ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Organizaţia de producători de fructe Cerasus are în lucru trei proiecte de investiţii pentru a creşte capacitatea de producţie, depozitare şi condiţionare a fructelor

15.10.2021, 00:05 Autor: Florentina Niţu

„Suntem în plin proces de analiză, pentru că situaţia actuală din piaţă ne face să ne regândim planurile. Un proiect va fi depus anul acesta pentru a accesa UE.“ 

Organizaţia de producători de fructe Cerasus Grup din comuna Cotnari, jud. Iaşi, are în lucru trei proiecte de investiţii pentru a creşte capacitatea de producţie, depozitare şi condiţionare a fructelor, pe care vrea să le realizeze cu sprijin din fonduri europene, a spus Bogdan Băianu, cofondator al Cerasus Grup, în emisiunea ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transil­vania şi Profi.

„Avem în lucru trei proiecte, două de dezvoltare a capacităţii de producţie şi unul de dezvoltare a capacităţii de depozitare şi condiţionare a fructelor. Suntem în plin proces de analiză, pentru că situaţia actuală din piaţă ne face să ne regândim planurile, dar cel puţin un proiect va fi depus anul acesta pentru a accesa fonduri europene şi în următoarea lună analizăm dacă îl depunem şi pe al doilea, urmând ca al treilea să-l lăsăm pe următorii doi ani, însă aşteptăm să vedem cum evo­luează piaţa“, a spus Bogdan Băianu.

Compania ar vrea să mărească suprafeţele lucrate cu încă 15 hectare şi să-şi dubleze spaţiul de depozitare. Însă, proiectele de investiţii sunt încetinite pentru că a scăzut foarte mult consumul pe fondul creşterii costului de producţie şi din cauza scăderii consumului au scăzut şi preţurile la raft ale produselor, a explicat Băianu.

„Avem bugete multianuale, cash flow pe care îl urmărim îndea­proape, ne uităm la indicatorii de business pe anul viitor sau pe următorii trei ani şi tocmai de asta acum ne gândim să mai tăiem din proiectele de investiţii pentru a nu avea probleme de cash flow în urmă­torul an. (...) Ne uităm la EBITDA, (profitul înainte de a scădea amor­tizarea, dobânzile şi cheltuielile cu impozitul pe profit – n. red.), în pri­mul rând, când trebuie să luăm o de­ci­zie în business“, a mai spus Băianu.

Acesta crede că accesarea fondurilor europene sau infuzia de capital în general sunt o soluţie ca companiile mici şi mijolcii din agricultură să crească mari. Un alt lucru care le-ar fi de folos companiilor mici şi mijlocii ca să crească este capacitatea de management.

„În companiile mici managementul e făcut de fondator sau de unul din asociaţi şi e foarte greu ca aceştia să aibă capacitatea să facă şi vânzări şi marketing şi management strategic şi dezvoltare. Noi avem acest neajuns. Nu avem timpul de care avem nevoie ca să ne concetrăm pe toate ariile, aşa cum ne-am dori, spre deosebire de o companie mare care are departamente şi în care dacă se stabileşte un obiectiv de investiţii se alocă sarcini pentru două - trei persoane şi lucrurile se întâmplă mai repede“, a întărit el.

Organizaţia Cerasus produce anual peste 2.500 de tone de fructe, majoritatea mere şi cireşe, din care o bună parte merge în retail-ul modern, o altă parte merge la export şi o mică parte se duce spre industrializare.

„Avem foarte puţin contact cu consumatorul final, pentru că cea mai mare parte din producţie o vindem marilor reţele de supermarketuri şi la export. Singura modalitate prin care putem să avem o legătură cu consumatorul e prin ambalaj. La fructele procesate unde ambalajul contează mai mult, e mai uşor să te ţină minte consumatorul. Noi, avem o etichetă de 5 cm undeva în colţul lăzii şi e greu ca consumatorul să ne vadă şi să ne urmărească“, menţionează Bogdan Băianu.

Compania face export de zece ani, cu o pauză în perioada 2015 – 2018, când a crescut foarte mult consumul în supermarketuri, fiind cererea mare pe piaţa locală. De anul trecut, a început din nou să vindem la export, prin contactarea directă a traderilor şi reţelele de supermarketuri din afară, prin contacte punctuale de livrări pe o anumită perioadă a anului. „Pieţele cărora ne adresăm noi, din vestul Europei, sunt foarte mari, înghit foarte multe fructe şi provocările sunt să asigurăm capacitate de livrare, calitatea produselor după 2-3 zile de transport şi să avem know-how pe partea logistică.“

Înfiinţată în 2006, organiza?ia de produc?tori Cerasus Grup a ajuns la afaceri de peste 9,3 mil. lei anul trecut, dup? o cre?tere de 10%, arată datele publice.

„În 20 de ani a fost timp să creştem. Poate nu până unde ne-am propus, dar am reuşit prin calitate şi profesionalism pe partea tehnică. Încă ne lipseşte expertiza în vânzări. Lucrurile au mers foarte bine până acum câţiva ani, când concurenţa nu era foarte mare în acest domeniu, pentru că vânzările mergeau doar bazându-ne pe calitatea produselor. Acum e nevoie să investim mai mult în marketing, în procesul de vânzare şi asta facem“, a mai spus Bogdan Băianu.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny