ZF CEO Strategy

CEO Strategy, un proiect Ziarul Financiar şi ING Bank. Octavian Iacob, fondator şi director strategie, DirectPharma şi Pharmalink: Estimăm o închidere a anului 2023 la 30-40 mil. euro cifră de afaceri, la nivelul grupului. Anul 2024 eu îl estimez ca fiind unul bun pentru economia României

24.01.2024, 00:06 Autor: Mircea Nica

În industria pharma, cifrele de afaceri sunt mari, dar profitabilităţile nu mai sunt în aceeaşi categorie de a fi foarte mari, având în vedere că preţurile sunt impuse şi decise de către stat.

Grupul din care fac parte DirectPharma, companie de import şi distribuţie a produselor farmaceutice şi Pahrmalink, companie de servicii de marketing şi vânzări, vor închide anul 2023 la aproximativ 30-40 mil. euro cifră de afaceri, iar în aceea ce priveşte anul 2024, Octavian Iacob, fondator şi director de strategie al DirectPharma şi Pharmalink, susţine că va fi unul bun pentru economia României.

„DirectPharma Logistics se ocupă cu importuri şi distribuţia produselor farmaceutice, iar Pharmalink este o companie de servicii de marketing şi vânzări, respectiv promovează produsele în zona medicală pe care DirectPharma le importă şi le distribuie. Pe grup estimăm să închidem la 30-40 mil. euro. În industria pharma, cifrele de afaceri sunt mari, dar profitabilităţile nu mai sunt în aceeaşi categorie de a fi foarte mari, având în vedere că preţurile sunt impuse şi decise de către stat. Având în vedere adaosul comercial pe care îl poate obţine un distribuitor de produse farmaceutice sau farmacie, fiind controlate de stat, este normal ca profiturile să nu fie foarte mari. Mărimea profitabilităţii vine din mărimea cifrei de afaceri. Atunci când rulezi foarte mulţi bani este normal, firesc şi sănătos să rămâi şi cu profit“, a explicat Octabian Iacob, în cadrul emisiunii CEO Strategy, un proiect realizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu ING Bank.

În ceea ce priveşte anul 2024, Octavian Iacob consideră că va fi un an bun pentru economia României.

„Categoric anul 2024 va fi un an în creştere. De fiecare dată când avem alegeri cu siguranţă în anii respectivi au loc creşteri. De aceea, intuiesc că vor fi elemente electorale care se vor regăsi în economie. Eu estimez anul 2024 un an bun pentru economia României.“

Din punctul de vedere al businessului, el a mai spus că businessul de pharma a avut o evoluţie frumoasă, în ciuda direcţiilor sau schimbările pe care a fost nevoie să le facă în ambele companii.

„După mulţi ani, aş putea spune că fiecare an vine cu incertitudini, dar mereu este o piaţă care a crescut şi este normal să existe creştere pentru că am plecat de foarte jos în ceea ce priveşte consumul de medicamente. Atunci, în fiecare an, chiar dacă sunt multe incertitudini, piaţa creşte. Nu-mi amintesc un an în care piaţa să fi scăzut, să fie mai stabilă poate, dar deobicei ea creşte. În industria pharma, deşi totul părea foarte roz, după luna martie 2020, industria a căzut. Dacă lumea nu mai ieşea în societate, automat nu se mai îmbolnăvea atât de mult, consumul de medicamente a scăzut. O parte din Pharmalink era axat pe antibiotice şi automat businessul a scăzut cu 80%“, susţine Octavian Iacob.

Fondatorul celor două companii care activează pe zona pharma a mai adăugat că gândirea iniţială a afacerii sale a avut la bază un echilibru şi anume crearea mai multor divizii astfel încât dacă se întâmplă ceva pe o divizie, celelalte divizii să ducă businessul mai departe.

„Antibioticele reprezentau o parte importantă din business şi a scăzut cu 80% foarte repede. În luna mai 2020 am luat decizii pe care mulţi le vedeau ca pe o grabă, respectiv am închis birourile şi am spus că probabilitatea de a le redeschide, nu o văd şi nici în ziua de azi nu am mai redeschis birourile teritoriale şi nici din Bucureşti. Am ţinut 6 luni angajaţii şi am spus că dacă după 6 luni lucrurile vor merge prost vom trece la concedieri. Am mai făcut un lucru care a fost iar destul de greu primit de către organizaţie, i-am rugat pe angajaţi să accepte reducerea salariului cu 50% cât se stă acasă. Am fost plăcut surprins să observ că angajaţii au semnat şi au rămas în companie. Ne-am menţinut promisiunea că după ce începem activitatea salariile vor reveni la normal. În iunie sau iulie 2020 am revenit şi am făcut anexă la contract şi am revenit la salariul iniţial. În general în zona de promovare salariile sunt între 1.000 şi 2.000 de euro.“

Din perspectiva oportunităţilor, Octavian Iacob a mai explicat că pe lângă businessul din zona pharma care reprezintă jumătate din cariera sa, cealaltă jumătate a fost petrecută în zona de agribusiness, fapt pentru care, în momentul în care s-a ivit oportunitatea de a achiziţiona o cramă, a profitat de ea, iar acum încearcă să acceseze fonduri europene pe noul business, Crama Trei Conace.

„Am accesat şi încercăm să accesăm fonduri europene pe noua afacere pe care am decis să intrăm, Crama Trei Conace. În industria pharma am depus pe digitalizare şi am obţinut bonitatea şi ne putem califica pentru o investiţie de 120.000 euro în digitalizare cu accent mare pe securitate. Cei care îmi cunosc trecutul ştiu că una dintre facultăţile pe care le-am termina teste agronomia. Există o legătură cu zona de agricultură şi chiar am lucrat jumătate din carierea mea în agribusiness. După COVID a venit momentul în care Direct Pahrma merge mai departe. Distribuţia are o dinamică constantă în sensul în care cineva trebuie să facă şi acest lucru, să asigure mişcarea medicamentului de la producător către farmacie şi ulterior către pacient. Noi am decis să facem acest lucru. După aceste momente a fost o ocazie. În momentul în care intri într-o vie şi este frumos amplasată este greu să spui că nu-ţi place. Atunci am venit la Bucureşti, l-am întrebat pe asociatul meu şi nu a ezitat. Aceasta a fost decizia iniţială. În spate este un alt concept în care eu cred că România nu este încă o piaţă competitivă. Cred că expertiza noastră pe marketing poate să facă o treabă bună.“

Învățam împreună din experiențele și poveștile oamenilor de afaceri care conduc companii de succes.
ING este alături de ei, de antreprenori și companii din mediul de afaceri românesc cu soluții de banking și mai și.
Mai exact, pe lângă produse și servicii bancare, oferim consultanță personalizată, expertiză sectorială și sprijin pentru dezvoltarea practicilor sustenabile.