ZF 25 de ani: Executivi

ZF 25 de ani. Cine conduce cele mai puternice zece companii din România, executivii care au pe mână firme cu afaceri de 200 mld. lei, 9% din businessul românesc. „Un CEO nu este singur şi nu poate face nimic singur“

19.08.2023, 10:22 Autor: Dana Ciriperu

Un CEO vizibil, care vorbeşte despre compania lui, care iese în faţă şi pe timp de furtună, dar şi când e vreme bună în business? Sau unul invizibil, menţionat prima dată la preluarea mandatului şi a doua oară la finalul său? Există un model bun şi altul rău?  La cârma celor mai mari zece companii din România sunt manageri din ambele „tabere“, iar ZF îi prezintă astăzi pe oamenii care conduc firmele cu cele mai mari cifre de afaceri din România.

Analizaţi „statistic“, cei mai puternici zece executivi locali au pe mână firme cu afaceri de 207 mld. lei, cu peste 50.000 de angajaţi. Tot statistic, rulajul celor mai mari zece companii din România reprezintă 8,5% din cifra de afaceri totală. Dar dincolo de cifre, fiecare dintre cei zece şefi de companii vine cu un parcurs propriu şi cu particularităţi ale mandatelor care ţin de personalitatea de lider a fiecăruia, dar şi de „direcţiile“ impuse de acţionari.

„Nu contează doar cifrele, contează ce lăsăm în urma noastră: oameni competenţi şi profesionişti, branduri, poziţie de piaţă, cultură de organizaţie“, explică Aliz Kosza, business mentor, executiv care a strâns experienţe de top în cadrul unor companii precum MOL România, Orkla Foods şi Fabryo Corporation.

Cât de vizibil sau nu este un CEO depinde mult şi de industrie, de produsele şi serviciile comercializate, de grupurile ţintă, de structura de acţionariat. Sunt industrii în care vizibilitatea este benefică, în altele mai bine acţionezi „discret“, pe modelul „taci şi faci“. Un alt factor important este însă şi personalitatea liderului, iar Kosza spune că prin România au trecut mulţi expaţi cu profil de lideri, care sunt  şi foarte buni comunicatori, la fel cum au trecut şi cei din categoria foarte buni executanţi.

Unii dintre managerii companiilor de top au poveşti de viaţă care îi leagă de România, pentru alţii piaţa locală este doar o bifă într-o succesiune de joburi care îi poartă prin lume.

„România poate ajunge una dintre primele 10 eco­nomii ale UE. Dar este greu să mergi înainte dacă te uiţi mereu înapoi“, a transmis, la final de mandat, Eric Stab, unul dintre cei mai puternici manageri străini care au condus o companie din România.

Stab a venit în România în 2008, a condus, din poziţia de CEO, ENGIE România, cel mai puternic jucător din domeniul furnizării şi distribuţiei de gaze naturale, iar din iunie 2023 a preluat conducerea ENGIE Germania.

Stab a fost mereu prezent în mediul de business din România, atât în calitatea lui de CEO al ENGIE, cât şi ca preşedinte al Consiliului Investitorilor Străini sau vicepreşedinte al Confederaţiei Patronale Concordia. Un CEO vizibil, cu un mesaj coerent, echilibrat, cu încredere în economia locală.

Energia este astăzi sectorul din economie cel mai bine reprezentat la vârf, de la liderul OMV Petrom până la compania de pe locul zece – Romgaz. Comerţul vine pe doi, ca reprezentare, cu LIDL şi Kaufland între cele mai puternice zece companii locale. „Dimensiunea unei companii nu garantează calitatea şi valorile: cu cât eşti mai mare ai tendinţa să fii mai „uzurpator“ şi să te foloseşti de poziţia dominantă în relaţia cu furnizorii şi piaţa. Cifrele nu sunt un merit, ci o consecinţă“, arată Aliz Kosza.

Christina Verchere, CEO al OMV Petrom, este cel mai puternic executiv din România, şi a primit anul acesta un nou mandat de patru ani la conducerea singurului producător local de petrol şi gaze. A fost numită director general executiv şi preşedinte al directoratului OMV Petrom de la 1 mai 2018 urmându-i în funcţie Marianei Gheorghe.

De cealaltă parte, cel mai puternic manager din comerţ, raportat la cifra de afaceri a companiei pe care o conduce, este executivul italian Marco Giudici, numit în urmă cu circa doi ani în poziţia de CEO al Lidl România. Discret, fără interviuri sau participări la conferinţe, Giudici conduce un business de 18 mld. lei, peste 10.000 de angajaţi şi cu un profit net de 1 mld. lei în 2022, cel mai mare de la intrarea LIDL pe piaţa locală.

„Nu există model bun sau rău în ceea ce priveşte vizibilitatea unui CEO pentru promovarea companiei. Dat fiind faptul că la cifre are acces toată lumea, o companie nu poate fi judecată exclusiv din prsma cifrelor. La fel de importante sunt cultura de organizaţie şi misiunea ei în relaţia cu comunitatea, cu piaţa, cu consumatorii. Valoarea adăugată defineşte compania şi nu persoana unui CEO. Un CEO un este singur şi nu poate face nimic singur“, concluzionează Aliz Kosza.

 

OMV Petrom

Numită director general executiv şi preşedinte al directoratului OMV Petrom de la 1 mai 2018, Christina Verchere deţine o diplomă de master în Ştiinţe Economice la Universitatea Aberdeen din Scoţia. Ea şi-a început cariera în 1993 şi a lucrat peste douăzeci de ani în una dintre cele mai mari companii de petrol şi gaze, în cadrul căreia a deţinut numeroase poziţii de conducere în Marea Britanie, SUA, Canada şi Indonezia. Între 2012 şi 2014, a ocupat funcţia de preşedinte regional al BP pentru Canada cu sediul în Calgary, iar între 2014 şi 2018 a ocupat funcţia de preşedinte regional pentru Asia-Pacific, cu sediul în Jakarta, Indonezia. Verchere este, practic, la această oră, cel mai puternic executiv din România, având pe mână o companie cu afaceri de 56 de miliarde de lei. Alina-Elena Vasiliu

 

AUTOMOBILE-DACIA

Mihai Bordeanu este, începând din 1 februarie 2021, în funcţia de managing director Dacia Brand South Eastern Europe şi country head România.

Mihai Bordeanu are o experienţă de 22 de ani în marketing, comerţ şi business în companii cu profil auto şi FMCG. În 2006 s-a alăturat echipei Toyota în România, unde a ocupat pe rând funcţiile de director de marketing, director comercial şi director al mărcii Lexus pentru divizia Balcani. În 2010 a preluat funcţia de director de marketing în cadrul Renault Commercial Roumanie pentru mărcile Dacia şi Renault. Din 2014 a fost director de marketing al Grupului Renault pentru pieţele din Marea Britanie, Irlanda, Cipru şi Malta („North Territory“), iar din 2016, director de marketing pentru regiunea Eurasia. Din septembrie 2019 a fost numit VP marketing Dacia. A absolvit Facultatea de cibernetică din cadrul Academiei de Studii Economice Bucureşti şi a urmat programe de management general în organizaţii de profil precum London Business School şi CEDEP (INSEAD). Bogdan Alecul Este pentru prima dată din 2002 încoace când la conducerea Dacia vine un român. Ultimul în funcţia de director general a fost Constantin Stroe, care a deţinut funcţia inclusiv după venirea francezilor la Mioveni în 1999. Bogdan Alecu

 

Rompetrol Rafinare

Absolvent al Facultăţii de management comercial din cadrul Universităţii „Dimitrie Cantemir“ din Constanţa, Felix Crudu Tesloveanu este, din ianuarie 2020, directorul general al companiei Rompetrol Rafinare, deţinând anterior poziţia de head of COO Office al Grupului KMG International. Şi-a început în 1988 cariera în segmentul operaţional, unde a activat timp de zece ani la rafinăria Petromidia. Apoi a ocupat, pe rând, funcţiile de manager de staţie în Constanţa, coordonator zonal, coordonator regional de vânzări, manager regional de vânzări, director de vânzări, director de operaţiuni şi director general al Rompetrol Downstream – divizia de retail a grupului în România. Alina-Elena Vasiliu În 2016 a preluat conducerea subsidiarei grupului din Republica Moldova, iar apoi a fost numit director general al Rominserv Valves IAIFO. Potrivit site-ului Rompetrol Rafinare, mandatul său este valabil până la 30 aprilie 2026. Alina-Elena Vasiliu

 

Kaufland România

Executivul german Marco Hössl ocupă poziţia actuală de circa opt ani şi jumătate, mai exact de la începutul anului 2015. El conduce Kaufland România, o companie cu peste 150 de magazine de tip hipermarketuri cu preţuri mici şi cu afaceri de 16 mld. lei anul trecut l Pentru Marco Hössl însă, poziţia actuală nu a reprezentat primul contact cu România sau cu grupul Schwarz, din care fac parte Kaufland şi Lidl l El lucrează pentru gigantul german din retail de peste 17 ani şi a început la o filială Lidl din Berlin. Mai târziu, a ajuns în vânzări internaţionale şi a sprijinit, pe lângă proiectele din Polonia, Ungaria, Suedia şi Norvegia, şi deschiderea de ţară a Lidl Elveţia l A fost director de vânzări în Germania şi Austria. Ulterior, a venit în România în momentul în care discounterul Lidl intra pe piaţă prin preluarea Plus Discount. Acest lucru se întâmpla acum mai bine de un deceniu. Cristina Roşca

A fost timp de trei ani activ în poziţia de director regional al Lidl în Chiajna, iar apoi a avut ocazia să treacă la compania soră Kaufland, pe vânzări internaţionale. Din 2015 ocupă funcţia actuală.

 

Engie România

Venit la conducerea Engie România la 1 iunie 2023 ca succesor al lui Eric Stab, Nicolas Richard a deţinut anterior rolul de director general adjunct în cadrul companiei. Este absolvent al Facultăţii de psihologie, specializarea Marketing şi Comunicare, din cadrul École des Psychologues Praticiens din Paris, şi a devenit parte din echipa Engie România în 2016, anterior lucrând pentru Engie Franţa. Lucrează în industria de energie din anul 1999. Nicolas Richard şi-a început cariera în cadrul Grupului Engie în anul 2000, unde a dobândit experienţă în activităţile principale ale grupului - distribuţie, furnizare, managementul energiei, soluţii energetice, cu precădere în operaţiunile care au implicat managementul clienţilor casnici şi corporate. S-a alăturat, în 2003, Direcţiei Internaţionale a Gaz de France (precursorul Engie) şi a fost implicat în procesul de privatizare a companiei Distrigaz Sud (astăzi ENGIE Romania). Şi-a continuat cariera coordonând activitatea de vânzare de gaze naturale către clienţii business strategici din mai multe ţări ale grupului, cum ar fi Italia, Ungaria şi Austria. Ulterior, şi-a completat experienţa profesională ca responsabil cu activitatea de achiziţie de energie pentru portofoliul de clienţi din România. S-a reîntors în Franţa pentru a conduce o filială de servicii a Grupului Engie axată pe dezvoltarea serviciilor energetice şi a soluţiilor verzi pentru clienţii corporate şi municipalităţi. A revenit în România la sfârşitul anului 2016, fiindu-i încredinţată activitatea de marketing şi de vânzări, iar din 2021 a devenit director general adjunct Engie Romania. Alina-Elena Vasiliu

 

Lukoil România

Unul dintre cei mai longevivi manageri de pe piaţa locală, Victor Jumbei este director general la Lukoil România din februarie 2012. El a fost anterior director general al Lukoil Moldova şi prim-adjunct al directorului general al Lukoil Ucraina. Este absolvent al Academiei de Studii Economice din Moldova, iar în perioada 2001-2004 a urmat studii postuniversitare la Universitatea de Stat din Chişinău, potrivit site-ului Lukoil. Alina-Elena Vasiliu

 

E.On România

Originar din Germania, Volker Raffel are studii în Fizică şi Inginerie derulate în Germania şi în Franţa. Şi-a început cariera în 1999, angajându-se la compania energetică PreussenElektra, care a fuzionat ulterior cu grupul E.ON. După ce a fost parte a intrării pe piaţă a grupului E.ON în România în 2004, a ocupat funcţii executive în cadrul E.ON Moldova până în 2008, iar după diferite alte poziţii executive în cadrul grupului E.ON, a fost numit director general adjunct la E.ON România începând din mai 2021, pentru ca de la 1 august 2021 să preia poziţia de director general în această companie, cu un portofoliu de 3,4 milioane de clienţi de energie şi gaze naturale şi un business de peste 1 miliard de euro.  Alina-Elena Vasiliu

 

Romgaz

Aflat în actuala funcţie din august 2022, Răzvan Popescu a deţinut în cei doi ani anteriori funcţia de director economic al celui mai mare producător de gaze naturale din România. Din această postură, a coordonat, din punct de vedere financiar, tranzacţia de achiziţie a tuturor acţiunilor emise de ExxonMobil Exploration and Production România Limited, care deţine 50% din drepturile dobândite şi din obligaţiile asumate prin Acordul Petrolier pentru zona de apă adâncă a perimetrului offshore XIX Neptun din Marea Neagră, potrivit site-ului Romgaz. În trecut, a lucrat vreme de nouă ani la BNR, în cadrul Administrării Rezervelor Internaţionale. Alina-Elena Vasiliu

 

BAT România

♦ Jorge Araya este director general al BAT România şi director al Ariei Europa de Sud-Est din cadrul BAT.  El şi echipa sa de management cu sediul in România coordonează de la Bucureşti activitatea BAT din România şi alte douasprezece pieţe: Italia, Turcia, Bulgaria, Ucraina, Serbia, Albania, Macedonia, Bosnia-Herţegovina, Muntenegru, Slovenia, Croaţia şi Kosovo.

Jorge Araya şi-a inceput cariera in BAT in Chile in 1995 şi in ultimii 25 de ani a ocupat o serie de funcţii de conducere atât la nivel de piaţa, cât şi la nivel regional in regiunea AmSSA din cadrul BAT, intre care director al brandurilor BAT in Mexic, director de marketing in Chile, director de marketing in Brazilia şi director de marketing al regiunii America. Inainte de a se muta in România, Jorge a fost vicepreşedinte executiv de marketing in cadrul Reynolds, fiind responsabil pentru toate funcţiunile de marketing din SUA, intre care consumatori, comerţ şi marketing digital. Mădălina Panaete Dediu