ZF 25 de ani: Indicatori economici

ZF 25 de ani. Piaţa de birouri moderne a împlinit 25 de ani şi a strâns într-un portofoliu pornit de la zero proiecte de peste 6 mld. euro şi 4,5 milioane de metri pătraţi

31.07.2023, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Piaţa locală de birouri a împlinit în 2023 vârsta de 25 de ani, mai exact de la construcţia de la zero a primei clădiri moderne de birouri din Bucureşti – Bucharest Financial Plaza, clădirea de la Calea Victoriei, de lângă Palatul CEC şi fost sediu al Bancorex şi BCR, în prezent în portofoliul celor de la CPI Property Group sub numele de Myhive Victoriei.

Primele birouri moderne au fost construite aproape de piaţa Victoriei – Europe House, de către GTC, dar utilizând “scheletul” unui bloc. Ulterior, treptat, au apărut şi primele clădiri de birouri dedicate, puterea financiară fiind însă la acea vreme în mâna băncilor.

În 1998 piaţa de birouri moderne din Capitală era de sub 80.000 mp. Abia în 2001 a depăşit pragul de 100.000 mp, pentru ca în 2009 avansul să ducă în premieră piaţa la peste 1 milion de metri pătraţi.

În acel an, deşi unul de criză, erau livrate clădirile de birouri demarate în anii de creştere puternică precum 2006-2008.

În 2009 au fost livrate proiectele BOC de 50.000 mp din Dimitrie Pompeiu, Floreasca 169A, actuala AFI Park Floreasca, Global City din Pipera, Metropolis Center şi altele.

Astăzi, piaţa de birouri trece de 3 milioane de metri pătraţi doar în Capitală, la care se mai adaugă încă peste un milion de metri pătraţi în oraşele mari din provincie. În total, birourile moderne ajung la 4,5 milioane de metri pătraţi, iar o estimare a costului de construcţie pentru toate aceste clădiri trece de 6 mld. euro luând în calcul un cost estimat la 1.200 până la 1.500 de euro/mp construit.

Infrastructura de office din România este unul dintre indicatorii care au crescut exploziv în ultimii 25 de ani, la fel cum s-a întâmplat cu magazinele din retailul modern, cu mallurile, cu spaţiile logistice, pieţe care la finalul anilor ‘90 abia începeau să prindă contur. Bogdan Alecu

O campanie editorială Ziarul Financiar