ZF English

Afaceri cu rezolutie mare

04.09.2001, 00:00 198



Dincolo de creativitate, care apropie publicitatea de arta, transformarea unei idei intr-un produs cu impact maxim la public implica si o parte cat se poate de prozaica - productia publicitara.

Infiintata in 1993, cu capital mixt romano-american, A&M International a ajuns in prezent, conform managerului Catalin Grigoruta, nr. 1 in Romania pe segmentul de piata al productiei de printuri digitale pentru publicitatea outdoor.

"Dispunem de cele mai performante sisteme de imprimare digitala de mari dimensiuni: Hi-Fi Jet Roland, cu rezolutie maxima de 1440 dpi; NUR Blueboard HiQ, care permite o latime de imprimare de 5 m si o mare varietate de suporturi, precum si Encad Novajet, achizitionat in iunie 2000, care ne ofera posibilitatea de a realiza imprimari de mare acuratete pentru publicitatea indoor, la rezolutii de pana la 600 dpi", afirma managerul.

Potrivit lui Catalin Grigoruta, productia firmei se imparte pe departamente: print digital, grafica, cutter-plotting, obiecte promotionale si operatiuni mecanice, iar materialele folosite sunt aproape in totalitate din import.

Beneficiarii produselor si serviciilor A&M International sunt agentiile de publicitate, organizatorii de expozitii, targuri si festivaluri, dar si companiile de televiziune sau de constructii.

Pana in prezent, pentru promovarea unor clienti precum McDonald's, Kraft Jacobs Suchard, Amstel Beer, Epson, DHL, Pro TV, Mercedes, Ford, Lufthansa, Tarom, Mobil Rom, Shell, Connex, JTI, firma a colaborat cu cele mai importante agentii de publicitate.

Anul trecut, firma a avut o cifra de afaceri de aproape un milion de dolari. "Desi in ultimii sapte ani volumul banilor cheltuiti in publicitate a crescut constant, totusi, in acest an volumul de business este ceva mai scazut, din cauza reducerii cu 10-20% a bugetelor alocate in general pentru publicitate de catre marile companii", spune Grigoruta.



Specializare pe "obiecte traznite"

Fargo Deco Design a fost infiintata in 1993, de un arhitect, un inginer de constructii de masini si un inginer de automatizari. Plecati la drum cu cate o suta de mii de lei fiecare, ei au "furat" meseria din strainatate, au cumparat un cutter-plotter si folie autocolanta si s-au pus pe treaba.

"Primii nostri clienti au fost prietenii, incepusera si ei cate o afacere si i-am lamurit ca au nevoie de publicitate", povesteste Maria Popescu-Greaca, managerul firmei.

Dupa primele inscriptionari pe folie autocolanta au urmat primele targuri, "plotterasul" de 45 de centimetri a fost schimbat in fiecare an cu unul din ce in ce mai mare, tehnicile folosite s-au diversificat si ele, conform cerintelor pietei, iar numarul clientilor a crescut.

"Dupa cutting plotter, am invatat sa facem serigrafie, print digital (am fost primii care au facut asa ceva; intre timp, piata s-a diversificat enorm; acum facem doar un anumit gen de print digital) si confectii metalice, atacuri galvanice, engraving, de fapt tot ceea ce inseamna productie publicitara, cu exceptia tipografiei", spune Maria Popescu-Greaca.

Fargo Deco Design s-a specializat pe unicate, "obiecte traznite", cum le numeste managerul.

"Obiectul nostru de activitate nu il reprezinta seriile; nu suntem o fabrica, noi facem de regula ceea ce nu pot face ceilalti din lipsa diversitatii de tehnici pe care noi o avem. Asadar, ne ocupam mai mult de unicate, evenimente, targuri, dar facem si decoruri pentru televiziune, pentru filme si pentru productii teatrale".

Din 1993 pana la ora actuala, compania a lucrat cu majoritatea agentiilor de publicitate din Romania.

"Pentru mine ca firma de productie, agentiile reprezinta cei mai importanti clienti, dar asta nu inseamna ca sunt neglijati clientii directi. Atunci cand lucram cu agentiile, lor le revine sarcina de a monitoriza si manui bugetele de publicitate ale companiilor puternice, de a rezolva toata aceasta parte de munca directa cu clientul".



Materiale americane si preturi romanesti

Pentru a fi la curent cu noutatile in domeniu, Maria Popescu-Greaca a mers la targuri de publicitate in intreaga lume.

"Dupa ce i-am aratat catalogul nostru de lucrari, un producator de publicitate din Las Vegas mi-a spus ca nu fac bani pentru ca lucrez cu materiale americane, la preturi romanesti. ai asa si este, pentru ca toate materialele pe care le folosesc sunt de import, nu exista nimic autohton. Doar mana de lucru este romaneasca".

ai asta pentru ca, explica ea, atunci cand isi comanda o lucrare, toate marile companii cer calitate la standard occidental, dar cele mai mici preturi.

"Uneori, clientii, cu cat sunt mai mari, cu atata platesc mai greu. Asa se face ca, pana la urma, o firma mica devine sponsorul diverselor companii multinationale sau ce vor fi fiind ele, atata vreme cat eu trebuie sa cumpar materiale, sa platesc oameni si sa fac produse care pot fi platite la 45 de zile, la 65 sau niciodata".

O problema generala pe aceasta piata e cea a clientilor rau-platnici, careia Maria Popescu-Greaca nu ii intrevede nici o rezolvare.

"Poti in tara romaneasca sa dai pe cineva in judecata pentru ca nu ti-a platit? Trebuie sa fii nebun si sa nu-ti dai seama ca pornind pe o asemenea cale pierzi si mai mult. Este foarte grav, este nefiresc, dar asa se intampla", considera ea.

Intr-un mediu economic atat de "prietenos", fara credite si fara nici un ajutor, Maria Popescu-Greaca si-a dezvoltat afacerea reinvestind, ani de-a randul, intregul profit.

"Problema este ca nu vorbim despre o piata structurata, in care sa existe o conduita, un fair-play intre cei care lucreaza. Daca am lucra intr-o piata normala, am duce-o mult mai bine la volumul de munca pe care il prestam si la calitatea lucrarilor pe care le facem", crede ea.

Anul trecut, Fargo Deco Design a inregistrat o cifra de afaceri de 14 miliarde de lei, dar in ceea ce priveste profitul, managerul apreciaza ca marja acestuia a scazut simtitor in ultimii ani.

"Daca atunci cand ne-am inceput activitatea, cu un singur plotter, mergeam si cu 50% profit, acum exista lucrari la care daca iti poti adauga un 10% trebuie sa fii multumit".

Maria Popescu-Greaca nu se teme de concurenta pentru ca, spune ea, Fargo Deco Design are o structura diferita de a celorlalte firme care se ocupa de productie publicitara: "Nu pot spune ca am niste concurenti pe intreaga gama de servicii pe care o fac".



Romani care aduc capital britanic

Infiintata in 1994, cu capital integral britanic, Triangle Tehnology are ca obiect de activitate productia publicitara.

"Initial ne-am ocupat doar de proiectare si executie cad-cam, dar acum facem tot ce presupune publicitatea indoor si outdoor; firme luminoase, panouri, bannere, la rafturi personalizate, standuri expozitionale, inscriptionari auto si imprimare digitala la 300 si la 600 de dpi", spune managerul firmei, Marius Mocanu.

Ideea acestei afaceri s-a nascut in Anglia, in 1990, povesteste el. "Am vazut multitudinea de reclame si firme luminoase de acolo si impreuna cu fratele meu, Florin, care este presedintele Triangle, am inceput sa ne interesam ce implica o astfel de afacere. Noi aveam firme de computere, nu stiam absolut nimic despre acest domeniu. Pe-atunci in Romania nu se auzise inca de material autocolant, se folosea tehnica vopselurilor, cu sablonul si buretele."

Dupa patru ani de studiere a pietei, Marius si Florin Mocanu au infiintat Triangle Technology la Targoviste, cu un calculator, un software si un cutter-plotter de 50 de centimetri.

"Angajati ai firmei eram doar eu si o fata. Am inceput sa inscriptionam masini la prieteni, gratis, pana s-a dus vorba", isi aminteste Marius.

"La momentul respectiv, nimic din ceea ce ne trebuia nu se gasea pe piata, dar noi am reusit sa punem afacerea pe picioare intr-un an, importand pe cont propriu toate materiile prime si muncind asiduu, zi si noapte".

Fata de o investitie initiala de aproximativ 5 mii de dolari, Triangle Technology valoreaza acum 500.000 de dolari. Are 20 de angajati, un punct de lucru in Bucuresti, iar atelierul functioneaza in flux tehnologic. Anul trecut, firma a inregistrat o cifra de afaceri de 9 miliarde de lei.

"Noi n-am beneficiat de credite de nici un fel, nu ne-am dezvoltat decat cu forte proprii, in masura in care am facut profit. Am luat-o usor, dupa politica pasilor marunti", declara managerul, cu mandrie.

In viitorul foarte apropiat, el intentioneaza sa construiasca o hala industriala numai pentru productie publicitara, in afara orasului Targoviste, pe cele 10 hectare de teren deja cumparate si sa dezvolte industria de ambalaje neconventionale.

El considera ca pentru o firma din provincie este destul de greu sa penetreze piata de profil din Capitala, din cauza unor "aspecte neortodoxe".

"Ma refer la comisioanele care se dau pentru a obtine contracte, toate lumea stie, desi nu prea se vorbeste despre acest lucru", spune Marius Mocanu si tine sa precizeze: "Noi ne-am ferit de chestia asta; daca am luat un contract pe merit, bine, daca nu, nu. Atunci cand am simtit ca este vorba despre asa ceva, ne-am retras, pentru ca, daca intri in acest joc, nu mai poti scapa, trebuie sa tot dai, apoi sa justifici sumele si tot asa".



Legea junglei

Despre mediul economic, Marius Mocanu spune ca "este intr-adevar un hatis si-un haos", dar ca "asta este, legea junglei, trebuie sa te adaptezi". "Eu, atunci cand iau o comanda, trebuie sa ma ocup de absolut tot, inclusiv de obtinerea autorizatiilor pentru amplasarea produsului. De exemplu, in cazul amplasarii casetelor luminoase trebuie sa faci un memoriu tehnic pentru certificatul de urbanism si sa intocmesti un mega-dosar pentru autorizatia de constructie sau avizul de amplasament. Iar birocratia din institutiile de stat este descurajanta. In Anglia, obtinerea unui astfel de aviz se face prin Internet...".

Pe de alta parte, lucrurile n-au mers deloc rau in ultima vreme.

"Noi am stopat putin-putin datoriile catre stat pentru a ne utila; am investit doar in echipamente 200.000 de dolari. Le-am importat din Japonia, din Franta, o serie de utilaje le-am fabricat chiar noi, dupa desene tehnice si merg perfect".

Conform managerului, e foarte mult de lucru si chiar au inceput sa opereze o selectie la nivel de lucrari.

"Problema este ca banii circula foarte greu, iar blocajul economic din sectorul de stat ne afecteaza si pe noi. Tot auzi despre arierate, compensari si-asa mai departe, dar daca banii nu circula, tot degeaba... Faci un lucru si-apoi incepi sa te rogi de client sa ti-l si plateasca. Ajungi sa dai mai multi bani pe telefoane si benzina pentru a recupera banii decat profit trebuie sa faci. Am avut si clienti care nu ne-au platit deloc".

In opinia lui, unele firme mari, care au multi angajati, decat sa nu lucreze, mai bine o fac pe datorie. "Eu cred ca asta este cea mai proasta politica posibila", spune Mocanu.



Saracie si reclame luminoase

Aflata intr-o continua dezvoltare, piata productiei publicitare este totusi strans legata de puterea de cumparare a omului de rand, putere redusa, dupa cum o stie toata lumea.

"Daca oamenii nu consuma detergenti sau pasta de dinti, de exemplu, nici bugetele de publicitate nu sunt mari, pentru ca marile companii producatoare nu vand. Iar noi, romanii, suntem saraci; eu observ chestia asta la clientii mici, care vin sa-si inscriptioneze o masina, o copertina sau sa-si faca o reclama luminoasa", considera managerul Triangle.

In opinia lui, aceasta piata mai are o particularitate: "Se lucreaza foarte mult la negru, sunt foarte multe firme mici, care sparg piata pentru ca iau materialele autocolante la negru si practica preturi foarte mici. Fata de 2000, anul acesta situatia este putin mai slaba, tot saracia populatiei isi spune cuvantul, iar marile companii isi taie bugetele de publicitate si asta se simte".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO