ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Marius Ogrezeanu, fondator, Agribusiness Job: Un inginer agronom priceput şi-a negociat un salariu de pornire de 3.500-3.700 de lei net

04.10.2021, 00:05 Autor: Florentina Niţu

♦ Un fermier român este dispus să plătească mai mult, nu 100% cât unul din străinătate, dar 70-80% da, iar dacă le arătăm tinerilor cu cât rămân la final în mână, ar putea rămâne în ţară.

Un tânăr absolvent de Ştiinţe Agronomice care a făcut practică ca la carte şi a studiat atent în timpul facultăţii poate începe să lucreze în domeniu cu un salariu net de circa 700 de euro, susţine Marius Ogre­zeanu, fondator al agenţiei de recrutare în agricultură Agribusiness Job.

„Pentru un tehnician veterinar fără studii superioare salariul porneşte de la 2.000 de lei. Am avut şi situaţii în care un inginer agronom priceput, proaspăt absolvent, şi-a negociat un salariu de pornire de 3.500-3.700 de lei net. Fermierul nu are de ce să nu plătească dacă vede că există interes“, a spus Marius Ogr­ezeanu în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transil­vania şi Profi.

El crede că dacă elevii sau studenţii din învăţământul agricol sunt pasionaţi de domeniu, înseamnă că vor fi buni în viitor în ceea ce fac. Iar dacă vor fi buni, inserţia lor pe piaţa muncii din România va fi ime­diată, pentru că este nevoie de forţă de muncă, iar bătălia este globală.

„Tinerii noştri, de fapt, nu s-au născut în România, ei s-au născut în Europa. Cred că asta este noua paradigmă şi când le promovezi un job trebuie să iei asta în calcul. Un fermier român este dispus să plătească mai mult, nu 100% cât unul din străinătate, dar 70-80% da, iar dacă le arătăm tinerilor cu cât rămân la final în mână, ar putea rămâne în ţară. Se poate câştiga bine în România, dacă eşti specialist“, a precizat el.

El mai menţionează că angajatorii cer două lucruri: candidaţi care să cunoască sau care să aibă dorinţă de a învăţa şi tineri serioşi şi responsabili.

„Suntem pe piaţa de recrutare dedicată agrobusinessului din 2010, am colaborat cu universităţi şi mai puţin licee, în acelaşi timp recrutăm şi pentru fermieri români şi pentru multinaţionale şi angajatorii nu sunt mulţumiţi nu neapărat de cunoştinţele teorrtice, ci de cele practice. Cred că e important ca practica să fie calitativă. Eu, dacă ar fi să schimb ceva, aş face practica obligatorie minimum 40% din timpul petrecut în sistemul de învăţământ, pornind de la 20% în primul an până la 80% în ultimul an“, a explicat Ogrezeanu.

Însă, el afirmă că agricultura este o meserie vocaţională şi trebuie să te regăseşti în ea, căci „nimeni nu stă în câmp dacă nu îi place la temperatura respectivă, chiar dacă utilajele au aer condiţionat şi nimeni nu stă în mirosul din grajd, dacă nu iubeşte animalele“. Cu toate acestea, el crede că agricultura trebuie să fie prezentată într-o variantă „cool“ încă din vremea gimnaziului tinerilor, iar apoi ei trebuie testaţi de către cadrele didactice să vasă dacă au potenţial şi sunt într-adevăr pasionaţi de domeniu.

„Am făcut o vizită în Elveţia, în ferme mici, de 10-40 de animale, iar acei văcari erau foarte mândri de mica lor gospodărie, de unitatea lor de procesare, încât păreau directori, deşi erau doar businessuri de familie. Cred că trebuie să ridicăm şi în România standardul unui fermier“, a mai spus Ogrezeanu.

El crede că instituţiile de învăţământ ar trebui să promoveze agricultura către elevi, dar în acelaşi timp crede că ar trebui să promoveze şi către factorii decidenţi, cum sunt părinţii. „Dacă un părinte nu vede atractiv acest domeniu este greu ca un copil să îl aleagă. Din decizie 70-80% e luată de către părinte. Dacă el priveşte agricultura ca ceva greu, el nu o să recomande, sau o să fie o piedică pentru copil.“

Totuşi, Marius Ogrezeanu crede că sectorul agroalimentar este o maşină atractivă, iar dacă este o maşină atractivă trebuie să îi dai şi un şofer bun, iar pe cei pasionaţi de condus trebuie să îi înveţi cum să conducă. „Noi – liceul, universitatea, firma de recrutare, îl ajutăm să se ghideze, dar mai întâi trebuie să îi arătăm părintelui maşina per ansamblu, care nu mai este acea căruţă trasă de cai.“

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny