ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Nicolae Costea, proprietar, Coni Trans: „Vrem să investim în creşterea efectivului la vacile de lapte, să dezvoltăm sistemul de îngrăşătorie şi chiar să ne facem un abator“

12.05.2021, 00:06 Autor: Florentina Niţu

Compania Coni Trans are propria reţea de magazine şi vinde local, dar în următorii ani ia în calcul extinderea la nivel naţional, odată cu creşterea producţiei.

Nicolae Costea, proprietarul Coni Trans, din judeţul Covasna, care deţine un efectiv de 250 de bovine, dintre care 120 de vaci la muls, şi creşte 300 - 400 de tăuraşi şi îngraşă 2.000-3.000 de miei anual, are în plan să investească în creş­terea producţiei de lapte, dar şi în creşterea efec­tivului de animale pentru carne şi într-un abator.

„Vrem să investim în creşterea efectivului la vacile de lapte, să dezvoltăm sistemul de îngrăşătorie şi poate chiar să ne facem un abator. În prezent, producem 2.500-3.000 de litri de lapte, pe care îl proccesăm în făbricuţa proprie şi îl vindem în magazinele proprii. Este mai rentabil, dar este mai greu”, a spus Nicolae Costea, proprietarul Coni Trans, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania, Microsoft şi Penny.

Prin înfiinţarea unui abator, ar creşte valoarea adăugată pentru produsele din carne, în acest moment carnea de viţel plecând din fermă la preţ în viu de câteva ori mai mic decât dacă ar pleca în carcasă. Spre exemplu, crescătorii de viţei spun că preţul maxim acum în viu al unui kilogram de carne este de 9 lei, pe când o carcasă de carne de vită în comerţ porneşte de la 35 de lei.  Compania Coni Trans, cu afaceri de 6,7 milioane de lei, este prezentă pe piaţă de două decenii şi s-a dezvoltat ca un business integrat. Proprietarii deţin o suprafaţă cultivată cu cereale de 200 de hectare, din care produc hrana animalelor pe care le cresc, iar lactatele produse în unitatea de procesare ajung direct la consumatori. „În pandemie, cererea pentru lactate s-a menţinut la nivelul anilor anteriori în magazinele noastre, dar am pierdut vânzările din HoReCa. Totuşi, lumea s-a orientat către produse româneşti şi este un lucru bun. Noi nu suntem un producător mare să vindem în supermarket, ci vindem vrac sau la caserolă, cum doreşte clientul, în zona noastră. Poate, în viitor, ne extindem naţional”, a afirmat Nicolae Costea.

În anii următori, Costea spune că se gândeşte la mărirea producţiei de lactate, însă afirmă că „fermele existente de vaci trebuie sprijinite şi de către stat”. Acesta explică că o investiţie într-o fermă rentabilă, cu minimum 50 de vaci din rasa Bălţată Românească, presupune o investiţie de 2.000 de euro/cap de animal, ceea ce înseamnă o sumă totală de 100.000 de euro, greu de susţinut din fonduri propriu chiar şi de un fermier mediu, crede el.

Antreprenorul din Covasna explică că rasa Bălţată Românească se pretează pentru zona în care se află, deoarece temperaturile sunt mai scăzute, iar aceasta este rezistentă la frig şi se creşte mai uşor decât Holstein, de exemplu. Totuşi, vacile din rasa Holstein dau în medie, zilnic, 30-35 de litri de lapte/ cap de animal, pe când cele din rasa Bălţată Românească dau cu 10 litri de lapte mai puţin. „Media noastră pe fermă e de 24-25 litri pe fermă”, menţionează Costea. 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny