ZF Ecosistemul Marketplace

ZF Ecosistemul Marketplace. Romeo Bratcoveanu, Bratcorom Import Export: „Dacă nu ar fi existat vânzările din online, am fi avut o scădere de 10% pe activitatea clasică de vânzări. Am reuşit să creştem de la 1,7 la 1,9 milioane de lei şi ţintim o creştere de până la 2,7 milioane de lei în 2021“

16.03.2021, 00:05

„De când am început această activitate, în urmă cu aproximativ doi ani, filosofia noastră de business s-a legat de peretele de gips-carton – respectiv de obiectele care se află în faţa şi în spatele lui – profiluri, accesorii, prize, doze de gips-carton, corpuri de iluminat etc.“, explică în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Ecosistemul Marketplace antreprenorul Romeo Bratcoveanu, orientarea afacerii care îi poartă numele.

El spune că în prezent au două direcţii mari de activitate: distribuţia de materiale de construcţii din categoria gips-cartonului, precum şi gama de produse de import pe care le vând în online – segment unde articolele listate variază de la lumânări până la plase de umbrire şi obiecte de iluminat. „Avem listate în prezent peste 2.000 de produse“, punctează Bratcoveanu.  Antreprenorul oferă exemplul unor prize necesare pentru instalarea unei staţii de încărcat de maşini acasă: „Vindem, în medie, câte un astfel de produs zilnic“.

Pentru anul în curs aşteaptă o creştere de peste 5%, iar exclusiv pe zona de online, de minimum 30%. „Vom depăşi 2,5 – 2,7 milioane de lei anul acesta“, descrie Bratcoveanu obiectivele financiare fixate pentru anul în curs, precizând că online-ul va reprezenta concentrarea lor.

De altfel, în contextul pandemiei, s-au axat mai mult pe această direcţie, astfel că dacă în 2019 online-ul reprezenta 4% din cifra de afaceri şi businessul se plasa la 1,7 mil lei (fără TVA),  în 2020 cifra de afaceri a fost de 1,9 milioane de lei, online-ul reprezentând circa 23%. „Creşterea din online a fost foarte mare, de peste 600%; dacă nu ar fi existat vânzările din online, am fi avut o scădere de 10% cu activitatea clasică de vânzări. Eram pregătiţi, am depus foarte multă muncă în acest sens, nu doar în 2020, ci şi în 2019.“

Anul trecut au avut circa 5.000 de clienţi, dar antreprenorul precizează că majoritatea vânzărilor sunt asigurate de clienţii companii: „Clienţii care ne asigură circa 70% din cifra de afaceri sunt reprezentaţi de un mare producător de gips-carton – cu care colaborăm de peste 20 de ani - şi un mare retailer, care deţine şi magazin online, şi un magazin fizic, un distribuitor din zona materialelor de construcţii“.

Povestea antreprenorială a lui Romeo Bratcoveanu a început cu reparaţiile de scule - precum polizoarele, apoi şi-a extins orizonturile şi s-a orientat către importuri. De-a lungul timpului, a dezvoltat parteneriate solide – un exemplu în acest sens fiind  colaborarea de peste 21 de ani cu primul producător din România de gips-carton, pentru care este furnizor şi acum. Ca să îşi diversifice afacerea, a ales să importe produse de iluminat şi acela a fost un pariu câştigător – a ajuns să vândă aceste produse către clienţii mari, corporaţii.  Pe zona de distribuţie are parteneriate solide cu marile lanţuri de retail.

Un moment de răscruce a fost criza financiară pe care au  resimţit-o puternic în 2009. Atunci şi-au dat seama că au nevoie să continue diversificarea businessului, mai ales în contextul în care vânzările de corpuri de iluminat au scăzut substanţial. Au accesat fonduri europene şi au dezvoltat o linie de injecţie masă plastică şi produce dibluri, doze. Ioana Matei

Ideea dezvoltării businessului din online i-a venit în 2015, după ce a investigat, împreună cu un prieten contabil din Germania, potenţialul unei noi afaceri. Acesta i-a oferit exemplul unui client care lucra pentru o companie mare, dar în timpul liber, în afara programului, vindea electronice pe eBay în valoare de 80.000 de euro. A început să cocheteze şi el cu această idee, iar la revenirea în ţară, a decis să o fructifice prin intermediul marketplace-ului eMAG, recent lansat pe piaţa locală.

A lansat astfel businessul din online în 2017-2018 – şi spune că nu a avut nevoie de o investiţie iniţială foarte mare – deţineau infrastructura tehnică, precum şi materialele necesare: „Singura investiţie pe care a trebuit să o facem a fost în realizarea fotografiilor de produs – a trebuit să apelăm la un fotograf profesionist pe care l-am plătit cu aproximativ 200 de euro.“

În business a început ulterior să se implice şi fiul său, student la Electronică acum, care a devenit mai târziu responsabil de încărcarea produselor pe platformă.

„Ne consultăm acum în legătură cu orice ramură legată de dezvoltarea  businessului din mediul online – el vede viitorul în acest domeniu – un argument în acest sens este că a şi investit de la început din fondurile lui personale în compania Elrond din Sibiu. Împreună decidem ce produse să aducem şi vrem de asemenea să introducem şi un canal de YouTube în care să descriem cum funcţionează aceste produse, pentru a da mai multă încredere clienţilor.“ Alături de cei doi Bratcoveanu, lucrează încă trei colegi – îşi desfăşoară desfăşoară activitatea în sectorul 6 din Bucureşti – unde au un showroom fizic, inaugurat în urmă cu peste 10 ani, precum şi un depozit, o zonă de producţie şi birouri. În pandemie au închis magazinul fizic, iar o altă măsură pe care au luat-o a fost să pună la dispoziţie colegilor o maşină pentru a evita transportul în comun.

Antreprenorul avertizează că un alt efect al pandemiei se leagă de turbulenţele de pe piaţa materiilor prime şi problemele legate de aprovizionare – deja observă modificări de preţ – „Anumiţi producători, anumite fabrici au anunţat că au închis activitatea timp de 2-3 luni; iar în zona importurilor din China sunt probleme imense legate de costurile de transport – au fost creşteri de 500% pentru un transport din luna octombrie, faţă de unul care se desfăşoară în aceste momente. Încercăm să găsim parteneri şi furnizori europeni. „

Cum şi-a propus să dezvolte businessul în continuare? „Vrem să mărim gama de produse. Am făcut o analiză pentru primele luni ale anului curent faţă de anul anterior, iar creşterea din online a fost de 300%, astfel că aceasta este una dintre zonele pe care vrem să o dezvoltăm; apoi, vrem să ne axăm pe zona de conţinut, să postăm videouri pentru ca oamenii să ştie cum să folosească aceste produse. Pe termen lung, sperăm să conectăm magazinul online de businessul cu monede virtuale, cum ar fi Elrond a antreprenorilor din Sibiu.“

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Ecosistemul Marketplace