ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Producătorul de brânzeturi Zada din Suceava investeşte în 2022 în optimizarea proceselor de producţie, pentru a ţine costurile sub control

19.11.2021, 00:05 Autor: Florentina Niţu

♦ Zada Prodcom are o capacitate de prelucrare a laptelui de 5.000 de litri/zi, iar materia primă provine de la producători din comuna Horodnic de Jos şi din alte două comune învecinate.

Cristina şi Florentin Du­mi­trescu din comuna Horodnic de Jos, judeţul Suceava, proprietarii com­paniei Zada Prodcom, care colectează lapte de la aproxi­mativ 100 de furnizori pentru a face brânzeturi, vor investi anul viitor în optimizarea pro­­ceselor de producţie, pen­tru a ţine costurile cu materia pri­mă şi producţia sub control.

„Avem planuri de in­vestiţii pentru 2022 şi prevăd optimizarea proceselor de producţie, pentru a ţine cos­tu­rile sub control şi pentru o urmărire mai facilă a calităţii produ­selor“, a spus Cristina Dumi­trescu în cadrul emi­siunii ZF Agropower, un pro­iect susţinut de Banca Transilva­nia şi Profi. Optimi­za­rea producţiei, adaugă antreprenoarea, este legată de retohnologizare şi de reor­ganizarea proceselor de pro­ducţie. „Ele se susţin doar cu investiţii organice, iar în acest moment consider prioritar acest pas. Îmi doresc să îmi asigur finanţarea pentru el şi apoi să îl fac pe următorul.“

Aceasta spune că de-a lungul istoriei companiei, de 32 de ani, s-au bazat pe in­vestiţii făcute cu paşi mici, din fonduri proprii sau bancare, pentru că proiectele cu fon­duri europene presu­puneau investiţii mari dintr-odată.

În 2019, compania a investit 100.000 de euro într-o nouă linie de producţie, de urdă.

Gama de produse sub marca Zada cuprinde peste 25 de semifabricate, precum brânza proaspătă de vacă, caş din lapte de vacă sau de oaie, telemea din lapte de vacă, caşcaval simplu, caşcaval afumat sau caşcavaluri cu ierburi aromatice. Produsele sunt vândute în pieţele din judeţ, în oraşele mari din regiunea Moldovei, în câteva magazine specializate din Bucureşti şi Constanţa.

„În contextul actual, măsurile statului ar trebui să stimuleze consumul de produse autohtone. La nivelul nostru de activitate trebuie susţinute lanţurile scurte, să ajungem mai rapid la consumator, şi mai e nevoie de măsuri de slăbire a pieţei paralele“, a mai spus Cristina Dumitrescu.

Zada Prodcom are o capacitate de prelucrare a laptelui de 5.000 de litri/zi, iar materia primă provine de la producători din comuna Horodnic de Jos şi din alte două comune învecinate, iar în fabrică lucrează 25 de persoane, potrivit proprietarilor.

„Furnizorii noştri de materie primă sunt producători mici, dar lucrurile se petrec la fel, de la nivel mic la nivel mare. Creşterea cheltuielilor cu hrana animalelor şi preţul utilităţilor au dus la scumpirea materiei prime, în plus, în această perioadă se produce mai puţin lapte. Opţiunea de a lucra fără profit pentru noi nu e sustenabilă. Suntem foarte atenţi la consumuri, nu risipim materia primă sau utilităţile şi încercăm să ptimizăm procesele“, a mai spus Dumitrescu.

De asemenea, ea menţionează că în industria laptelui simt şi presiunea pieţei nefiscalizate, „iar consumatorul trebuie să înţeleagă că prin actul lui de cumpărare susţine această piaţă“.

„Este legitimă dorinţa de a cumpăra ieftin, dar validează această practică. Un producător sau un procesator are o grămadă de cheltuieli care compun preţul: TVA-ul, taxe de autorizare la tot felul de autorităţi, analizele, cheltuielile cu salariile etc. Cred că atunci când un consumator conştientizează că actul său de a cumpăra este multiplicat, de la el poate veni schimbarea. Avem nevoie de legislaţie, avem nevoie ca ea să fie aplicată, dar şi de la nivel personal poate să plece o conduită care să nu mai susţină această practică“, a mai afirmat Cristina Dumitrescu.

Ea povestea anterior că ideea începerii unei afaceri s-a născut atunci când era studentă în anul IV, penultimul, la Facultatea de Industrie Alimentară şi a apărut posibilitatea de a alege ce vrea să facă după finalizarea studiilor: să lucreze pe cont propriu sau pentru altcineva. Apoi, după terminarea facultăţii, a avut ocazia să fie oaspetele unei familii elveţiene care deţinea o brânzărie în Alpii, iar de atunci şi-a dorit să facă brânză cu propriile mâini.

Compania Zada Prodcom a avut o cifră de afaceri de 3,9 milioane de lei, în creştere cu 5% faţă de 2019, şi un profit net de 1.800 de lei, unul dintre cele mai slabe rezultate din cele trei decenii de activitate, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la Ministerul de Finanţe.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny