ZF CEO Strategy

ZF CEO Strategy, un proiect Ziarul Financiar şi ING Bank. Albert Davidoglu, CEO Macromex: HoReCa a fost surpriza anului trecut, scăderea din retail a fost compensată de un volum mai mare în HoReCa. Suntem optimişti pentru 2024, dar totuşi precauţi

31.01.2024, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

HoReCa reprezintă circa 30% din portofoliul companiei de distribuţie, iar restul veniturilor sunt asigurate de retail ♦ Volumele au înregistrat o creştere de 10% în 2023, iar executivul se aşteaptă la o evoluţie similară şi în 2024.

Cu un început mai dificil, anul 2023 a evoluat într-o notă pozitivă pentru compania de distribuţie Macromex, iar volumele mai mici din retail cauzate de scăderea puterii de cumpărare au fost compensate de o creştere în HoReCa, spune Albert Davidoglu, CEO al Macromex. Evoluţia pieţei de HoReCa a fost o surpriză a anului trecut.

„Ne aşteptam să fie un an mai dificil, cu probleme mai ales în sectorul HoReCa, dar, din fericire, acest segment a avut o evoluţie mai bună decât credeam. Ne-am aşteptat ca HoReCa să fie primul canal care simte o oarecare răcire a mediului economic, dar nu a fost aşa deloc, a fost surpriza anului. Retailul a evoluat în direcţia în care ne-am aşteptat, un volum un pic în scădere anticipând presiunea inflaţionistă“, spune Albert Davidoglu, în cadrul emisiunii CEO Strategy, un proiect realizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu ING Bank.

HoReCa reprezintă circa 30% din portofoliul companiei de distribuţie, iar restul veniturilor sunt asigurate de retail.

Executivul se declară optimist pentru anul 2024, însă cu o anumită doză de precauţie ca urmare a măsurilor fiscale şi a inflaţiei care vor pune şi mai multă presiune pe mediul de afaceri. Creşterea costurilor şi măsurilor fiscale ar putea afecta puternic HoReCa, astfel că evoluţia acestui segment este incertă în acest an.

Albert Davidoglu spune că în 2024 ar putea creşte numărul companiilor care vor intra în insolvenţă. „Numărul de insolvenţe ar putea creşte din cauza măsurilor fiscale, pe segmentul clienţilor noştri nu am observat nimic. Am vorbit cu mai mulţi oameni din piaţă şi se observă nişte situaţii dificile. Noi avem o bază de clienţi într-o zonă bună, dar cu cât te duci într-o distribuţie mai largă, cu atât riscul este mai mare“, spune el.

În pofida unor astfel de riscuri, executivul se aşteaptă la un an similar cu 2023, când creşterea volumelor a fost de circa 10% faţă de anul anterior.

Grupul Macromex, cu operaţiuni de marketing şi vânzări, distribuţie şi logistică, a terminat anul 2022 cu afaceri de 735 de milioane de lei şi cu un profit net de 58,9 milioane lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe. Macromex are în portofoliu branduri precum Edenia, Corso, La Strada, Azuris, dar şi branduri partenere cum sunt Philadelphia, La Lorraine, Farm Frites, Akadia, Taverna, Oldenburger, Milram, Dr. Oetker, Mars Ice Cream, Alpro Ice Cream.

Cel mai recent brand adăugat în portofoliul companiei este Food & Glory, marcă de produse ready meal, pe segmentul refrigerat.

Una dintre direcţiile de investiţii ale Macromex este cea în dezvoltarea brandurilor proprii. „Edenia a beneficiat de cea mai mare parte din investiţiile noastre, am continuat să susţinem sportul românesc. Am lansat şi brandul Food & Glory, o marcă de ready meal, şi a necesitat investiţii semnificative“, spune el.

Compania nu plănuieşte să lanseze alte branduri în perioada următoare, ci vrea să consolideze mărcile deja prezente în portofoliu. Una dintre strategiile lui Albert Davidoglu este de a duce brandurile din portofoliu în top trei produse pe segmentul repsectiv, iar dacă acest obiectiv nu este atins, executivul spune că renunţă la segmentul din portofoliu.

„Avem nevoie de concentrare pe zonele în care suntem acum pentru că orice extindere de portofoliu diluează focusul nostru. Food & Glory, ca brand de ready meal, este suficient de mare cât să ne acopere o bună parte din resursele pe care le avem, asta e o zonă importantă“, mai spune el.

Pe termen scurt şi mediu, compania investeşte în dezvoltarea depozitelor, îmbunătăţirea flotei şi în tehnologie. Albert Davidoglu este de părere că investiţiile în depozite şi flotă trebuie făcute în mod constant pentru a exista mereu o îmbunătăţire a proceselor.

„Cele două depozite pe care le avem sunt digitalizate şi automatizate. Mai avem şi alte părţi din business care ar trebui să beneficieze de lucrul acesta pentru că nevoia de a extinde businesuri cu costuri cât mai mici este extrem de importantă. Dacă scalarea sau creşterea cifrei de afaceri vine cu costuri care urmează liniar cifra de afaceri, nu suntem într-o zonă bună şi atunci trebuie să controlăm cheltuielile operaţionale“, spune el.

Albert Davidoglu este CEO al Macromex din 2019, când Dan Minulescu, fondatorul Macromex, a decis să se retragă din funcţia de CEO al companiei. Albert Davidoglu s-a alăturat echipei de management a Macromex în 2012, ocupând poziţia de business development director, iar din 2017 a preluat funcţia de COO (Chief Operating Officer). Înainte de a se alătura grupului antreprenorial, Albert Davidoglu acumulase o experienţă de aproape 11 ani în mai multe funcţii de conducere în cadrul gigantului Unilever.

Una dintre strategiile de business pe care Albert Davidoglu le are pentru dezvoltarea companiei sau pentru a face faţă unor situaţii dificile este a anticipa posibile situaţii care să afecteze businessul, ceea ce îi permite un spaţiu mult mai mare de manevră ulterior.

„Ideea este să îţi aduci oamenii într-un loc şi să te gândeşti cum va arăta businessul dacă va intra într-o perioadă inflaţionistă şi ce măsuri putem să luăm pentru a anticipa asta, te pregăteşti. Capacitatea de a anticipa mai ales în mediul volatil în care trăim acum este o componentă extrem de importantă pe care orice manager sau CEO ar trebui să o aibă“, spune el.

 

 

Învățam împreună din experiențele și poveștile oamenilor de afaceri care conduc companii de succes.
ING este alături de ei, de antreprenori și companii din mediul de afaceri românesc cu soluții de banking și mai și.
Mai exact, pe lângă produse și servicii bancare, oferim consultanță personalizată, expertiză sectorială și sprijin pentru dezvoltarea practicilor sustenabile.