ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Ion Conăcel, Aronia de Buzău: Vrem să investim într-o linie de producţie având în vedere că o parte din fructe se pierd din cauza neprocesării

06.10.2021, 00:06 Autor: Florentina Niţu

♦ Suprafaţa cultivată cu aronia acum este de 20.000-21.000 mp.

Ion şi Mirela Conăcel, o familie de IT-işti din Bucureşti care a început să cultive aronia în urmă cu aproximativ nouă ani, ca hobby, în localitatea Glodeanu-Siliştea, judeţul Buzău, pe o suprafaţă de 1.000 mp acum se îndreaptă spre 20.000 mp şi au în plan să investească şi în procesarea fructelor.

„Pe viitor vrem să investim într-o linie de producţie, foarte bună pentru situaţia actuală, având în vedere că o parte din fructele noastre se pierd din cauza neprocesării sau din cauză că nu avem cum să le valorificăm la timp“, a spus Ion Conăcel, cofon­da­tor al businessului Aronia de Bu­zău, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transil­vania şi Profi. În prezent, compania îşi desface producţia prin intermediul social media sau prin intermediul propriului site, dar vin clienţi şi prin recomandări, susţine antreprenorul. Însă, fructele sunt perisabile, iar dacă nu sunt comercializate în câteva ore sau câteva zile, înseamnă pierderi, motiv pentru care antreprenorii se gândesc să treacă la următoarea etapă şi anume procesarea.

Pe lângă cultura de aronia, în care antreprenorii au investit la început 18.000 de euro, compania mai are şi mure şi zmeură.

„Suprafaţa cultivată cu aronia acum este de 20-21.000 mp. Zmeura şi murele însumate acum sunt undeva la 10.000 mp“, menţionează Conăcel.

El spune că piata de desfacere pentru aronoia este încă una destul de greoaie, pentru că ea este vazută „ca un fruct care doar te ajută fizic şi ca un fruct comun“. De altfel, el susţine că piaţa aroniei se dezvoltă foarte greu, cu paşi foarte mici.

„Întotdeauna un business trebuie să îl începi cu un plan de afaceri bine structurat şi bine pus la punct. Doar că planul de afaceri nu e întotdeauna în concordanţă cu realitatea. (...) Noi nu am făcut un plan de afaceri tocmai strălucit, pentru că fiind la început ca şi investitori într-o afacere de nişă, acesta s-a bazat în mare parte pe cunoştinţele existente la momentul respectiv despre aronia şi astfel planul nostru de afaceri a suferit modificări timp de câţiva ani la rând“, susţine Conăcel.

Ei au început în 2010 cu o cultură de goji, care era „în vogă“ la momentul respectiv, dar afacerea a eşuat, pentru că nu au putut investi timpul necesar în îngrijirea plantaţiei. „Eşecul a fost chiar unul financiar destul de mare, pentru că butaşii erau foare scumpi la momentul respectiv, dar nu ne-am descurajat. La insistenţele unei cunoştinţe am început să citim despre aronia şi doi ani am testat planta pe pământul nostru. Am înfiinţat plantaţia, pentru că aronia este o plantă foarte versatilă, nu este foarte pretenţioasă şi la momentul respectiv era încă o piaţă de nişă“, a mai spus Conăcel.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny