ZF Agrobusiness

ZF Agropower 2021. Cristina Pocol, profesor universitar, USAMV Cluj: Am înfiinţat un colegiu nonuniversitar terţiar care vine să răspundă nevoilor de pe piaţă. E nevoie de maistru mecanic agricol, tehnician silvic sau tehnician în prelucrarea cărnii

12.04.2021, 00:06 Autor: Florentina Niţu

Cristina Pocol, profesor universitar în cadrul Universităţii de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară (USAMV) din Cluj-Napoca, spune că nevoia de personal calificat din piaţa muncii din agrobusiness a determinat în 2020 conducerea şcolii să înfiinţeze un colegiu nonuniversitar terţiar care să răspundă nevoilor de pe piaţă, pregătind tineri pentru funcţii ca maistru mecanic agricol, tehnician silvic sau tehnician în prelucrarea cărnii.

„Am înfiinţat un colegiu nonuniversitar terţiar care vine să răspundă nevoilor de pe piaţă, având programe de formare pentru funcţii precum maistru mecanic agricol, tehnician silvic sau tehnician în prelucrarea cărnii şi a laptelui. Este deschis pentru cei care îşi doresc o diplomă în urma unui program, atât celor care au obţinut diplomă de bacalaureat, cât şi celor care nu o au, dar şi celor care-şi doresc o reconversie profesională”, a spus Cristina Pocol în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect al Ziarului Financiar în pateneriat cu Banca Transilvania. În prezent, deficitul de personal calificat este de 10-15%, potrivit specialiştilor din domeniu. Fermierii spun că s-a ajuns la această situaţie deoarece au fost desfiinţate şcolile profesionale, iar numărul elevilor de la liceele agricole a scăzut an de an, fiind promovată ideea că „dacă nu înveţi ajungi la coada vacii”, deşi agricultura s-a schimbat şi e performantă.

În 2020, USAMV Cluj a avut peste 5.600 de studenţi la programele de licenţă, masterat şi doctorat, atât români, cât şi străini, potrivit datelor de pe site-ul universităţii. Cristina Pocol a menţionat că reuşesc să atragă tinerii la universitate, pentru că au o abordare antreprenorială şi din ce în ce mai mulţi studenţi îşi doresc să iniţieze o mică afacere.

Ea explică că încă de dinainte de 1990 în programa USAMV Cluj au existat discipline economice, precum organizare, denumită acum management sau economie rurală, redenumită economie agrară.

„Au existat întotdeauna preocupări ca studenţii să dobândească cunoştinţe nu doar în domeniul agricol, ci şi în domeniul economiei agroalimentare. De altfel, după 1990 lucrurile au luat altă turnură şi în prezent avem multe discipline economice, pentru a ne alinia standardelor de la nivelul statelor dezvoltate. Îmi doresc ca ponderea lor să fie mai importantă, ca să îi ajutăm pe studenţi să se valideze”, a adăugat Cristina Pocol.

Aceasta a subliniat că universitatea a făcut investiţii şi face în continuare în institute de cercetări, echipamente performante şi chiar în domeniul procesării.

„Avem ferme cu produse certificate ecologic şi două magazine, unu în campus, unu în oraş. Avem abordarea de universitate antreprenorială la nivel global, atât prin ceea ce facem la nivel de programa universitară, cât şi prin practică”, a întărit profesorul universitar. 

Cristina Pocol spune că din ce în ce mai mulţi studenţi îşi doresc să iniţieze o mică afacere în mediul rural şi datorită programelor de antreprenoriat derulate în universitate ei realizează un plan de afaceri şi în perspectivă doresc să pună în practică ideea de concepută la nivel teoretic.

De altfel, menţionează că o bună parte din studenţi provin din familii unde există o fermă sau un mic business în domeniul agro-alimentar şi sunt motivaţi să urmeze studii superioare pentru a continua în ferma de familie şi a o duce la alt nivel. „Vin la universitate pentru a se perfecţiona.”

„O altă categorie de studenţi sunt cei care nu are un istoric în agrobusiness, dar care se orientează către acest domeniu pentru că deţin pământ sau pur şi simplu le place şi doresc să lucreze într-o fermă. Din 2000-2005 încoace, majoritatea studenţilor vrea să rămână în domeniu”, a precizat ea. În plus, a afirmat că agricultura este sectorul care rezistă cel mai bine perioadelor de criză, pentru că răspunde unor nevoie primare.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny