ZF Agrobusiness

ZF Agropower 2021. Alexandra Popa, director executiv, CRPE: E nevoie de o linie de finanţare specială pentru food-hub-uri, până când devin sustenabile pe piaţă şi susţin cât mai mulţi fermieri. La nivel global sunt peste 240 de astfel de entităţi, de patru ori mai multe decât în anii 2000

13.12.2021, 00:05 Autor: Florentina Niţu

Food-hub-urile, gândite ca un model economic care să ajute la dezvolta­rea micilor producători, oferindu-i consu­ma­torului o variantă alternativă la supermarketuri, online, au nevoie de finan­ţare la început de drum pentru a creşte, aşa cum au primit şi cooperativele agricole.

„Partea de finanţare prin fonduri publice este un aspect important pentru a sprijini dezvoltarea locală şi a micilor fermieri şi a celor mijlocii,  măcar în primii ani de activitate, pentru a putea decola cu adevărat sectorul. E nevoie de o linie de finanţare specială în noul PNS (Plan Naţional Strategic - n. red.) pentru constituirea şi finanţarea food-hub-urilor până când devin sustenabile pe piaţă şi susţin cât mai mulţi fermieri“, a spus Alexandra Popa, director executiv al Centrului Român de Politici Europene (CRPE).

Food-hub-urile au apărut în SUA la finalul anilor ’70 şi sunt organizaţii care gestionează agregarea, distribuţia şi comercializarea produselor agroalimentare de la producătorii locali şi regionali. La nivel global sunt peste 240 de astfel de entităţi, de patru ori mai multe decât în anii 2000, ceea ce înseamnă că au fost destul de rezistente în criza economică din 2008, susţine Popa.

„Acest model are o viziune de dezvoltare economică locală şi oferă servicii de consiliere şi educare atât pentru fermieri, cât şi pentru consumatori. (...) Fermierii au nevoie de servicii integrate pentru a-şi desface producţia şi pentru a se putea ridica la nivelul provocărilor care urmează în Europa“, a completat Alexandra Popa.

Food hub-urile în România au apărut în 2018, iar acum sunt în număr de patru, care până în prezent au realizat o cifră de afaceri totală de 650.000 de dolari, potrivit CRPE. De altfel, numărul de producători a crescut cu 60% în trei ani, de la 213 producători în 2018 la 342 în iulie 2021, având 4.000 de produse diferite.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny