ZF 25 de ani: Companii

ZF 25 de ani. Radu Lăzăroiu, Romaqua: Borsec are cu 100 de ani mai mult decât Perrier, dar pe acesta din urmă scrie brand din patrimoniul naţional francez. Asta înseamnă atitudinea statului vizavi de brandurile care sunt importante

01.11.2023, 00:07 Autor: Cristina Roşca

Borsec este unul dintre cele mai vechi branduri româneşti, având o istorie de peste două secole ♦ În portofoliul Romaqua se mai găsesc şi alte mărci, precum Aquatique (apă minerală naturală oligominerală), Giusto (băuturi răcoritoare) şi Albacher (bere) ♦ Romaqua Group este cel mai mare business antreprenorial din industria băuturilor răcoritoare, cu afaceri de aproape 1 mld. lei anul trecut.

Se spune că în anii 1800, îmbu­te­lierea apei se făcea doar în zilele cu lună plină, atunci când pre­siunea atmosferică era maximă, pentru a creşte şi rămâne legat astfel şi conţinutul de CO2 al apei minerale.

În România, punctul temporal care marchează începutul istoriei industriale a îmbutelierii apei minerale Borsec este 1803. Anul se leagă de povestea vienezului Valentin Gunther, care, bând din apa Borsecului, se vindecă miraculos de o boală considerată incurabilă la acea vreme. Uimit şi sedus de calităţile sale, acesta îşi propune să toarne minunea în sticle şi să o facă accesibilă lumii întregi. Astăzi, mai bine de 200 de ani mai târziu, brandul este liderul pieţei locale a apelor minerale carbogazoase.

„Există multe branduri bune în România. Trebuie să ţinem cont că avem doar 30 de ani de piaţă liberă şi abia acum începem ceea ce brandurile mari, cu noto­rietate, porneau în urmă cu 200 de ani. Cred că suntem pe drumul cel bun“, spune Radu Lăzăroiu, director general al Romaqua.

Grupul din industria băuturilor Romaqua, cu peste 2.000 de angajaţi şi afa­ceri de aproape 1 mld. lei anul trecut, se numără printre marile afaceri pornite de antreprenori români în primii ani după căderea regimului comunist, punctul de plecare fiind privatizarea companiei de stat Comchim prin metoda MEBO. Comchim era la acea dată cel mai mare distribuitor de produse chimice şi materii prime pentru la­boratoare. Ulterior, compania s-a dezvoltat pe segmentul băuturilor răcoritoare.

Spre exemplu, Borsec a intrat în portofoliul grupului Romaqua în urmă cu circa 25 de ani, când a fost achiziţionată fabrica APEMIN Borsec, iar prima măsură luată a fost retehnologizarea completă a fabricii urmând apoi investiţii masive în promovare.

„În 1998, când s-a privatizat Borsec, era o fabrică mică, cu 600 de angajaţi şi cu utilaje foarte vechi. A trebuit să facem investiţii care au ajuns la 200  mil. euro“, adaugă Radu Lăzăroiu.

Grupul are astăzi în România şase fabrici ce sunt situate în Borsec (apă minerală), Stânceni (apă minerală), Buşteni (apă minerală şi băuturi răcoritoare), Sebeş (bere şi băuturi energizante) şi Bucureşti, unde se află fabrica de preforme, dar şi o tipografie proprie. În Borsec sunt două unităţi de producţie.

„Un brand este puternic când are încredere în echipa lui. Din punctul meu de vedere, este important să ai o echipă tare, aceasta este valoarea unui brand. Toată echipa cu care am început în 1998 este în continuare împreună cu noi. Cred că şi acesta este un secret care face ca brandul să reziste în timp“, explică executivul.

Romaqua Group are în portofoliu branduri precum Borsec (ape minerale naturale), Stânceni (apă minerală naturală), Aquatique (apă minerală naturală oligominerală), Giusto (băuturi răcoritoare), Giusto Natura (băuturi răcoritoare plate), Albacher, Dorfer şi Mühlbacher (bere).

Borsec, perla coroanei grupului, este unul dintre cele mai vechi branduri româ­neşti, având o istorie de peste două secole.

„Borsec are 100 de ani mai mult decât Perrier, dar pe acesta scrie brand din patrimoniul naţional francez. Asta înseamnă atitudinea statului vizavi de brandurile care sunt importante“, spune Radu Lăzăroiu.

El mai precizează că antreprenorii care sunt sprijiniţi de stat, aşa cum se întâmplă în Polonia, spre exemplu, nu au cum să nu performeze.

„Consider că este o problemă de organizare a autorităţilor de stat. Din această cauză România nu are branduri în afara ţării. Totuşi, în Europa, România este asociată cu un mare producător de ape minerale. Primele mărci de ape minerale care au apărut în Europa au fost în mod special legate de imperiul Austro-Ungar.“

Astfel, Coca-Cola a apărut în 1886, iar Pepsi câţiva ani mai târziu. Branduri româneşti precum Borsec sau Dorna (acum în portofoliul grupului Coca-Cola) aveau deja în spate la momentul acela câteva zeci de ani sau chiar mai bine de un secol de istorie. Era o vreme când conceptul de branding nici nu începuse să prindă contur, dar mărcile – chiar şi în forma lor actuală - îşi construiau deja bazele de fani care le-au ajutat să treacă testul timpului.

Câteva zeci de branduri cu istorie, 100% „made in Romania“, sunt şi astăzi active şi nu doar că nu au un aer prăfuit care vine de regulă la pachet cu trecutul, dar se folosesc de experienţa acumulată pentru a spune o poveste. Alături de acestea, alte mii sau chiar zeci de mii de mărci s-au dezvoltat în ultimele trei decenii, făcând primii paşi în business odată ce economia făcea şi ea primii paşi în capitalism. Iar alte nume apar chiar astăzi, doar că au nevoie de timp pentru a deveni branduri.

„În ceea ce priveşte apele minerale, nu există o apă minerală bună pentru toată lumea, ci o apă minerală bună penru tine. Şi aici depinde de fiecare producător să convingă că ceea ce face este bun pentru consumator. În cazul nostru, ce a contat a fost că am păstrat produsul aşa cum a fost de-a lungul timpului“, spune directorul general al Romaqua. 

Pe de altă parte, el consideră că în România consumatorul este deja educat, are gusturile lui. Şi atunci, ce contează pentru consumator când pune Borsec în coş?

„În primul rând contează calitatea. Ambalajul este prea puţin important, cel puţin în domeniul nostru. Ca un exemplu, am trecut la dopurile legate de flaconul de plastic şi am primit o grămadă de reclamaţii. Degeaba explicăm că este o normă europeană, consumatorul consideră că este o schimbare negativă.“

Totuşi, pe piaţa locală, cât de mult contează conceptul de Made in Romania, care în anii de pandemie fost pe val? Este această sintagmă una care cântăreşte în decizia consumatorilor, mai ales pe piaţa apelor minerale dominată clar de nume autohtone?

„Made în România merge foarte bine la un popor în cazul căruia vorbim de Mioriţa ca principală operă populară. Toată lumea va căuta ceva ce-i satisface lui gustul. În general, made în România, indiferent de produs, este dedicat special consumatorului local. Din punctul meu de vedere, va mai conta mult made în România, atata vreme cât populaţia de aici va fi majoritar românească. Dacă ne internaţionalizăm şi apar şi alte segmente mai mari de alte naţii, atunci conceptul probabil că se va schimba. Consider că made în România rămâne important pentru piaţă.“

Iar Radu Lăzăroiu adaugă că în momentul în care economia autohtonă va fi puternică, atunci vor exista şi branduri româneşti cu renume în extern, nu doar în intern.