ZF Consultanta

Taxele pentru autorizaţiile de mediu au crescut. Noile tarife şi paşii pentru eliberarea unei autorizaţii de mediu

Taxele pentru autorizaţiile de mediu au crescut. Noile...

Autor: Mircea Comana

21.06.2014, 09:00 22367

Autorizaţiile de mediu reprezintă unele dintre documentele importante fără de care contribuabilii care au obiecte de activitate specifice nu îşi pot desfăşura legal activitatea.

Tarifele pentru o serie de acte de mediu eliberate de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM) sau Autoritatea publică teritorială pentru protecţia mediului au fost recent modificate prin Ordinul ministrului mediului nr. 865/2014 (privind modificarea unor acte normative care stabilesc taxe şi tarife în domeniul protecţiei mediului), publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 439 din 17 iunie 2014.

Nu toţi contribuabilii au obligaţia de a solicita eliberarea autorizaţiilor de mediu, Ordinul ministrului mediului nr. 1.798/2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu prevede în anexa sa codurile CAEN care necesită acte de mediu. În situaţia în care în actele constitutive ale societăţii se aduc modificări obiectului de activitate, conform codului CAEN, iar noul sau noile coduri se regăsesc în anexa ordinului menţionat, intervine obligaţia obţinerii de autorizaţii de mediu. La fel, dacă există deja o autorizaţie de mediu şi au loc schimbări de fond, autorizaţia trebuie revizuită sau trebuie depus un dosar pentru emiterea altei autorizaţii. Solicitarea unei autorizaţii de mediu se face cu minimum 45 de zile înainte de expirarea unei autorizaţii existente.

Utile:

Tipurile de firme vizate de modificări (după codul CAEN)

Tarifele aprobate prin ordinul 865/2014

Sancţiuni

Documentaţia de mediu, care cuprinde o serie de acorduri, autorizaţii, avize, planuri, etc. este necesară, pe de o parte, pentru a se reflecta impactul pe care îl au activităţile societăţii asupra mediului, în mod concret, în cazul respectiv şi pe de altă parte, pentru a dovedi măsurile anti-poluare şi de protecţie a mediului înconjurător luate de către respectiva entitate.

Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului, defineşte, printre altele actele de reglementare, acestea fiind: avizul de mediu, acordul de mediu, autorizaţia de mediu şi autorizaţia integrată de mediu, autorizaţia privind emisiile de gaze cu efect de seră sau autorizaţiile privind activităţi cu organisme modificate genetic, precum şi organele emitente ale acestora şi procedura de eliberare.
 
Autorizaţia de mediu este un act tehnico-juridic emis de autorităţile competente pentru protectia mediului, prin care sunt stabilite condiţiile şi/sau parametrii de funcţionare a unei activităţi existente sau a unei activităţi noi cu posibil impact semnificativ asupra mediului, necesar pentru punerea acesteia în functiune.
Categoriile de activităţi cu impact semnificativ asupra mediului pentru care este necesară obţinerea autorizaţiei de mediu sunt prevazute in anexa nr.1 din Ordinul MMGA 1798/2007.

Autorizaţia integrată de mediu este un act tehnico-juridic emis de autorităţile competente, cu informarea prealabilă a ANPM, conform dispoziţiilor legale în vigoare, care dă dreptul de a exploata în totalitate sau în parte o instalaţie, în anumite condiţii care să asigure că instalaţia corespunde cerinţelor privind prevenirea şi controlul integrat al poluării. Autorizaţia poate fi eliberată pentru una sau mai multe instalatii sau părţi ale instalaţiilor situate pe acelaşi amplasament şi care sunt exploatate de acelaşi titular.

Categoriile de activităţi industriale pentru care este necesară obţinerea autorizaţiei integrate de mediu sunt prevăzute în anexa nr.1 la OUG nr. 152/2005, privind prevenirea, reducerea şi controlul integrat al poluării, aprobată prin Legea nr. 84/2006.

Acordul de mediu este actul administrativ emis de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, prin care sunt stabilite condiţiile şi, după caz, măsurile pentru protecţia mediului, care trebuie respectate în cazul realizării unui proiect.

Proiectul de mediu reprezintă execuţia lucrărilor de construcţie sau alte instalaţii sau amenajări, inclusiv cele care implică extragerea resurselor minerale. Proiectul este întocmit de către persoana juridică publică sau privată solicitantă a documentelor de mediu, care răspunde faţă de conformitatea datelor în faţa autorităţilor competente, în vederea obţinerii avizelor respective.

Avizul de mediu reprezintă actul administrativ emis de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care confirmă integrarea aspectelor privind protecţia mediului în planul sau programul supus adoptării.

Bilanţul de mediu reprezintă o lucrare elaborată de persoane fizice sau juridice care au acest drept, potrivit legii, în scopul obţinerii autorizaţiei de mediu, care conţine elementele analizei tehnice prin care se obţin informaţii asupra cauzelor şi consecinţelor efectelor negative cumulate, anterioare, prezente şi anticipate ale activităţii, în vederea cuantificării impactului de mediu efectiv de pe un amplasament; în cazul în care se identifică un impact semnificativ, bilanţul se completează cu un studiu de evaluare a riscului.

Modificările taxelor şi tarifelor din domeniul protecţiei mediului, aduse de recent publicatul Ordin nr. 865/2014 privesc următoarele aspecte:

a) introducerea unui nou serviciu, în cadrul procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu/integrate de mediu sau revizuirea/actualizarea acesteia, anume analiza documentaţiei de sustinere a solicitării de emitere a autorizaţiei de mediu - 1.500 de lei;

b) în cadrul aceleiaşi proceduri, intoducerea şi a analizei documentatiei de sustinere a solicitarii de emitere a autorizatiei integrate de mediu - 6.000 de lei;

c) tot referitor la această procedură, dispare evaluarea documentaţiei în vederea emiterii autorizaţiei de mediu, taxată până acum cu 500 de lei;

d) de asemenea, potrivit noului ordin, dispare din această procedură şi analiza bilanţului de mediu care costa 1.000 de lei până acum;

e) revizuirea sau actualizarea analizei integrate de mediu este nou introdusă în această procedură, conform Ordinului 865 – 250 lei.

Vezi toate tarifele aprobate prin ordinul 865/2014

Procedura obţinerii autorizaţiei de mediu

Reamintim, pe scurt, care este procedura solicitării şi a obţinerii autorizaţiei de mediu, ce documente sunt necesare şi care sunt paşii de urmat.

1. Întocmirea dosarului în vederea autorizării

Ca un prim pas, contribuabilul trebuie să facă o verificare prealabilă, asa cum s-a arătat mai sus, dacă pentru activitatea sa este necesară o autorizaţie de mediu.

Dacă potrivit încadrării activităţii în codul CAEN este necesară obţinerea unei autorizaţii de mediu, trebuie identificată autoritatea emitentă. Reamintim pe scurt, care poate fi aceasta:

- autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului;

- Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM);

- Autoritatea publică teritorială pentru protecţia mediului (ATPM), care poate fi :

  • Agenţia regională pentru protecţia mediului;   
  • Agenţia judeţeană pentru protecţia mediului;
  • Administraţia Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunării".

Atenţie!! În situaţiile în care este necesară reînnoirea autorizaţiei de mediu (reamintim ca valabilitatea acestuia este de 5 ani), ori au fost aduse modificări la obiectele de activitate ale unei societăţi deja existente, paşii de urmat sunt similari.

Dosarul care trebuie depus la una din autorităţile de mai sus trebuie să cuprindă cel puţin informaţiile cerute în anexa 2 din ordinul 1798/2007:

a) o cerere pentru eliberarea autorizatiei;

b) fişa de prezentare şi declaraţia;

c) dovada ca a fost facută publică solicitarea prin cel puţin una dintre metodele de informare prevăzute în anexa nr. 3 (acestea sunt: afişajul în zona obiectivului şi la sediul administraţiei publice locale, publicarea în ziarele de tiraj, postarea pe pagina proprie de internet, prezentarea prin posturile de radio şi televiziune, comunicările scrise, transmise persoanelor şi asociaţiilor interesate, organizarea unei dezbateri într-un loc accesibil populaţiei şi factorilor interesaţi din zonă.);

d) planul de situaţie şi planul de încadrare în zonă a obiectivului;

e) procesul-verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse prin acordul de mediu (daca exista acord de mediu), formularul de înregistrare, însoţit de documentele specificate de acesta, pentru autorizarea activităţii gradinilor zoologice, acvariilor publice şi centrelor de reabilitare şi/sau îngrijire (dacă este cazul);

f) dovada plaţii taxelor de autorizare, revizuire sau actualizare, după caz.

Atenţie!! Nu se primesc solicitari care nu contin documentele prevăzute mai sus!

2. Depunerea dosarului

Când se depune documentaţia un consultant va verifica actele depuse şi dacă dosarul nu este complet îl va refuza motivat. După depunerea dosarului şi înregistrarea lui, în maximum o săptămâna, contribuabilul trebuie să sune la autoritatea unde a depus actele, pentru a afla la ce consultant a fost repartizat.

Consultantul desemnat va verifica amplasamentul, va analiza documentele cuprinse în acel dosar, va stabili dacă sunt necesare informaţii, acte sau documente suplimentare şi le va solicita în scris titularului activităţii.

Pentru activităţi noi (pentru care a fost emis acordul de mediu sau nu) APM, dupa derularea etapelor prevăzute mai sus, face publică decizia de emitere a autorizaţiei de mediu, precum şi programul de consultare a documentelor care au stat la baza acesteia, prin afişare la sediul propriu şi postare pe pagina proprie de internet. Decizia poate fi contestată în termen de 15 zile lucrătoare de la data publicarii (nu de catre titulari, ci de catre terte persoane).

Pentru activităţile de eliminare a deşeurilor documentaţia prezentată conţine în plus cerinţele specifice prevăzute în Legea nr. 211 din 15.11.2011 privind regimul deşeurilor, Hotărârea Guvernului nr. 128/2002 privind incinerarea deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Hotărârea Guvernului nr. 349/2005 privind depozitarea deşeurilor, cu completările ulterioare.

3. Eliberarea autorizaţiei

Autorizaţia de mediu va fi eliberată în maxim 90 de zile lucrătoare, de la data depunerii documentaţiei complete. În situaţia în care este solicitată reînnoirea unei autorizaţii existente, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii documentaţiei, ACPM întocmeste un îndrumar cu problemele rezultate din analiza iniţială a documentaţiei, lista autorizaţiilor/avizelor necesare emise de alte autorităţi, precum şi necesitatea efectuării bilantului de mediu.

După realizarea bilanţului de mediu, titularul activitatii prezinta la APM un raport cu concluziile bilanţului de mediu şi cu recomandări pentru elementele programului pentru conformare. Raportul cu concluziile bilanţului de mediu este supus dezbaterii publice, iar după realizarea dezbaterii publice şi analizarea rezultatelor acesteia, APM împreuna cu titularul activităţii şi cu colectivul de analiză tehnică analizeaza raportul cu concluziile bilantului de mediu, concluziile dezbaterii publice şi stabileşte dacă emite autorizaţia de mediu, cu sau fără un program pentru conformare.

Concret, în practică, în aproximativ 15-20 de zile după verificarea pe teren se emite autorizaţia, care rămâne publicată pe site încă 30 de zile. Abia după aceste 30 de zile, autorizaţia trebuie semnată de către consultantul care a elaborat-o, şeful de departament şi directorul ARPM.

Autorizaţia emisă, plus eventualele programe de conformare şi alte documente emise de către APM în procedura de autorizare, se pot ridica de la sediul APM, la registratură sau de la consultantul desemnat iniţial.

Autorizaţia, aşa cum am arătat mai sus, are o valabilitate de cinci ani. Dacă în acest interval intervin modificări în actul constitutiv al contribuabilului care privesc obiectul de activitate, este necesară revizuirea sau actualizarea, în conformitate cu prevederile legale şi cu costurile precizate în Ordinul 865/2014, valabil din data de 17 iunie.

4. Controlul şi sancţiuni pentru nerespectarea dispoziţiilor legale

Potrivit OUG 195/2005 privind protecţia mediului, controlul pentru legalitatea funcţionării în aspecte legate de documentele de mediu este realizat de către Garda Naţională de Mediu, prin organele teritoriale judeţene.

De asemenea, Corpul de Control din cadrul „Apele Române” are atribuţii de control şi sancţionare doar în aspectele legate de apă (puţuri, deversări în râuri şi canalizarea orăşenească, ape pluviale etc.); acest organism de control nu va verifica decât dacă există autorizaţie de gospodărire a apelor sau dacă rezultă necesitatea de a avea această autorizaţie.

Administraţia Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării”, instituţie publică în subordinea Ministerului Mediului şi Pădurilor, are atribuţii de control asupra îndeplinirii cerinţelor privind măsurile de protecţie a mediului din zona menţionată.

Agenţia pentru Protecţia Mediului nu are, în schimb, atribuţii de control, dar poate face sesizări către GNM, atunci când constată încălcări ale legislaţiei privind protecţia mediului.

Sancţiunile prevăzute în OUG 195/2005 pentru nerespectarea dispoziţiilor cu privire la obligaţia solicitării autorizării de mediu sunt cuprinse de la 5.000 la 100.000 lei, în funcţie de gravitatea contravenţiei.

Astfel, cele mai frecvente amenzi acordate de organele de control competente se referă la:

- lipsa acordului de mediu – amenzi cuprinse între 30.000 - 60.000 lei;

- lipsa autorizaţiei de Mediu - amenzi cuprinse între 30.000 - 60.000 lei;

- lipsa autorizaţiei de gospodărire a apelor - amenzi cuprinse între 30.000 - 60.000 lei;

- lipsa contractelor de preluare a deşeurilor colectate selectiv (obligatoriu pentru toţi agenţii economici) – amenzi cuprinse între 5.000 - 50.000 lei;

- lipsa Registrului de evidenţă a gestiunii deşeurilor (obligatoriu pentru toti agenţii economici) – amenzi cuprinse între 5.000 - 50.000 lei.

Amenzile se cumulează şi nu există un maxim legal, iar dispoziţiile privitoare la sancţiunile contravenţionale se completează cu prevederile din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001.

Atenţie!! Procedura prezentată mai sus este standard şi are un caracter orientativ, pentru conformitate este necesară informarea şi documentarea la autorităţile competente din domeniu. Totodată, în funcţie de natura şi complexitatea activităţii fiecărui contribuabil, plus starea de fapt din teren, procedura poate avea mai multe etape decât cea standard, iar termenele pot fi mai mari, în consecinţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO