ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Paul Căpuşan, fondator Delicium – Jams and Syrups: Vrem să aplicăm pentru fonduri europene pentru a construi bungalow-uri lângă plantaţiile de zmeur şi fructe de pădure

05.08.2021, 00:06 Autor: Ramona Cornea

„Până acum am făcut totul din finanţare proprie şi de acum vrem să aplicăm şi noi pentru proiecte prin fonduri europene. Unul dintre ele va fi pentru construirea câtorva locuri de cazare.“

Paul Căpuşan, fondatorul Delicium – Jams and Syrups, un business ce vinde sirop din fructe presate la rece şi dulceţuri din producţia proprie de zmeură şi fructe de pădure, vrea să acceseze fonduri europene pentru a construi şi locuri de cazare pe terenul pe care are plantaţia. Tânărul antreprenor are în localitatea Borşa din judeţul Cluj o plantaţie de 7 hectare cu fructe, majoritar cu zmeură.

„Ne dorim ca în următoarea perioadă să aplicăm pentru fonduri europene. Până acum am făcut totul din finanţare proprie şi de acum vrem să aplicăm şi noi pentru proiecte prin fonduri europene. Unul dintre ele vreau să fie pentru construirea câtorva locuri de cazare. Mă gândesc la bungalow-uri pentru că se potri­vesc foarte bine cu locul“, a declarat Paul Căpuşan în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Profi.

Despre agroturismul din Româ­nia, antreprenorul spune că încă există loc de creştere, iar dezvoltarea pe acest segment reprezintă viitorul businessului său.

„Cred că România are încă un potenţial enorm pentru zona de agroturism şi de pensiuni. Cred că este următorul pas, cel puţin pentru noi. Am trecut de la producţie de materie primă, la producţie proce­sată, la restaurant, evenimente, iar următorul pas ar fi partea de cazare. A venit ca o nevoie, a venit la cererea clienţilor. La nivel de ţară, suntem încă la început în domeniul acesta.“

Absolvent de Horticultură, Paul Căpuşan a făcut primul pas în business în urmă cu cinci ani, atunci când a înfiinţat o plantaţie de zmeură pe o suprafaţă de 1,5 hectare, în care a investit circa 20.000 de euro.

Ulterior a extins cultura, a ridicat o fabrică unde produce dulceţuri, siropuri presate la rece şi zacuscă,  s-a autorizat ca restaurant, iar investiţiile până în prezent se ridicau la 350.000 de euro în luna noiembrie a anului 2020.

”Povestea Delicium a început acum circa 13-14 ani după o vizită în Austria, când am ajuns în o mică plantaţie de zmeură cu mai multe camere la intrare. Era un concept care la ei exista de mai mult timp, însă la noi nu ajunsese. În anul al treilea de studii la facultatea de horticultură i-am convins pe părinţii mei să cumpărăm un teren şi să înfiinţăm o plantaţie de zmeură în localitatea Borşa din judeţul Cluj. Au trecut şase ani şi am ajuns la o suprafaţă de aproape şapte hectare pe care cultivăm fructe de pădure, printre care zmeură, aronia, căpşune, mure şi afine, iar de anul acesta cultivăm şi legume în solarii”.

În 2018, Căpuşan a construit un spaţiu de procesare, l-a utilat, autorizat şi de atunci procesează în el undeva la 40 de sortimente diferite de produse, iniţial din fructele cultivate de ei, iar şi ulterior şi din fructele cultivate de alţi producători din România.

”Nu reuşeam să vindem producţia procesată, piaţa era foarte competitivă şi vindeam insuficient, adică produceam mai mult decât vindeam. Mi-am amintit de ideea din Austria şi am decis să o adaptez la noi, să o integrez în contextul din România. Astfel, în 2019 am început să ne deschidem porţile către clienţi, către cei care vor să îşi culeagă singuri fructele. În 2019 au fost 5.000 de persoane la noi în fermă, iar în 2020 au fost 11.000 de persoane. Până acum, în o lună şi jumătate am avut circa 3.500 de participanţi la evenimentele noastre şi la cules de fructe”.

Paul Căpuşan spune că afacerea sa a trecut cu bine de anul 2020, iar o mare parte din reuşita din 2020 este datorată pregătirii din iarnă.  ”Eu iarna învăţ şi mă pregătesc pentru anul care vine, atunci am timp să fac acest lucru. Cred că m-am pregătit suficient de bine în aşa fel încât să reuşesc să îndeplinesc scopul stabilit din 2018, când am decis să triplez în fiecare an vânzările. Am reuşit chiar mai bine de atât în 2020, chiar dacă a fost pandemia.”

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny