ZF Deschiderea de astăzi

ZF Deschiderea de astăzi la Bursă. Horia Cardoş, CEO al Agroland: S-a schimbat mult modul în care privim magazinele proprii şi pe cele în franciză. Observăm un fenomen invers celui de anul trecut, când preţul produselor comercializate creştea

12.10.2023, 00:05 Autor: Eduard Ivanovici

Scăderea preţurilor, vizibilă la începutul lui S2/2023, afectează cifra de afaceri şi profitabilitatea, spune şeful Agroland  „Din fericire, în T4 se va simţi influenţa producţiei proprii şi marjele aduse de produse realizate în cadrul grupului“.

Deschiderea fabricii de furaje de la Işalniţa, judeţul Dolj, în urma unei investiţii de 20 de milioane de lei, a dus în ultima perioadă la o schimbare a percepţiei asupra magazinelor Agroland Business System (simbol bursier AG), grup antreprenorial românesc de retail, agricultură şi alimentaţie, spune CEO-ul Horia Cardoş, într-o perioadă în care majoritatea jucătorilor din domeniile în care activează compania se confruntă cu o serie de dificultăţi.

„În ultimele şase luni s-a schimbat foarte mult felul în care privim magazinele proprii şi cele în franciză. Am deschis fabrica de furaje, ele însemnând în magazinele tradiţionale 50% din vânzări. Prin faptul că avem propria noastră fabrică de furaje, suprapusă condiţiilor foarte bune de achiziţii de cereale, al căror preţ este în scădere con­ti­nuă, ne oferă posibilitatea să vindem aceleaşi furaje în magazinele noastre tradiţionale, dar şi o parte în magazinele MEGA cu marje mult mai mari“, explică Horia Cardoş.

Fondatorul celei mai mari reţele de magazine agricole din România a fost invitat la ediţia din 11 octombrie a ZF Deschiderea de Astăzi. Emisiunea este transmisă de luni până vineri, de la 09:30, pe zf.ro şi paginile de YouTube şi Facebook ale Ziarului Financiar. Podcastul poate fi ascultat pe platforma Spotify.

„Acesta a fost planul nostru de la bun început, de acum trei ani jumate, când am programat această investiţie, şi cu siguranţă se va vedea în 2024. Ne-am propus ca ceea ce se va întâmpla în 2024 să se întâmple în 2023, dar aşa cum am anunţat piaţa, fabrica trebuia să fie gata în 2022 şi să în 2023 să îşi atingă potenţialul de producţie. Am reuşit să deschidem abia în luna iulie. Dacă adunăm producţiile fabricilor de la Caransebeş şi Işalniţa, nu reuşim să producem cât putem să vindem”, continuă CEO-ul.

Agroland a raportat pentru S1/2023 venituri din exploatare de 189,4 milioane de lei la nivel consolidat, plus 3%, şi un profit net de 7,6 milioane de lei, în creştere cu 22% faţă de perioada similară de anul trecut. Recent, grupul şi-a revizuit însă în jos bugetul de venituri şi cheltuieli pentru 2023, de la vânzări de circa 330 de milioane la 301 milioane de lei şi de la un profit de 11 milioane la 9 milioane de lei.

„În mod tradiţional, din cauza sezonalităţii, S2 este mai slab decât S1, dar tindem să aplatizăm acest dezechilibru şi să aducem produse noi pe care să le vindem în retail. De ce am revizuit în jos BVC-ul? Fiindcă se întâmplă un fenomen invers celui de anul trecut, când preţul produselor pe care le comercializam creştea. Anul acesta, în a doua parte, preţul a scăzut deja. Deci chiar dacă reuşim să creştem volumele, atât pe hobby-farming şi zona de hrană pentru animale de companie, scăderea preţurilor se vede într-o mică scădere a cifrei de afaceri. Sigur că asta afectează inclusiv profitabilitatea, dar din fericire, în T4 se va simţi influenţa producţiei proprii şi marjele aduse de produse realizate în cadrul grupului.”

Compania este listată pe piaţa AeRO a Bursei de Valori Bucureşti de la 1 martie 2021, unde afişează o valoare de piaţă de aproximativ 116 milioane de lei. Acţiunile AG înregistrează o creştere de 27,3% de la începutul acestui an, pe fondul unor tranzacţii de 4,7 milioane de lei, arată datele BVB. Dinamica din ultimele 12 luni constă într-o scădere de 10,6%, pe un rulaj de 7,4 milioane.

„Pe termen mediu şi scurt, suntem de un optimism rezervat, dar totuşi optimişti. În ultimii cinci ani de dinaintea războiului din Ucraina, am constatat o înclinaţie a consumatorului din România să cumpere produse de calitate mai bună, cu un preţ mai mare. Acum asistăm la un fenomen invers, fie că vorbim de zona de animale de companie sau de gradină”, afirmă Horia Cardoş.

Subsidiara Agroland Agribusiness (AAB), specializată în vânzarea de inputuri pentru agricultură, a raportat venituri din exploatare de 28,6 milioane de lei în prima parte a anului, în urcare cu 11% prin comparaţie cu nivelul de la 30 iunie 2022. Profitul net s-a majorat totodată cu 3% la 1,3 milioane de lei, conform raportului semestrial.

 

Alte declaraţii:

În această perioadă, sunt foarte multe companii din domeniile în care activăm care au dificultăţi sau greşeli de management. Ce avem noi sunt echipe experimentate, resurse necesare şi ne aşteptăm ca 2024 să fie un an foarte bun fiindcă ne-am încărcat şi ne încărcăm tunurile. Am făcut investiţii care sunt pregătite să fructifice businessul.

În a doua parte a anului am început producţia la noua noastră fabrică de hrană pentru animale, de furaje, de lângă Craiova, deci încă o provocare. Dar ne plac provocările care duc la oportunităţi şi credem că în contextul acesta internaţional extrem de dificil, nemaivorbind doar de un context regional, întrucât conflictele s-au extins în Caucaz şi Orientul Mijlociu, ne vor aştepta provocări importate.

Nu este un moment la fel de prielnic ca acum doi ani, când deschideam magazine MEGA în aproape fiecare lună. Pot să spun însă că, în această toamnă, vom mai deschide două magazine, unul lângă Bucureşti, în Domneşti, şi altul lângă Timişoara, în Dumbrăviţa. Multă lume a auzit de Dumbrăviţa ca fiind cea mai bogată comună din România. Ne uităm după zonele în care oamenii construiesc, îşi înfiinţează grădini, unde au animale de companie.

Avem tot în jur de 240 de magazine, am mai închis din magazinele tradiţionale şi am mai relocat din cele de format mare. Retailul nu este o afacere statică. Dimpotrivă, este foarte dinamică; încercăm să relocăm magazinele care nu performează din cauza locaţiei. Magazinele deschise în primăvară, în apropierea unor foste magazine tradiţionale, au tendinţa să intre pe break-even în mai puţin de şase luni.

Din motive de mediu, suntem nevoiţi să mutăm fabrica de la Mihăileşti, preluată de la Avicola. Am putea să o exploatăm, dar undeva la 30% din capacitate, ori nu vrem asta. Am găsit o locaţie tot în judeţul Giurgiu şi sperăm să îi dăm drumul undeva în prima parte a anului. Ce facem până atunci? Am găsit un partener în vestul Europei care ne prelucrează ouăle şi vom anunţa asta printr-un comunicat. Vrem să venim cu produse pentru HoReCa şi industrie, prelucrate deocamdată în fabrici din afara România, creându-ne în felul acesta o piaţă.

Astăzi, România importă mai bine de 90% din ce consumă HoReCa şi industria, ceea ce este absolut ridicol din punctul meu de vedere, dar reprezintă de asemenea o oportunitate, iar noi cred că vom fi primii jucători majori care vor profita de ea.

Plănuim dublarea capacităţii fabricii de la Craiova dacă vorbim de furaje granulate, dar vom face această investiţie doar în momentul în care vom reuşi să accesăm programe europene sau naţionale, vorbind aici de granturi. Vrem să extindem fermele de la Mihăileşti, mai avem o fermă pe care vrem să o renovăm, dar nu vreau să facem cu banii noştri, cu bani împrumutaţi sau cu banii investitorilor. Pe partea de agribusiness, ne uităm la investiţii într-o fermă în care să producem seminţe, deci nu cereale, întrucât este mai profitabil să produci inputuri, sau chiar la o fabrică de pesticide sau fertilizant. Deocamdată sunt proiecte doar pe hârtie.


Devino investitor la bursă. Este simplu să investești la Bursa de Valori București. Peste 20 de brokeri îți stau la dispoziție pentru a-ți deschide un cont de tranzacționare. Este primul pas pentru a cumpăra sau vinde acțiuni ale companiilor listate la bursă. Află mai multe pe www.bvb.ro/devinoinvestitor.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea
BVB Banca Transilvania Evergent