ZF Ecosistemul Marketplace

ZF Ecosistemul Marketplace. De la un business tradiţional, la online: Stelian Malama a rezistat pe piaţa competitivă a confecţiilor cu un business început după Revoluţie şi vinde acum produse de 2,5 mil. lei

30.03.2021, 00:05 Autor: Ioana Matei

„Trebuie să ai grijă fiindcă în online un singur comentariu negativ îţi poate aduce daune semnificative. În online s-a transferat concurenţa din comerţul clasic - foarte uşor poţi să dai greş atunci când nu ai produsele pe care clientul le aşteaptă.“

Mastel Com, un business de producţie de confecţii pentru casă şi de vânzare de articole de îmbră­căminte, a trecut testul timpului şi al competiţiei cu brandurile străine, evoluând de la comerţul stradal, început după Revoluţie, până la online.

Afacerea, formată din două magazine fizice, dintre care unul dedicat hainelor, iar un altul, produselor de confecţii pentru casă, cât şi prin prezenţă online, prin intermediul platformei marketplace a eMAG, a ajuns anul trecut la venituri de 2,5 milioane de lei. În prezent, în cadrul businessului lucrează 12 angajaţi.

„Comerţul în acest domeniu este destul de competitiv - avantajul nostru este că eu m-am apucat de acest tip de comerţ stradal, clasic, în 1996 şi, la rândul meu, am preluat afacerea de la părinţii mei, care aveau şi ei magazine de textile şi confecţii.

Aşadar, este o afacere de familie, care s-a prelungit prin activitatea pe care am început-o eu şi fraţii mei în magazinele clasice, iar de câţiva ani şi în comerţul online, astfel ne-a ajutat experienţa vastă pe care am acumulat-o“, a spus Stelian Malama în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Ecosistemul Marketplace.

Experienţa sa nu este străină nici de crize, iar antreprenorul observă că în istoria businessului său, acestea au fost ciclice: „Am avut crizele din 1998, 2008, cam la 10 ani a fost câte o criză majoră care a pus la încercare foarte multe firme din comerţul clasic. În momentele de criză a trebuit să modificăm puţin profilul de activitate. A trebuit să ne adaptăm, iar prin online asta facem.“

Din rândul provocărilor mai recente, menţionează reconfigurarea unuia dintre magazine, care iniţial era axat pe comercializarea de haine de ocazie: „A trebuit să mă reprofilez pe amenajările interioare, fiindcă în casă ne petrecem cea mai mare parte din timp“.

Iar dacă în magazinele fizice veniturile au scăzut, spune că a reuşit să recupereze scăderea prin online. „Per ansamblu, pot spune că în anii trecuţi comerţul online genera cam o treime din venituri, iar în anul pandemiei, procentual, am ajuns la jumătate.“

Valoarea medie a bonului din online este de circa 200 de lei.

Când vine vorba despre sfaturile pe care le-ar da unui alt antreprenor care vrea să se orienteze pe online, Stelian Malama punctează: „Businessul online este o afacere separată - trebuie să ai personal pregătit pentru online, alături de personalul tău pregătit să facă produse de calitate, la preţuri competitive. Trebuie să ai grijă fiindcă în online un singur comentariu negativ îţi poate aduce daune semnificative. În online s-a transferat concurenta din comerţul clasic - foarte uşor poţi să dai greş atunci când nu ai produsele pe care clientul le aşteaptă."

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Ecosistemul Marketplace