ZF Deschis la nou

ZF/Vodafone Deschis la nou. Cristina Bâtlan, fondatoarea brandului de încălţăminte şi accesorii Musette: Chiar dacă avem o echipă mare, avem nevoie de ajutor din partea tehnologiei. Vrem să integrăm inteligenţa artificială în procesele noastre

30.06.2023, 00:07 Autor: Alexandra Cepăreanu

„Astăzi nu văd o posibilitate pentru Musette de a rezista fără tehnologie. Avem nevoie de tot ceea ce există, plus alte soluţii şi sisteme care se inovează şi pe care vrem să le implementăm“ ♦ Musette înregistrează peste 600 de angajaţi.

Pentru ca un business să se poată dezvolta şi creşte rapid are nevoie de tehnologie, pe lângă o echipă bine structurată, consideră Cristina Bâtlan, fondatoarea brandului de încălţăminte şi accesorii Musette. Compania fondată în urmă cu peste 30 de ani de Cristina Bâtlan şi Roberto Bâtlan utilizează în prezent diverse tehnologii pentru a-şi desfăşura activitatea atât în zona de producţie, cât şi în retail – Musette deţine trei fabrici, o reţea de magazine offline, peste 600 de angajaţi şi este activă şi în mediul online.

„Vrem să transformăm toate acţiunile repetate în şabloane cu care să lucrăm cât mai uşor şi vrem să integrăm şi inteligenţa artificială (AI), pentru că avem nevoie de performanţă, eficienţă şi chiar dacă echipa noastră este foarte mare, totuşi simţim nevoia de acest aport de ajutor din partea tehnologiei. Atunci când vorbim despre roboţi, eu mă gândesc şi la automatizare, la inteligenţă artificială. Să fie ceva care să-ţi uşureze viaţa. Exact cum e internetul. Gândiţi-vă cum ar fi fost să dăm astăzi mesaje şi trimitem scrisori, telegrame sau faxuri. Nu ne-am putea imagina astăzi viaţa fără internet. La fel e şi cu restul teh­no­lo­giilor. În procesele noastre de pro­ducţie avem foarte multe procese repetitive, procese care definesc standardul  de ca­litate şi peste care nu putem trece indiferent de cât de mult ne-am grăbi, iar tehnologia ne poate ajuta să ne mişcăm mai repede şi să păstrăm calitatea“, a spus Cristina Bâtlan în cadrul emisiunii ZF/Vodafone Deschis la nou, care urmăreşte să aducă în prim-plan exemple concrete ale beneficiilor aduse de digitalizare.

Ea a adăugat că în prezent Musette nu şi-ar putea continua activitatea fără ajutorul tehnologiilor pe care le utilizează, cum ar fi cloudul, un sistem RPA (Robotic Process Automation) – pentru producţie, raportare, vânzare, urmărire.

„Astăzi nu văd o posibilitate pentru Musette de a rezista fără tehnologie. Avem nevoie de tot ceea ce există, plus alte soluţii şi sisteme care se inovează şi pe care vrem să le implementăm. Lucrăm cu foarte mulţi roboţi şi suntem atenţi la tot ce se inventează astfel încât să îmbunătăţim teh­no­logia cu care lucrăm. Vorbim despre ma­şini, utilaje cu care croim sau montăm, ve­rificăm, numărăm produsele în fiecare zi - lucru pe care îl facem foarte repede acum, folosind tehnologia, faţă de momentul în care am început. Tehnologia ne ajută să fim împreună cu echipele de design din Italia sau cu tehnicienii sau cu furnizorii de materii prime, iar asta ne face eficienţi.“

În prezent, Musette lucrează la îmbunătăţirea propriului sistem de tip RPA şi are în plan şi integrarea şi folosirea inteligenţei artificiale.

„Am dezvoltat un sistem RPA foarte complex, care este personalizat şi este construit pentru noi. Ne-a luat ceva timp să îl construim şi acum trecem printr-o nouă schimbare. Adică schimbăm acest RPA, pentru că vrem să îl facem mai performant. Spre exemplu, dacă astăzi un client are nevoie de un produs într-un magazin, iar el nu există pe stoc în acel magazin, în sistemul nou pe care îl pregătim, consilierul de vânzare poate verifica stocul în întreaga reţea Musette cu un singur telefon. Şi apoi poate face o vânzare anticipată a acelui produs sau o rezervare pentru acel client. Totul se întâmplă automat şi informaţia devine mult mai reală în timp. Şi ne dorim să folosim şi inteligenţa artificială. Nu ştiu încă dacă o să recurgem la modele generate de inteligenţă artificială sau modele digitale. Vorbim de top modele, adică modelele care încalţă şi probează pantofii. Suntem asaltaţi de astfel de propuneri în fiecare secundă. Mă gândesc că toate aceste lucruri sunt şi bune, şi rele, aşa cum sunt toate lucrurile din jurul nostru. Noi avem obligaţia de a analiza şi de a ne asuma anumite alegeri.“

De asemenea, recent Musette a lansat şi o aplicaţie de mobil pentru Android.

„Urmează să lansăm şi aplicaţia pentru iOS. Cu siguranţă, consumatorii online, şi mă refer la generaţia tânără, vor rămâne şi se vor dezvolta în online. Pentru că e o schimbare de generaţie, o schimbare de mentalitate. Ei performează acolo“, a mai spus Cristina Bâtlan.

Ea a mai punctat faptul că într-o „lume perfectă“, fiecare angajat al Musette ar trebui să aibă trei – patru soluţii IT şi instrumente care să îi ajute să îşi desfăşoare activităţile.

„Mă gândeam că pentru Musette, ar fi foarte frumos ca fiecare om din echipa noastră să aibă la dispoziţie anumite tehnologii pe care să le coordoneze, astfel încât să putem scala business-ul mult mai uşor. Pentru că Musette înseamnă calitate şi este o calitate executată preponderent manual, ceea ce ne ţine pe loc şi nu putem scala suficient de repede aşa cum ne-am dori. Totuşi, acest produs, pentru a a fi multiplicat foarte uşor şi pentru asta are nevoie de oameni care să reuşească să repete şi să multiplice acest produs. De asta mă gândeam că într-o lume perfectă pentru Musette fiecare om ar trebui să aibă trei-patru instrumente - fie că vorbim de roboţi, de echipamente de inteligenţă artificială - pe care să le coordoneze, astfel încât noi să ne multiplicăm foarte repede.“

 

Ce a mai spus Cristina Bâtlan în cadrul emisiunii:

Suntem deja recunoscuţi în piaţă pentru inovaţie în materie de încălţăminte şi marochinărie şi reuşim să facem asta tocmai datorită tehnologiei, pentru că într-un timp foarte scurt reuşim să implementăm o idee şi s-o testăm. Ţinând cont de faptul că absolut toate tiparele, modelele noastre, detaliile tehnice legate de structuri, de modele sunt digitale şi asta dinainte de a şti efectiv ce înseamnă un cloud. Am început cu mult mai mult timp înainte. Nici n-am putea funcţiona altfel, pentru că noi facem peste 1000 de modele în fiecare sezon şi avem nevoie să cunoaştem în amănunt fiecare detaliu al acelui model şi toate aceste particularităţi sunt salvate digital. Deci lucrăm cu cloud dinainte de a fi aşa faimos. În prezent, acest cloud este implementat în toate departamentele, că nu putem funcţiona fără. În afară de cloud, avem tot sistemul nostru integrat de producţie, raportare, vânzări, urmărire.

Cred că oamenii se întorc cumva la obiceiul lor de a consuma offline, pentru că au primit restricţia ca pe o lipsă de comunicare sau lipsă de empatie, până la urmă, fizică. Însă şi vânzările noastre online se se menţin în acelaşi ritm în care au ajuns anul trecut. Nu cred că vom pierde în materie de vânzări online, însă vom câştiga în offline, pentru că în acest moment al crizei la nivel mondial cred că importurile vor fi reduse şi omul se va preocupa mai mult de calitate, de producţie locală. Cred că fiecare bani pe care românul îl va cheltui, îl va cheltui cu mai multă înţelepciune, astfel încât acei bani să se întoarcă la el.

Oamenii trebuie să înţeleagă că o economie este un sistem ciclic în care ne ajutăm unii pe alţii astfel încât să devenim eficienţi, să fim profitabili, să rezistăm, să avem producţie internă. Asta facem ori de câte ori producem ceva în România. Şi acesta este meritul antreprenorilor. Ei produc lucruri în România, plătesc salarii, plătesc impozite şi astfel reuşim cu toţii să supravieţuim şi să ne dezvoltăm. E foarte important să produci local, chiar cu materii prime importate din Europa, pentru că orice s-ar întâmpla - şi cu toţii am trecut prin pandemie şi am văzut ce înseamnă să aduci de peste ocean sau de peste mări, să aduci materii prime – trebuie să ne păstrăm această independenţă pentru că ea ne ajută să funcţionăm şi să rezistăm în continuare, devenind un pol important în tot acest pol global, în masa globală - Europa să rămână un un pol important.

Dacă 2022 a fost un an de creştere, 2023 cred că este anul în care creşterea încetineşte foarte tare, pentru că oamenii resimt sau sunt speriaţi de criză, nu vor fi afectaţi cei mai bogaţi oameni de criză, pentru că sunt atât de bogaţi încât criza nu poate să stopeze achiziţia unei perechi de pantofi. Eu vorbesc doar în raport clienţi Musette, însă văd şi o parte pozitivă a acestui lucru, şi anume acela că oamenii nu se vor mai orienta doar către marile case de modă pentru care fac eforturi aproape supraomeneşti să-şi cumpere genţi, pantofi ş.a.m.d., vor cumpăni mai bine şi se vor îndrepta către designerii locali care produc în România, care produc în Europa o calitate extrem de bună, comparabilă cu cele mai importante case de modă. Casele de modă în criză ce fac? Cresc preţul, pentru că acea sumă totală trebuie să rămână neschimbată, indiferent că este criză sau nu. Pe când producătorii locali, dacă nu sunt susţinuţi, ei nu pot creşte preţul, dacă nu sunt susţinuţi, au mari şanse să închidă. Şi vreau să vă spun că am primit deja cerere de la alţi trei producători care sunt aproape în imposibilitatea de a plăti salariile, de a-şi menţine echipele şi de a continua să producă în România. Asta pentru că făceau până acum doar lohn, adică lucrau manoperă pentru alte companii şi nu aveau un brand şi o marcă proprie, un produs. Iar din acea poziţie vulnerabilă eşti primul care eşti dat la o parte. Companiile mari totdeauna îşi vor proteja propriile unităţi de producţie înainte de a da altora de lucru. Şi îmi pare rău că se întâmplă asta chiar românilor, care într-adevăr depun foarte mult efort şi calitatea execuţiei în România în materie de industrie uşoară este extrem de bună, foarte competitivă, calitatea este foarte mare, preţul este unul foarte bun. Cu toate astea, uitaţi că trecem prin momente de criză şi acest domeniu.

Anul 2023 sperăm să îl trecem cu bine, pentru că noi trecem prin momente de schimbare, ne grăbim cumva să facem toate schimbările în acelaşi timp sau în timpul în care noi real avem nevoie de ele. Noi suntem „verzi“, ne producem propria energie, anul acesta deschidem două magazine noi, poate chiar trei. Am schimbat echipa de design şi vrem să ne ducem şi mai aproape de client cu produse şi mai bine studiate, astfel încât să creăm o linie „profesional“ pentru oamenii care folosesc foarte mult încălţămintea şi stau în picioare şi au nevoie de un alt tip de produs care astăzi nu există pe piaţă. Şi ne gândim să facem lucrurile astea care au nevoie de multă cercetare, de multă inovaţie şi de echipe care să facă, bineînţeles, minut cu minut, toate operaţiunile de care are nevoie un pantof - câteodată peste 80 de operaţiuni.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Vodafone