ZF Agrobusiness

ZF Agropower 2021. Nicoleta Roiban, director la Agro Expert: Centrul ţării e fărâmiţat, cu terenuri de la 20 ha la 800 ha, faţă de sud şi vest, unde fermele pornesc de la 2.000 ha. „Pentru dezvoltare, e nevoie de soluţii pentru fiecare zonă agricolă în parte“

01.03.2021, 18:45 Autor: Florentina Niţu

Noua Politică Agricolă Comună (PAC) ar trebui să se concentreze pe dezvoltarea agriculturii româneşti prin soluţii adaptate fiecărei regiuni în parte, ci nu pe o strategie comună, gândită la nivel de ţară, consideră Nicoleta Roiban, director al Agro Expert, business cu o prezenţă de peste 20 de ani pe piaţa locală de pesticide şi afaceri de aproape 10 milioane de lei.

„Zona de centru este foarte fărâmiţată, lucrăm cu parteneri ce au terenuri de la 20 de hectare la terenuri 800 de hectare - cel mai mare fermier din zonă are 8.000 de hectare, faţă de alte zone, cum sunt sudul şi vestul ţării, unde o fermă porneşte de la 2.000 de hectare. Pentru dezvoltare e nevoie de soluţii pentru fiecare zonă agricolă în parte, dar este greu să faci o politică unitară acum“, a spus Nicoleta Roiban în cadrul emisiunii ZF Agropower, susţinută de Banca Transilvania.

Prin PAC 2021 – 2027 sunt alocaţi bani fiecărei ţări membre a Uniunii Europene pentru asigurarea unui viitor economic stabil şi corect pentru agricultori, pentru stabilirea unor obiective mai mari pentru acţiunile legate de mediu şi de climă, dar pentru păst­rarea agriculturii europene. Pentru perioada 2021-2027, Comisia Europeană a propus un buget total de 365 de miliarde de euro.

Printre cerinţele fermierilor pentru dez­vol­tarea agriculturii în viitorul apropiat se numără stabilitatea legislativă, a precizat Nicoleta Roiban.

„Există legi şi norme noi care au apărut în zootehnie cărora foarte greu putem să le facem faţă. În plus, bolile care au apărut în ultimii ani – pesta porcină africană şi gripa aviară - au făcut ca fermele integrate să supravieţuiască cu greu. Noi venim cu soluţii, dar trebuie să găsim nişte proceduri la nivel înalt care să nu se schimbe de pe o zi pe alta, precum legislaţia“, a întărit ea.

Antreprenoarea din judeţul Cluj, care lucrează în agricultură de peste 20 de ani, sus­ţine că de un deceniu a căutat soluţii perso­nalizate pentru fiecare client - fermier - în parte, deoarece în agrobusiness „poţi controla câteva verigi, dar nu poţi controla vremea“ şi pentru dezvoltare este nevoie de „adaptarea tehnologiilor constant la momentul actual“.

„Este nevoie de o tehnologie mai aparte în fiecare zonă agricolă, dar numai împreună putem merge mai departe. (...) Îmi doresc ca următorii ani să fie anii parteneriatelor, ai colaborării mai strânse, astfel încât să găsim câte o soluţie bună şi fiabilă. Este nevoie de răbdare şi încredere pentru asta“, a mai spus Nicoleta Roiban.

Totodată, ea afirmă că productivitatea din fermele româneşti ar putea să crească şi România ar putea ocupa un loc fruntaş în viitor, însă sunt importante seminţele şi inputurile folosite de fermieri, dar şi efectuarea preventivă a tratamentelor pentru protecţia şi dezvoltarea plantelor, ci nu curativă. „Ştim tehnologie, ştim momentul de aplicare, ştim biologia plantei, avem produse, dar trebuie să facem tratamente înainte să apară bolile sau dăunătorii. Dacă aşteptăm până pe ultima 100 de metri, nu o să aibă eficienţă maximă.“

De altfel, ea adaugă că pentru rezolvarea problemei de deficit de personal, cu care se confruntă majoritatea societăţilor agricole româneşti, este nevoie ca tinerilor „să li se acorde o şansă să se formeze şi să ducă mai departe agricultura românească“, în care procentul fermierilor de peste 50 de ani este de mai mare de jumătate din numărul total.

„Nu cred că ştim cum să abordăm tineri ca să vină către agricultură. Avem aşteptări foarte mari de la ei şi niciodată nu ne-am pus problema cum să luăm lângă noi nişte tineri şi să îi formăm. Toţi am fost tineri, dar acum noi avem pretenţii de la ei să fie foarte bine pregătiţi şi uneori nu le acordăm timpul necesar“, a spus directorul Agro Expert. Nicoleta Roiban susţine că cei mai interesaţi tineri să lucreze în acest sector sunt cei care au o microfermă în familie.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny