ZF Bankers 2021

ZF Bankers 2021. Mihail Ion, Vicepresedinte-CFO, Raiffeisen Bank: Băncile sunt entităţi care sunt foarte strict reglementate şi este firesc să fie aşa, dar trebuie văzută şi comparaţia între eforturi şi beneficii

07.07.2021, 12:20 Autor: Mircea Nica

Reglementarea din sistemul bancar este foarte strictă, este normal să fie aşa, dar dincolo de acest lucru, trebuie văzută comparaiţia între eforturi şi beneficii, a spus Mihail Ion, vicepreşedinte-CFO Raiffeisen Bank, în cadrul ZF Bankers Summit 2021.

„Băncile sunt entităţi care sunt foarte strict reglementate şi este firesc să fie aşa. Dincolo de asta trebuie vazută o comparaţie între eforturi şi beneficii. Spectrul costurilor conformării este mai larg dacă ne referim la protecţia datelor cu caracter personal, open banking, care generează efort al participanţilor la piaţă. Cred că vorbim şi de o anume influenţă asupra potenţialului volumului de business pentru că este un reglaj fin, un echilibru delicat de găsit între bazinul de clientelă la care ne adresăm şi dimensiunea afacerii”, a spus Mihail Ion.

Cu cât volumul de reglementare este mai puternic, cu atât băncile trebuie să mobilizeze mai multe resurse în direcţia această, a mai explicat Mihail Ion. Indiferent de câte resurse are la dispoziţie o bancă, din punct de vedere financiar, mai este şi un alt element legat de capital uman.

„Dacă o parte mai mare de resurse se duc pe reglementare rămâne o resursă mai mică pentru activitatea de susţinere a clientelei. De exemplu, noi ca bancă în ultimii 3 ani am reinvestit în sisteme şi infrastructură cam un sfert din profitul anual. Din acest profit reinvestit, ponderea investiţiilor, care să susţină partea de reglementare şi conformare este de doua cifre”, a mai spus Mihail Ion.

Ce a mai spus Mihail Ion, vicepreşedinte-CFO Raiffeisen Bank:

- O pondere de peste 10% din investiţiile pe care le facem se duc pe conformare şi partea de cheltuieli efective mă aştept să fie la fel de considerabilă.

-Pe lângă efortul de reglementare sunt mulţi factori exogeni care pun presiune pe modelele de business ale băncilor.

-Vorbim de digitalizare, de jucători noi care pot să intre în piaţă, o schimbare a profilului şi aşteptărilor propriilor colegi, evoluţii în economie mai greu anticipate. Toate lucrurile acestea generează o nevoie de adaptabilitate mai rapidă.

-Profilul zonei financiare în orice companie se schimbă. Se face un echilibru mai puternic către o atitudine mai activă orientată la poziţia în piaţă.

-Zona financiară trebuie să fie participant direct la definirea strategiei, mai departe poate să asigure o transpunere bună din strategie în planuri de investiţii şi apoi este şi componenta de urmărire a strategiei.

-Avem, în aceeaşi măsură un palier de implementare a strategiei, ceea ce înseamnă un parteneriat foarte bun cu zona comercială care să însemne echiparea businesului cu date disponibile, relevante în orice moment şi transparenţă şi asumare.

-În momentul în care am reuşit să translatăm în parametri financiari dimensiunea aşteptată, mai departe granularitatea capacităţii de a observa în dimanică contributorii şi costurile asociate ajută. Dacă luăm strict zona de finance, trebuie sa fie o organizaţie agilă.

-De multe ori CFO-ul discută cu analişti de investiţii, investitori, acţionari, consultanţi, auditori, reglementatori. Temele discuţiei sunt de cele mai multe ori legate de sustenabilitatea afacerii, capacitatea de păstrare a avantajului competitiv.