ZF Deschiderea de astăzi

ZF Deschiderea de astăzi la Bursă. Andrei Gemeneanu, Morphosis Capital: Pregătim lansarea celui de-al doilea fond spre finalul anului, mai mare decât primul de 50 milioane de euro. Morphosis Fund I are investiţii în şase companii din sănătate, wellness, tehnologie şi producţie

24.02.2023, 00:06 Autor: Tibi Oprea

Andrei Gemeneanu, cofondator şi managing partner al Morphosis Capital, spune că Morphosis Fund I, primul fond de private equity, pentru care a fost demarată perioada de investiţii în 2019 şi care a ajuns la circa 50 mil. euro, se apropie de finalul celui de-al cincilea an de viaţă şi, de altfel, de finalul perioadei de investiţii.

„Ne uităm acum să vedem dacă în plus faţă de cele şase investiţii pe care le-am făcut deja vom face şi o a şaptea investiţie din acest prim fond sau capitalul pe care-l avem rămas îl vom direcţiona către cele şase companii pe care le avem deja. N-am luat decizia finală“, spune Andrei Gemeneanu în cadrul emisiunii ZF Deschiderea de astăzi din 23 februarie 2022.

În Morphosis Fund I, cel mai mare investitor este European Investment Fund, braţul de private equity al European Investment Bank, alături de Banca Transilvania şi aproximativ 15 familly offices. Gemeneanu spune că în continuare Morphosis se uită în mod activ la oportunităţi şi pregăteşte lansarea celui de-al doilea fond, care va fi mai mare decât primul.

„Începem să pregătim lansarea celui de-al doilea fond al Morphosis, care cred eu că va fi undeva până la finalul acestui an. Nu putem intra în foarte multe detalii, însă ce pot să spun este că sper şi cred că vom avea cu siguranţă un fond doi mai mare decât decât primul fond“, continuă Andrei Gemeneanu.

Reprezentantul Morphosis Capital adaugă că vor rămâne în principal focusaţi pe aceleaşi sectoare ca şi fondul unu şi că România va rămâne o ţară ancoră în care va merge cea mai mare parte a capitalului. Totuşi, Morphosis se va uita un pic mai mult şi la ţările din regiune.

„Ne dorim să dăm drumul cât mai repede şi cu un capital cât mai mare, pentru că trebuie să nu uităm că acest capital intră în economia României, face impact în comunităţile din România, dezvoltă job-uri în România. Evident, când duci un lanţ de clinici ca Medima Health, lanţul nostru de imagistică, de la o clinică la nouă sau lanţul dr. Leahu de la 11 la 19 clinici sau lanţul de gimuri Stay Fit de la 7 la 21 de săli, evident creezi joburi, plăteşti taxe, ai un impact pozitiv asupra economiei locale“, afirmă Andrei Gemeneanu.

Ce a mai declarat Andrei Gemeneanu în cadrul emisiunii:

Despre anul 2022:

În 2022, ne-am focusat în principal pe extinderea, de multe ori prin achiziţii, a celor şase companii pe care le aveam deja. Deci nu am făcut nicio tranzacţie nouă, nicio platformă nouă de la zero şi ne-am focusat pe accelerarea celor pe care le aveam deja.

Pentru noi, 2022 la nivelul portofoliului a fost un an foarte bun, întrucât cele şase companii agregate ale noastre şi-au crescut veniturile în 2022 faţă de 2021 cu 43%, iar EBIDA agregată a celor şase companii s-a dublat. A crescut cu 106% în 2022 faţă de 2021.

Deci am avut un an bun, un an de creştere, un an în care acest focus pe portfolio management, cum îl numim noi în private equity, a funcţionat. Am intrat în 2023, care se arată cu o dinamică mai bună la nivelul pieţei, în primul rând la nivel macroeconomic. Am intrat în forţă în 2023 şi evident că ne dorim un nou an de creştere.

Despre exitul prin IPO:

De multe ori pentru private equity listarea la bursă este un canal de exit. Acum în niciun caz, pentru că la nivel european numărul de IPO-uri în 2022 a fost de o pătrime, 25% din numărul de IPO-uri din anul anterior. În general, toată lumea consideră că este un moment prost să faci un IPO.

şi pe bursa din România, numărul de listări din 2022 a fost la jumătate faţă de 2021 şi cumva piaţa a reînceput un pic să se dezmorţească spre finalul lui 2022. În prima parte a anului însă, în contextul geopolitic pe care îl ştim cu toţii, piaţa a fost relativ blocată. Deci nu avem în minte un IPO imediat, însă nu excludem un IPO.

Din cele şase companii din portofoliul nostru, trei dintre ele sunt zona de healthcare, una în zona de wellness, lanţul de gimuri StayFit, una în tehnologie, Doc Process, şi una în producţie şi servisare de uşi industriale, EMI.

Toate sunt sectoare care în mod istoric au fost atractive pentru zona bursieră şi cred că odată ce pieţele se vor restabiliza, dar când se va întâmpla cred că nimeni nu ştie exact, nu cred că în următoarele 12 luni vom fi acolo, cred că IPO-ul va deveni din nou o rută de explorat.

 

 

 


 

 


BVB Arena este programul Bursei de Valori București creat pentru a descoperi și promova companiile antreprenoriale românești de succes. Proiectul dedicat antreprenorilor români, a fost lansat în 2017 și în cele 6 ediții a strâns peste 1.200 de companii nominalizate în program și 20 de companii semifinaliste și finaliste care au folosit instrumentele puse la dispoziție de BVB. Valoarea totală a celor 37 de runde de finanțare de acțiuni și emisiuni de obligațiuni la BVB derulate de cele 20 de companii a depășit suma de 236 milioane de euro.

Companiile finaliste din Program au oportunitatea de a interacționa cu alte companii românești de succes și de a beneficia de programul de mentorat care le oferă informații utile despre elaborarea strategiei de business și accesul la capitalul necesar pentru a-și duce compania la nivelul următor. În final, ele vor face parte din BVB Arena și vor primi recunoașterea pe care o merită.

Înscrie-ți compania pe www.bvbarena.ro sau recomandă-ne o afacere locală în care ai încredere. BVB Arena. Antrenăm capitalul românesc.
O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea
BVB Banca Transilvania Evergent