ZF 25 de ani: Companii

ZF 25 de ani. Calendarul intrării marilor branduri de modă pe piaţa din România: Aderarea la UE a deschis porţile pentru industria internaţională de fashion, care şi-a pus, mai devreme sau mai târziu, România pe hartă. Cine mai lipseşte?

30.08.2023, 00:07 Autor: Cristina Roşca

Piaţa locală de modă este una dintre cele mai concurenţiale, sute de mărci importante, dar probabil mii de branduri în total, mai ales străine, se luptă pentru banii pe care românii îi cheltuie pe haine, pantofi, echipamente sportive şi accesorii  În continuare, nume noi vin şi deschid magazine Anul trecut, românii au cheltuit circa 4 mld. euro (19 mld. lei) pe fashion, suma fiind de aproape cinci ori mai mare decât în 2008, când abia începea „asaltul“ brandurilor străine.

În 1991, când România abia făcea primii săi paşi – timizi şi nesiguri - în capitalism, brandul italian de modă Stefanel realiza un pariu curajos şi intra pe piaţa locală, iar asta într-o perioadă în care nu existau prea multe mărci, nici măcar autohtone, în economie în general, darămite în fashion.

Anii au trecut, iar piaţa de îmbrăcăminte, încălţăminte şi echipamente sportive s-a dezvoltat, iniţial mai lent, dar apoi aproape galopant. Asta până în pandemie, când avântul a fost tăiat de restricţiile adoptate de autorităţi în contextul crizei sanitare.

În 2022 însă, cifrele vorbesc despre o „Renaştere“ a industriei de retail de modă, iar dovadă pentru acest lucru stau şi lansările de noi branduri internaţionale, în frunte cu Primark.

Ce urmează de acum înainte este greu de spus, dar dacă optimismul actorilor mari din industrie şi planurile lor ambiţioase de dezvoltare reprezintă un indiciu, atunci direcţia e doar în sus.

În 2022, românii au cheltuit aproape 4 mld. euro (19 mld. lei) pe modă, suma fiind de circa cinci ori mai mare decât în 2008, când abia începea „asaltul“ mărcilor străine asupra pieţei autohtone. Vânzările de profil au atins de altfel un nivel istoric anul trecut, mult şi peste cel de dinainte de pandemia de COVID-19, conform calculelor ZF făcute pe baza datelor de la Registrul Comerţului. Pentru această analiză au fost luate în calcul companiile care şi-au declarat unul dintre următoarele CAEN-uri - 4764 - Comerţ cu amănuntul al echipamentelor sportive în magazine specializate, 4771 - Comerţ cu amănuntul al îmbrăcămintei în magazine specializate, 4772 - Comerţ cu amănuntul al încălţămintei şi articolelor din piele în magazine specializate - şi care şi-au publicat rezultatele financiare pe 2022 până la 1 iulie anul curent.

Este interesant de observat faptul că deşi vânzările cresc precum Făt-Frumos, numărul de actori scade constant, din 2017 încoace cel puţin. Astfel, de la peste 10.200 de companii, mai erau la finalul anului trecut doar 8.350. Declinul de aproape 20% arată că una din cinci firme a tras obloanele. Cum a fost posibil acest lucru pe o piaţă unde în continuare intră an de an branduri noi, indiferent de contextul economic?

O explicaţie poate fi faptul că în timp ce mărcile internaţionale vin la pomul lăudat, cele locale ies din piaţa pe fondul concurenţei tot mai acerbe. De altfel, moda este unul dintre sectoarele din economie cu cei mai puţini actori autohtoni puternici, vânzările fiind dominate de mărci internaţionale precum Zara, H&M sau Sinsay. Nu toate brandurile străine au însă succes, tot din cauza aceleiaşi concurenţe dure.

România este cunoscută în regiune ca o piaţă cu apetit mare pentru branduri, cu consumatori interesaţi de trenduri şi dispuşi să cheltuie pe modă şi cosmetice o pondere mai mare din salariu comparativ cu polonezii, cehii sau ungurii. În aceste ţări, salariile medii sunt mai mari decât pe plan local, dar comportamentul de shopping e diferit. Poate de aceea, unele mărci vin astăzi în România înainte de a pătrunde în alte ţări din regiune, chiar dacă acestea sunt mai dezvoltate economic.

Dar această strategie e mai degrabă de factură recentă, dat fiind că pentru România, abia aderarea la UE a însemnat deschidera porţilor pentru moda internaţională. Astfel, cele mai multe mărci străine au mai puţin de 15 ani de prezenţă locală.

În anii ’90, brandurile cu acoperire globală care şi-au pus România pe harta proprie puteau fi numărate pe degete. Acelaşi lucru a fost valabil şi la începutul noului mileniu, cu adevărat efervescenţi fiind abia anii 2007 – când au intrat Deichmann, Reserved, Hervis, dar şi gigantul Inditex în mod direct, după trei ani de franciză - şi 2008 – cu Peek & Cloppenburg sau Louis Vuitton.

În anii ce au urmat, au continuat să vină branduri internaţionale de modă, în pofida crizei financiare. Astfel, astăzi, circa 15 ani mai târziu, piaţa locală de fashion este una dintre cele mai concurenţiale, sute de mărci importante, dar probabil mii de branduri în total, mai ales străine, luptându-se pentru banii pe care românii îi cheltuie pe haine, pantofi, echipamente sportive şi accesorii. Mai mult, în continuare, nume noi intră şi deschid magazine. Cel mai concludent exemplu este cel al Inditex, proprietarul Zara, care aduce pe plan local singurul brand din portofoliu care lipsea, Lefties. Primul magazin sub acest nume urmează a fi deschis în mallul Promenada din Craiova.

El nu este însă singurul. Va urma...