ZF Agrobusiness

ZF Agropower 2021. Dacă eşti activ şi responsabil în business ca în străinătate, reuşeşti să trăieşti bine şi în România

14.12.2021, 00:07 Autori: Ramona Cornea , Florentina Niţu

♦ Hans Werner Baier, Agri Schassburg: „Un business necesită multă perseverenţă, dar se poate să faci ceva şi în România dacă eşti responsabil“ ♦ Simion Tintelecan, Carmangeria Pasini: „Dacă ai încredere în tine şi dacă lucrezi ca în străinătate şi în România, adică mai activ şi mai responsabil, ai succes şi în România“ ♦ Cristina Dîrjan, Agro Team Dîrjan: „Acum, cu pandemia, a fost mai greu, dar eu cred că merită că m-am întors în ţară.“

Antreprenorii care sunt activi şi responsabili în business ca în străinătate reuşesc să trăiască bine şi în România, a fost una dintre concluziile ediţiei din 13 decembrie a emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Profi.

„Am ales să fac salamul italian în România, pentru că am simţit că piaţa este în schimbare şi a fost o alegere foarte bună. În primii doi ani a fost foarte greu, dar după aceea am avut o creştere vizibilă. S-a maturizat piaţa. Acum am şi un angajat şi dacă vom creşte, vom mai angaja. Eu cred că dacă ai încredere în tine şi dacă lucrezi ca în străinătate şi în România, adică mai activ şi mai responsabil, ai succes şi în România“, a declarat Simion Tintelecan, fondatorul businessului Carmangeria Pasini.

Antreprenorul a locuit în Italia timp de 17 ani, a lucrat în domeniul cărnii şi s-a întors în România în 2017 cu gândul de a face un business de familie. Businessul lui este în oraşul Gherla, din judeţul Cluj, unde a investit în 2017 câteva zeci de mii de euro într-un business cu produse din carne, după reţete italieneşti, dar şi reţete tradiţionale.

„Pentru business, următoarea etapă este să investim în tehnologie nouă şi să lucrăm la capacitatea maximă a fabricii. Sunt luni în care producem 1.500 de kilograme de salam crud-uscat şi luni în care producem 3.000 de kilograme de salam crud-uscat, în funcţie de cât vindem“, a adăugat antrepre­norul.

Hans Werner Baier, fondator al companiei Agri Schassburg, afirmă că antreprenorii au posibilitatea de dezvoltare şi pe piaţa din România dacă sunt responsabili şi perseverenţi.

„Eu sunt de părere că un business necesită multă perse­verenţă, dar se poate să faci ceva şi în România dacă eşti responsabil. Mi-aş fi dorit mai mult sprijin pe partea de finanţări. Am obţinut credit pe o poveste şi sunt în anul cinci cu proiectul pe fonduri europene. Am avut răbdare şi am lucrat mult la asta, pentru că m-a interesat. Ne-ar ajuta foarte mult să avem sprijin de la autorităţi. Eu văd diferenţa dintre dobânzile din Germania şi cele din România, din agricultură şi în general. Poate nu primesc mai rapid oamenii bani în Germania decât în România, dar acolo sunt dobânzi de 1% şi se creditează mai uşor. Eu am semnat în România contractul de credit în ultima zi“, a spus el în cadrul emisiunii ZF Agropower.

Hans Werner Baier s-a născut la Sighişoara, judeţul Mureş, dar după Revoluţia din 1989 a plecat în Germania şi a revenit după 24 de ani în localitatea natală, unde constru­ieşte o fermă de capre şi o fabrică de lactate. „Eu nu-mi doresc să ajung pe rafturile supermarketurilor, ci să fac un produs de nişă, prin care să aduc plusvaloare. Cred că oamenii ar trebui să vadă la noi, producătorii, beneficiile produsului creat. Suntem mici, iar creşterile de materii prime şi ultilităţi ne afectează. Singura variantă de creştere este accesarea fondurilor europene, iar autorităţile dacă vor să ne sprijine trebuie să facă accesul la aceste fonduri mult mai simplu“, adaugă el.

Familia Dîrjan din localitatea Fetindia, judeţul Sălaj, a lucrat timp de 15 ani în Italia. În 2014 s-a întors în România unde a pus pe picioare o afacere cu produse din lavandă şi material săditor de nuc şi aluni de pădure.

„Acum, cu pandemia, a fost mai greu, dar eu cred că merită că m-am întors. În Italia, eu lucram ca babysitter şi în comerţ, iar soţul meu în construcţii. Când am plecat din ţară, eram angajată la o firmă ca economist, apoi în Italia am făcut altceva şi m-am întors acasă să o iau de la zero. (...)Nu m-aş întoarce niciodată înapoi în Italia şi vreau să rămân să fac ceea ce fac“, a spus Cristina Dîrjan, fondatoarea  Agro Team Dîrjan.

Deocamdată, lavanda este cultura principală pe care o proce­sează compania.  „Primele investiţii în culturi le-am făcut înainte de a ne gândi definitiv ce o să facem. Ne gândeam că o să vindem alune şi nuci vrac. Pe urmă, când ne-am întors în ţară, am văzut cum este piaţa şi am început să ne gândim la procesare. Văzând că în ţară lavanda nu era o cultură foarte extinsă în 2015, în 2016 am început deja procesarea din primele producţii“, a detaliat Cristina Dîrjan.

 

Hans Werner Baier, fondator al Agri Schassburg

♦ Primul pas înspre business a fost să-mi cumpăr animale şi puţin teren, care a crescut constant. Producţia de lapte o vindeam, însă preţul scăzut primit de producătorii mici, ca mine, m-a pus să iau o decizie: ori mă opresc din producţie, ori fac o investiţie pe termen lung în procesare.

♦ Aşa am ajuns să accesez fonduri europene pentru a face o fabrică (de procesare a laptelui de capră - n.red.), pe care acum le implementez.

♦ Eu cumpăr produse din locul în care suntem, iar dacă nu găsim de toate, consumăm produse româneşti din toată ţara. E foarte important să sprijinim producţia locală.

 

Cristina Dîrjan, fondatoare a Agro Team Dîrjan

♦ Ne dorim să facem ulei de alune presat la rece şi făină de alune, mai puţin cunoscute pe piaţă, şi am început o nouă luptă.

♦  Avem câteva idei pe care sperăm să le punem în practică începând din acestă iarnă. Am mai făcut ateliere pentru copii să înveţe să planteze lavandă, să înveţe ce înseamnă cultura.

♦ Am încercat să accesăm fonduri europene pentru producţie şi nu am fost eligibili, chiar dacă atunci lucram 7 hectare, destul de mult pentru o familie.

♦ Eu nu cred că anul viitor va fi mai uşor pentru că au crescut preţurile pentru tot. 

 

Simion Tintelecan, fondator al Carmangeriei Pasini

♦ În supermarketuri nu suntem prezenţi, dar vindem în oraşele care îşi doresc un produs sănătos şi bun, în Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Cluj-Napoca, Craiova, Oradea, Braşov, Galaţi. În judeţul Cluj sunt prezent şi în HoReCa, în câteva locuri.

♦ Cu criza de acum, pot spune că 2021 nu a fost un an rău. Am reuşit să cresc businessul de trei ori faţă de momentul în care am început.

♦ Nu m-aş întoarce în Italia, pentru că trăieşti bine şi în România.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny