoane, in sezonul de vara numarul acestora reducandu-se insa la jumatate. "Aglomeratia apare de regula dupa ora sase seara, cand oamenii vin de la serviciu. In general, clubul este mai putin frecventat in week-end, de sambata seara si pana luni", a adaugat Walton.

Printre clientii clubului se regasesc numeroase VIP-uri carora li s-a dedicat in interiorul salii de fitness un "wall of fame", un fel de gazeta de perete cu tema "ia uite cine a trecut pe aici".



Oamenii de afaceri tin la conditia fizica

Clubul este frecventat cam in aceeasi proportie de barbati si de femei, multi clienti avand insa varste de peste 40 de ani. Procentul acestora se poate ridica chiar la 50%. "Majoritatea vin pe cont propriu, dar avem si persoane care lucreaza la aceeasi companie si care vin impreuna. De obicei, companiile nu le platesc abonamentele, dar noi le oferim reduceri", afirma Walton.

Clientul-tinta este cu siguranta omul de afaceri, cel care lucreaza intr-o corporatie mare (de multe ori straina) si care este remunerat cu cateva sute bune de dolari.

"Preturile nu sunt prohibitive pentru clientii pe care ii vizam. In plus, am adoptat acest gen de tarifare pentru ca ofera mai multa flexibilitate clientului" , a precizat David Walton. Cine are abonament aici poate veni cand are timp si poate sta cat il tin puterile. Clubul este deschis intre ora 6 dimineata si 10 seara. In abonament sunt incluse toate serviciile, in afara de masaj si solar.

"Nu cred ca avem competitori pe piata - cel putin nu la acelasi standard de echipamente. Cred ca pentru serviciile pe care le oferim avem cele mai mici preturi", a conchis directorul de la Sydney Health & Fitness.



Numai in luna ianuarie a acestui an, inca 3,3 milioane de americani s-au inscris in cluburile de fitness, adaugandu-se celor 30,6 milioane de membri mai vechi; cifra este ilustrativa pentru dinamica unei piete a carei valoare se ridica la 10,6 miliarde de dolari (cluburi, echipamentele pentru exercitii si serviciile conexe).

Cetatenii apeleaza la un club de sanatate chiar si la varste mai inaintate; daca in 1987, 62% din membrii cluburilor erau mai tineri de 35 de ani, acum 55% au peste 35 de ani, iar cel mai rapid creste proportia de noi membri cu varste de peste 55 de ani.

Conform American Sports Data, principalele cinci motive care determina inscrierea intr-un club de fitness sunt intretinerea sanatatii, imbunatatirea tonusului muscular, ameliorarea aspectului fizic, pierderea in greutate si imbunatatirea circulatiei sanguine.

Totusi, daca in urma cu cativa ani, dorinta de a pierde in greutate sau de a "face muschi" era decisiva (obezitatea e bine cunoscuta drept problema nationala in SUA), acum e vorba mai mult de moda intretinerii sanatatii prin exercitiu fizic si de aspiratia spre schimbarea stilului de viata mult prea sedentar. Taxa medie de inscriere intr-un club american de fitness este de 124 de dolari, cu un maxim de 275 de dolari, iar taxa medie lunara - 54 de dolari.

Pentru infiintarea unui club de fitness, investitia initala (in afara de cea pentru spatiu) variaza de la 15.000 la 300.000 de dolari, in functie de complexitatea serviciilor si a echipamentului; investitia nu se sfarseste insa o data cu deschiderea clubului, procurarea de echipamente noi si intretinerea inghitind anual, in cazul unui club cu 3.500 de membri, minim 80.000 de dolari.

Salariile intr-un club de sanatate sunt cam de 15-20 de dolari pe sedinta pentru instructorii de aerobic si 8-15 dolari pe ora pentru instructorii personali. Un avantaj indiscutabil pentru orice club este sa aiba personal calificat; in SUA exista doua organizatii de certificare pentru instructorii de fitness - AFAA (Aerobics and Fitness Association of America) si ACE (American Council on Exercise).

Numeroase cluburi angajeaza exclusiv personal calificat, dintr-un motiv foarte simplu: procesele costisitoare in justitie intentate de clienti care s-au accidentat fiindca au lucrat cu instructori necalificati. (Crenguta Nicolae)





Aerobic, sauna si bronz artificial



Centrul de intretinere a sanatatii Henriette Body Line Center din Bucuresti a fost ridicat in aproximativ un an pe locul care alta data adapostea un atelier-scoala de optica si bijuterii.

Fotografii mai vechi, aflate acum in albumul clubului, stau marturie pentru peisajul dezolant care domnea aici inainte de renovare. "Lucrul la actualul complex l-am inceput in 1994, iar pe 13 noiembrie 1995 l-am inaugurat", declara Brandusa Grozescu, director general la Henriette Body Line Center.

Investitia totala s-a ridicat la peste 150.000 de dolari, estimeaza fondatoarea clubului. Construirea complexului are o baza sentimentala: "Am creat centrul pentru fostul meu sot care tocmai suferise un infarct, din dorinta de a-i oferi un sprijin psihologic si, de ce nu, un loc unde sa munceasca.

L-am construit in mare parte din banii fiicei mele si ai sotului ei, care acum locuiesc in Germania. Clubul poarta chiar numele fiicei mele, Henriette", povesteste Brandusa Grozescu.

La aceste resurse financiare s-a adaugat si un credit bancar, dar experienta dobanzii de 250% nu a mai incurajat-o sa mai faca vreodata un astfel de imprumut.

Desi au trecut aproape sase ani de la deschiderea centrului de sanatate, investitia nu a fost inca amortizata, "pentru ca mereu trebuie sa investim. In plus, nimic nu se face aici fara oameni de specialitate", precizeaza directoarea.

Clubul include acum o sala de fitness cu aparate "ultimul racnet", doua sali de aerobic (din care una are suprafata de 100 mp si capacitatea de cel putin 50 de persoane), un studio de masaj (cu aromoterapie si meloterapie), o sauna (adusa din Finlanda), o camera cu solar, o sala de recuperare pentru cei cu probleme locomotorii, o sala de dans si un salon de cosmetica si coafura. In proiect se afla si construirea unei piscine.

In interiorul complexului a fost amenajata o camera de care Brandusa Grozescu este foarte mandra: cea pentru femeile insarcinate sau care au devenit recent mame. Sala este destinata in principal gimnasticii dar, gratie unor "cursuri" predate de o moasa calificata de la Spitalul Universitar, viitoarele mamici - dar si taticii - sunt familiarizati cu evenimentele care le vor schimba in mod radical viata.

Clubul, care are acum peste 25 de angajati, nu a aratat asa de la inceput. "Coaforul nu a existat in 1995. L-am deschis in 1998, iar sala mare de aerobic, cea de dans si cea de recuperare medicala - in acest an", spune directoarea.

Brandusa Grozescu a profesat optica medicala dupa ce a terminat o scoala postliceala de profil. Mai are o firma: Optica Medicala Stephanie (numele este inspirat de nepoata sa, Jessica Stephanie), cu o retea de patru magazine in Bucuresti.

Tarifele sunt pe masura serviciilor oferite: un abonament lunar de 12 sedinte a cate 60 de minute la aerobic - 10 dolari, un abonament lunar de 12 sedinte a cate 90 de minute - 20 de dolari. Cei care doresc sa se relaxeze dupa o zi de munca trebuie sa scoata din buzunar cinci dolari la o sedinta de 45 de minute sau sapte pentru o ora.

ai aici exista varianta cu abonament (12 sedinte - 50 de dolari si, respectiv, 70 de dolari). Un abonament de 12 sedinte la sauna costa 45 de dolari, iar la tenis de masa 20 de dolari. Cine n-a avut timp sa mearga pe litoral poate sa se bronzeze la solar, contra unei sume de 0,25 dolari pe minut. Contravaloarea serviciilor este achitata in lei la cursul BNR valabil in ziua platii.

Tarifele la unele categorii de servicii sunt mai reduse pentru studenti si elevi: la aerobic o sedinta costa un dolar in loc de doi, iar la fitness pretul se reduce de la 3 la 2 dolari.

"In sase ani de functionare, am schimbat un rand de aparate in sala de fitness. Echipamentele sunt aduse direct din Germania, iar toate exercitiile se fac sub supraveghere", asigura Brandusa Grozescu. Fiecare client are o fisa personala in care este trecut programul de antrenament pe care trebuie sa-l urmeze.

Programele de aerobic, atat din punct de vedere al muzicii, cat si al coregrafiei, includ "ultimele noutati aparute in SUA", iar profesorii sunt calificati - absolventi ai Institutului de Educatie Fizica si Sport si ai unor cursuri de specializare.

Directoarea centrului nu se teme de concurenta. "Urmarim mereu piata. Deocamdata este loc pentru toti. In plus, noi nu facem o comparatie cu nimeni, ci cu noi insine pentru a ridica tot mai mult standardul de calitate a serviciilor.

Iubesc frumosul si consider ca femeile romance merita mai mult chiar decat cele din Vest sa li se asigure totul pentru a arata bine. La noi nu vine nimeni pentru fite, ci pentru sanatate, pentru a se intretine", apreciaza Brandusa Grozescu.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO