ZF Cum creștem industria alimentară românească

ZF/Scandia Food. ZF Cum creştem industria alimentară românească. Consumul de alimente s-a redus în primul semestru sub presiunea preţurilor mari. Ce spun producătorii de lactate, pâine, carne şi uleiuri: „Puterea de cumpărare a scăzut, iar consumatorii sunt chibzuiţi“

25.08.2023, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

ZF derulează o campanie editorială susţinută de Scandia Food prin care îşi doreşte să prezinte businessurile din industria alimentară, situaţia unităţilor de producţie, dar şi nivelul exporturilor şi importurilor de produse agroalimentare.


Industria ali­men­tară, puternic afec­tată de pandemie, război şi mai apoi de inflaţie, conti­nuă să treacă printr-o perioadă dificilă în con­textul în care scumpirile în lanţ au lăsat mai puţini bani în buzu­narele consuma­torilor şi i-au făcut mai atenţi la cheltuieli.

Astfel, mulţi producători văd în propriile vânzări această reţinere a consumatorilor de a cheltui mai mult decât strictul necesar şi o mai mare atenţie a acestora la tipul de produse pe care le pun în coş.

„Consumul de lactate este în scădere comparativ cu 2022 cu aproape 15% în volum, dar consemnează o creştere de 5% din punct de vedere valoric. Consumatorul este mult mai atent la cât şi cum cheltuie şi cumpără strictul necesar cu mare atenţie la preţ“, a spus Ilias Pliatsikas, un executiv cu o experienţă de zece ani în industria lactatelor, în prezent având propriul producător de lactate - Tre Cibi din judeţul Braşov. El adaugă că se aşteaptă la o scădere uşoară în continuare a consumului şi consumatorii să se îndrepte mai mult către mărcile private. Datele companiei de cercetare Nielsen IQ arată că în primul trimestru consumul de lactate proaspete a scăzut cu peste 10% faţă de primul trimestru al anului 2022 şi antreprenorii din domeniu spuneau că tendinţa de reducere a vânzărilor în volum s-a păstrat după Paşte. Marius Bîcu, general manager al Fermei cu Omenie, producător de lactate din Unirea, judeţul Alba, spunea anterior că deşi primul trimestru a arătat bine, după Paşte oamenii au început să fie tot mai atenţi la cheltuieli. „De obicei, în luna septembrie, când începe şcoala, consumul creşte“, spunea el.

„A crescut atenţia clientului asupra cheltuielilor. Dar clienţii fideli nu au renunţat la produsele noastre pentru că a trebuit să creştem preţurile din cauza majorării costurilor. Noi nu am simţit o scădere din acest punct de vedere“, explică Ionuţ Popa, cofondator al produ­cătorului de lactate de capră Pui de Drag.

 Însă, percepţia despre consum este diferită de la companie la companie având în vedere că sunt producători care îşi păstrează sau îşi cresc baza de clienţi datorită investiţiilor.

„Nu avem date pentru primul semestru, dar la începutul anului s-a menţinut tendinţa de scădere a consumului de pâine. Iar acest lucru se întâmplă pentru că populaţia scade din cauza scăderii natalităţii, dar şi din cauza plecării românilor în străinătate, dar şi per capita consumul este în declin. Într-adevăr, nu mai scade cu un kilogram anual, ci tendinţa s-a mai redus. În plus, se vede şi o presiune pe veniturile populaţiei pentru că şi preţul pâinii a crescut după pandemie, avansul preţurilor la energie, instabilitatea preţului la grâu ş.a.m.d. Şi atunci categoric redu­cerea consumului se întâmplă şi că reducerea risipei este mai mică, ceea ce este un lucru bun“, spune Aurel Popescu, pre­şedintele ROMPAN (Patronatul Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase). Consumul de pâine se situează la 70-72 de kilograme per capita, faţă de 82 de kilo­grame per capita în urmă cu cinci ani.

Pe de altă parte, Nicolae Chiorean, directorul general şi fondatorul Panemar, producător de pro­duse de pani­ficaţie şi patiserie din Cluj, spu­ne că în prima parte a acestui an în sectorul fabri­cării pâinii şi pro­duselor de panificaţie a fost constant. Consuma­torul este mult mai atent şi grijuliu la cât şi cum cheltuie.(…) Pentru perioada următoare cred că consumul va fi constant, cu menţiunea că în viitor consumatorii vor fi tot mai exigenţi vizavi de calitatea produ­selor şi serviciilor“, a adăugat antrepre­norul, care menţionează că Panemar face investiţii în reorganizarea fluxurilor şi capacităţilor de producţie. Panemar are atât activitate de producţie, cât şi propriile magazine de desfacere. Şi Aurel Popescu spune că, deşi con­textul economic este unul dificil, pro­ducătorii din panificaţie şi morărit continuă investiţiile.

Datele companiei de cercetare de piaţă Market Vector arată o scădere a consumul de paste cu 6,5% în S1/2023 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. O evo­luţie similară a avut şi sectorul cărnii proce­sate (minus 6% în S1), deşi creşterea în va­loa­re a fost de 15,3%, conform Market Vector.

„Consumul scade pentru că oamenii nu au bani. În primele trei luni au fost scăderi şi de 30% în sectorul cărnii, dar se păstrează tendinţa de scădere şi acum. Şi cred că se va mai menţine acest declin. Nu ne facem planuri de creştere, să fim mulţumiţi să nu închidem până la finalul anului. Nici investiţii nu mai facem“, a spus Alexandru Baciu, proprietar Transliberta Impex, Ferma Baciu, care se ocupă atât cu zootehnia, cât şi cu abatorizarea, dar are şi un restaurant şI o reţea de magazine proprii.

Cele mai mari creşteri de preţ au fost în sectorul uleiurilor pentru gătit (plus 44% în 2022), conform companiei de cercetare de piaţă Nielsen IQ, astfel că consumatorii au fost nevoiţi să reducă numărul de sticle cumpărate. Astfel, consumul a scăzut în prima jumătate a acestui an cu peste 15%, conform estimărilor ZF pe baza datelor din piaţă. Consumul a scăzut şi în categoriile de nişă.

„Scăderea consumului la uleiul de floarea soarelui presat la rece pe care îl producem a continuat şi în 2023, la fel cum a fost şi 2022 faţă de 2021, fapt care nu s-a resimţit şi la celelalte tipuri de uleiuri pe care le producem. Mă refer aici la uleiul de dovleac, de in, de rapiţă, de nucă şi de cânepă. În cazul acestora evoluţia a fost constantă sau chiar în creştere. O evoluţie firească: pe de o parte puterea de cumpărare a scăzut iar consumatorii aleg să achiziţioneze chibzuit evitând astfel risipa alimentară“, a declarat fondatoare a producătorului de ulei presat la rece Luna Solai.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Scandia