ZF 25 de ani: Indicatori economici

ZF 25 de ani. În 1998 se vindeau aproape 143.000 de autovehicule în România, iar în 2023 ajungem spre 180.000

06.11.2023, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Piaţa auto a anului 1998 era dominată de ştirea privatizării Automobile Dacia, a uzinei de la Mioveni. În acel an Radu Vasile, premierul de la acea vreme, semna privatizarea prin vânzarea pachetului de 51% din acţiuni. Chiar dacă volumele de atunci şi cele de acum din piaţă par similare, în 1998 Dacia reprezenta aproape trei sferturi din volume cu modelele sale Berlină şi Nova. De asemenea, Daewoo, care preluase în 1995 uzina de la Craiova era un jucător important, alături de ARO, care încă lansa modele noi.

Maşinile de import reprezentau doar câteva procente din piaţă, din cauza preţurilor considerate foarte mari – o maşină nouă de import putea costa cât 2-3 apartamente din Bucureşti la acea vreme, iar creditarea era aproape inexistentă.

Piaţa auto a explodat odată cu creditarea şi cu achiziţiile de flote realizate de companiile multinaţionale. Anii 2005, 2006, 2007 şi 2008, au fost singurii cu volume anuale de peste 200.000 de unităţi. 2008 trebuia să fie anul cu peste 400.000 dacă nu ar fi venit criza economică în ultimul trimestru.

Minimul ultimului sfert de secol a fost atins în 2013, cu numai 82.000 de autovehicule vândute.

Dacia Logan, lansată în 2004 a adus un suflu nou pe piaţa auto în 2004, când vânzările totale urcau spre 180.000. Duster în 2010 a venit pe o piaţă afectată de criza economică, însă volumele au continuat să crească.

Creşterea volumelor s-a realizat şi prin expansiunea infrastructurii – dacă în 1998 importatorii erau firme controlate de antreprenori locali, care erau în acelaşi timp şi importatori şi dealeri, majoritatea concentraţi în Bucureşti, în 2023 situaţia este diferită.

În România sunt deja comercializate oficial aproape toate brandurile importante din lume, inclusiv Ferrari, Lamborghini sau Bentley, iar reţelele sunt bine extinse la nivel naţional.

O campanie editorială Ziarul Financiar