ZF Agrobusiness

ZF Agropower 2021. Adrian Cocan, Lăptăria cu Caimac: În cinci ani, compania ar trebui să arate altfel. Vom depăşi 150 mil. lei, dar vom rămâne un business de nişă

05.03.2021, 00:07 Autor: Florentina Niţu

♦ Dacă ar exista politici coerente, în 5-10 ani România ar putea produce necesarul de lapte pentru consumul intern şi ar putea creşte sectorul prin exporturi.

Adrian Cocan, director general al Agroserv Măriuţa, compania din spatele brandului Lăptăria cu Caimac, spune că s-a îndreptat către bursa de valori pentru finanţarea unei noi fabrici, în valoare de 9 milioane de euro, din obligaţiuni, căci modelul băncilor este cu cicluri repetitive. El crede că direcţia aleasă pentru dez­voltarea afacerii ar putea duce businessul la venituri de 150 mil. lei în cinci ani, însă menţionează că înainte ca un antreprenor să se gândească la listarea la bursă, trebuie să aibă creştere în companie şi un bilanţ curat.

„Noi am listat doar obligaţiuni şi în această primăvară ne gândim să listăm şi acţiuni, dar este un proces de durată. Am avut primele conversaţii despre listare în toamna anului 2018 şi abia în noiembrie 2020 am ajuns la bursă. (...) Am avut opţiunea de a ne finanţa un fond de investiţii, dar am ales bursa, pentru că avem un plan pe termen lung. Când am început proiectul fabricii am făcut un plan pe 15 ani. Ne-am îndreptat către bursă, căci modelul băncilor este cu cicluri repetitive“, a spus el în cadrul emisiunii ZF Agropower, susţinută de Banca Transilvania.

Lăptăria cu Caimac produce în prezent, într-o fabrică din Drăgoeşti, judeţul Ilfov, care are o suprafaţă de circa 1.500 de metri pătraţi şi şase linii de producţie, cu o capacitate de procesare de peste 70.000 de litri de lapte pe zi. În fermă sunt 2.700 de ani­male. În noua fabrică vor fi realizate exclusiv brânzeturi şi unt.

Cocan susţine că în ceea ce priveşte finanţarea prin bursă este singura opţiune viabilă de finanţare pentru companiile agroalimentare, mai ales că o astfel de oportunitate poate contribui şi la deschiderea unor pieţe noi.

Acesta a afirmat anterior că în industria lactatelor sunt prevăzute investiţii în 2021, dar nu ale multinaţionalelor, ci ale jucătorilor locali.

„Marii jucători de pe piaţa lactatelor exploatează piaţa, dar nu contribuie la dezvoltarea locală a fermelor şi am ajuns să importăm 55% din tot laptele folosit în România“, a precizat Cocan.

Totuşi, el crede că dacă ar exista politici coerente, în 5-10 ani România ar putea produce necesarul de lapte pentru consumul intern şi ar putea creşte sectorul prin exporturi.

Produsele fabricate de Lăptăria cu Caimac se găsesc în prezent în reţelele de magazine Mega Image, Carrefour, Auchan, Kaufland şi Profi, dar sunt şi exportate. Din toamna anului 2021, compania vrea să reia exportul către Londra.

„Aveam în jur de 9 milioane de ITEM-uri vândute în 2020 şi la final de an vom ajunge la 15 milioane de ITEM-uri vândute. În ianuarie şi februarie 2021 vedem o creştere de peste 60% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2020“, a menţionat Cocan.

Antreprenorul susţine că listarea companiei la bursă a ajutat, pe lângă banii pentru investiţii, şi la creşterea veniturilor aduse de fabrica de lactate, de la 550.000 de euro în 2018 la aproape 10 milioane de euro anul trecut.

„Am realizat că proiecte ambiţioase de 15 ani pot fi făcute în 7-8 ani, cu ajutorul bursei. Piata de capital e o opţiune foarte bună. Am învăţat să sincronizăm planurile noastre cu ce îşi doresc investitorii. (...) Vom depăşi 150 de milioane de lei în cinci ani, doar cu activităţile de fabrici şi cele auxiliare (spălare ambalaje din sticlă - n. red). Vom rămâne un business de nişă, pentru că piaţa din România nu este pregatită pentru produse cu valoare adăugată mare“, explică Adrian Cocan.

Pe piaţa de lactate, unde companiile fac în total afaceri de peste 1 miliard de euro anual, Lăptăria cu Caimac concurează cu branduri precum Albalact, Covalact, Napolact, dar şi Artesana şi Sim.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny