Dacia este cel mai cunoscut brand românesc la export.
♦ Succesul tuturor acestor antreprenori a dat un imbold şi altora ♦ Branduri mai noi, mai mici, poate mai puţin cunoscute, îşi încearcă şi ele norocul, căutând să păşească pe urmele celor care au reuşit să se remarce ♦ Urmează cu siguranţă şi alţii.
„Românii sunt peste tot.“ E o zicală care a deÂveÂnit parte din identitaÂtea naÅ£ională având în vedere că sunt câteva milioane de români care trăiesc ÅŸi muncesc în toate colÅ£urile lumii. ÃŽnsă nu doar aceÅŸti roÂmâni reprezintă Å£ara peste hotare, ci ÅŸi câteva zeci de branduri realizate pe plan local care au ajuns fie în magazinele frecventate de europeni, asiatici sau australieni – dacă vorbim de alimente ÅŸi băuturi, fie pe străzile unor capitale importante ale lumii – dacă ne gândim la Dacia de exemplu, sau în device-urile de pe tot Globul – dacă luăm în calcul soluÅ£ii software.
DeÅŸi Dacia este cel mai cunoscut brand românesc la export, forÅ£a peste graniÅ£e a fost construită cu ajutorul unui gigant internaÅ£ioÂnal – Renault. Sunt însă ÅŸi companii antreÂprenoriale care au reuÅŸit pornind de la zero sau cu branduri cu o istorie ce datează de dinainte de RevoluÅ£ie, dar care au fost Å£inute în viaţă de oameni de afaceri români. Bitdefender este unul dintre cele mai folosite produse româneÅŸti, iar UiPath, producător de software de automatiÂzare ÅŸi prima companie roÂmâneasÂcă listată pe bursa de la New York, a reamintit cât de puternică este industria IT din România.
Dincolo de automoÂtive ÅŸi IT, România proÂduce aliÂmenÂte, băuturi, ferestre, cosÂmetice ÅŸi jucăÂrii care merg ÅŸi pe pieÅ£ele externe. Trebuie menÅ£ioÂnat totuÅŸi că pentru puÅ£iÂne companii româneÅŸti exÂporturile sunt preponÂdeÂrente în business. ÃŽnsă o veste bună este că încerÂcăÂrile de a ieÅŸi la export sunt tot mai multe ÅŸi sunt cazuri în care „drumurile“ sunt deschise de alÅ£i antreprenori.
„În momentul în care un produs româÂnesc a ajuns pe raftul unui magazin dintr-o altă Å£ară avem ÅŸansa ca buyerul să spună: «Mai vrem ÅŸi un alt produs din Å£ara voastră!». Iar proiectele dezvoltate împreuÂnă reprezintă cheia deschiderii de noi pieÅ£e. Contează mâna înÂtinsă de unul celuilalt“, spuÂnea recent Elena Zoica, direcÂtor comercial în cadrul comÂpaniei Natural, care are în portofoliu branduri precum Natural, Accasă ÅŸi Irina, sub care produce prăjituri, furseÂcuri ÅŸi gustări. Compania NatuÂral din Slatina (judeÅ£ul Olt), conÂtrolată de antreprenori loÂcali, exportă în mai bine de 30 de ţări de pe cinci continente, la 13 ani după ce a început livrările pe pieÅ£ele externe. Acesta este doar un exemplu de companie românească prezentă la export.
Scandia, un brand care are o istorie de 100 de ani în spate, este prezent la export încă din anii 1940. Scandia Food exportă pe toate continentele, cu excepţia Antarcticii. Compania vinde în mod regulat în circa 50 de ţări, iar în alte 20 de pieţe doar ocazional.
O altă fabrică locală de alimente care exportă este Annabella Fabrica de Conserve Râureni, cel mai mare producător cu acÅ£ioÂnariat românesc din sectorul conservelor din fructe ÅŸi legume, care livrează produse în 22 de ţări ÅŸi face pe pieÅ£ele externe circa 20% din vânzări, conform ultimelor date.
O altă companie din sectorul alimentar cu o prezenţă importantă la export este Phoenix Y, producătorul pufuleÅ£ilor Gusto, cel mai mare jucător de pe piaÅ£a de profil. Compania este prezentă astăzi în 40 de pieÅ£e ÅŸi exportă mai bine de jumătate din proÂducÅ£ie.
„Am investit 12 ani până au început să apară primele rezultate pe pieţele externe. În timp, am început să înţelegem care sunt mecanismele pentru a creşte vânzările la export“, spunea recent Eliodor Apostolescu, proprietarul companiei Phoenix Y.
Åži Croco din OneÅŸti, producător de bisÂcuiÅ£i, sticksuri ÅŸi covrigei, exportă în peste 30 de ţări, produsele din fabrica deÅ£inută de Damian Mereu ajungând în Spania, Italia ÅŸi Germania, dar ÅŸi în Hong Kong, Coreea de Sud, Australia ÅŸi GuaÂdelupa (Caraibe), conform informaÅ£iilor furnizate anterior de reprezentanÅ£ii comÂpaniei.
Pe de altă parte, sunt producători care fac export doar de imagine, aÅŸa cum este Borsec, care, conform ultimelor date, exporÂtă în circa 20 de ţări. Borsec are o istorie de peste 200 de ani ÅŸi este îmbuteliat de Romaqua Group.
Pe de altă parte, principalul competiÂtor al Borsec de pe piaÂÅ£a apei minerale naturaÂle – AQUA Carpatica are plaÂnuri imporÂtanÂte la exÂport după ce gigantul PepsiCo a intrat în acÅ£ionariat achiziÅ£ionând 20% din companie. Jean Valvis, fondatorul AQUA Carpatica, a construit brandul pentru a deveni un nume global.
Şi Rucsandra Hurezeanu, fondatoarea brandul de cosmetice Ivatherm, spunea că a căutat să creeze un brand care să fie competitiv pe piaţa globală, pentru că România este o piaţă oarecum mică.
„Cred că aşa trebuie să gândească azi oricine porneşte un business, trebuie să creeze un brand care să fie competitiv la nivel global“, spunea ea. Circa 40% din vânzările companiei vin de la export.
Tot în industria frumuseţii, Farmec, cel mai mare producător român de cosmetice, exportă în circa 30 de ţări de pe mai multe continente. Exporturile reprezintă totuşi mai puţin de 10% din businessul Farmec, conform ultimelor date.
Pe de altă parte, nu doar companiile din industria alimentară şi a cosmeticelor au mizat pe exporturi, ci şi cele din producţia de materiale de construcţii. În cazul tâmplăriei PVC, o treime din producţie merge către export, în vreme ce la tâmplăria din aluminiu exporturile contribuie cu 20%, conform ultimelor date. Companii precum Barrier din Bacău, Casa Noastră din Craiova sau Optimedia din Oradea sunt printre cele mai active branduri de tâmplărie pe pieţele externe. De pildă, compania Casa Noastră realizează 80% din totalul vânzărilor la export.
Succesul tuturor acestor antreprenori a dat un imbold şi altora. Branduri mai noi, mai mici, poate mai puţin cunoscute, precum Bumbu Toys sau Vulp’s Toys, care vând jucătorii „made in Romania“ în toată lumea, îşi încearcă şi ele norocul, căutând să păşească pe urmele celor care au reuşit să se remarce. Urmează cu siguranţă şi alţii.
Pufuleţii Gusto sunt prezenţi în peste 40 de pieţe.
Circa 40% din vânzările producătorului de cosmetice Ivatherm vin de la export.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZÄ‚-TE