ZF 25 de ani: Antreprenori

ZF 25 de ani. Jean Valvis, Valvis Holding: Am început cu un brand şi o activitate fără caracter internaţional. Acum, grupul devine foarte mare, nu mai vorbim de o afacere antreprenorială flexibilă, micuţă

25.07.2023, 00:07 Autor: Cristina Roşca

A venit în România la înce­pu­tul anilor ’90, convins fiind că piaţa locală este patria apelor minerale şi poate deveni cunoscută pentru acest lucru şi la nivel mondial. Anii au trecut. A înfiinţat companii şi le-a crescut. A fondat branduri şi le-a dezvoltat. Pe unele le-a vândut total, pe altele parţial. Totuşi, crezul său a rămas acelaşi.

„Încă de la început, încă din anii ’90, am fost convins de avantajul competitiv şi com­parativ pe care îl au izvoarele din România. Am crezut încă de atunci că România este patria apelor minerale. De aceea am lăsat frumosul oraş al copilăriei mele, Geneva, şi am venit în România. Am venit din convingere. Totuşi, la momentul acela, nu îmi imaginam dimensiunile şi evoluţia pe care le vor avea businessul meu. Eram pa­sio­nat şi credeam în valori obiective abso­lute“, îşi aminteşte omul de afaceri Jean Valvis, proprietarul Valvis Holding, care astăzi cuprinde afaceri în domenii precum apă minerală, vin şi agricultură.

Are cetăţenie greacă şi elveţiană. Are studii de inginerie şi de arhitectură la Atena şi la Paris (la Sorbona). Iar de circa trei decenii este antreprenor. În România.

„În cariera mea de antreprenor, au existat două momente dificile, dar sunt foarte îndepărtate. Primul a fost şi şocul vieţii mele. După privatizarea Apemin Vatra Dornei SA, care a devenit Dorna Apemin SA, am realizat că 70% din facturi sunt neîncasate. M-am ironizat atunci cu un cinism de nedescris. Eu, arhitect inginer, am ajuns în situaţia asta. Dar am decis să creez propriul sistem de distribuţie şi am reuşit.“

Al doilea moment a fost în 1995-1996, când inflaţia era la 160-170%. Trebuia să schimbe preţurile la fiecare două săptămâni pentru a nu fi falimentar. Modifica preţurile în funcţie de ritmul de alunecare al mone­dei nationale. A fost situaţie imposibilă, ce a durat cam 4-5 luni.

„Acestea au fost momente dificile, ce au avut însă loc la începutul carierei mele. Eram tânăr şi absorbeam mai uşor astfel de şocuri. Pe de altă parte, au fost multe momente bune.“

Cel mai bun va fi deal-ul următor, care le va depăşi pe precedentele.

„Consider că toate deal-urile pe care le-am făcut sunt foarte importante, vorbim de trei multinaţionale, două competitoare între ele şi o a treia lider mondial pe lactate şi brânzeturi.“

PepsiCo, Lactalis şi Coca-Cola. Trei dintre cele mai mari grupuri internaţionale din industria bunurilor de larg consum au bătut palma în ultimii 20 de ani cu Jean Valvis, antreprenorul greco-elveţian, „de adopţie bucovinean“, care a creat Aqua Car­patica (ape minerale), LaDorna (pro­duse lactate) şi Dorna (ape minerale).

Mai exact, în 2002, el a vândut Dorna Apemin SA către Coca-Cola Hellenic Bottling Company şi The Coca-Cola Company, în urma unei tranzacţii în valoare de circa 40 de milioane de euro, conform datelor de la acea vreme. A urmat în 2008 achiziţia Dorna Lactate de către grupul Lactalis, într-o tranzacţie evaluată atunci la 70-90 milioane de euro. Anul trecut, Jean Valvis a cedat 20% din acţiu­nile companiei care operează Aqua Carpatica. Cumpărătorul a fost de această dată gigantul PepsiCo.

„Tot la capitolul momente importante aş menţiona zecile de premii Effie câştigate de brandurile mele. Şi mă mândresc şi cu momentul în care un organism de specia­litate a făcut un clasament al celor zece branduri preferate de publicul local. Din zece, trei erau create de mine - Aqua Car­patica, Dorna şi LaDorna. Atunci m-am gândit că nu e rău. Vor mai fi şi altele!“

Şi tot cu privirea îndreptată către viitor, Jean Valvis spune că în 25 de ani speră ca Aqua Carpatica să fie numărul unu mondial în categoria de apă plată.

„Se poate! Rezerva există, calitatea e superioară faţă de actualul lider, deci e o perspectivă realistă.“

Spre comparaţie, acum 25 de ani, busi­nessul său nu avea caracterul internaţional pe care îl are astăzi. Mai mult, la momentul acela, avea un singur brand - Dorna -, pe când portofoliul din prezent cuprinde mai multe mărci. E vorba de Aqua Carpatica în primul rând, dar şi de brandurile Chateau Valvis, Domeniile Sâmbureşti şi Sâmburel de Olt în domeniul vinului, spre exemplu.

„Am dezvoltat şi Aqua Carpatica Flavours (băutură răcoritoare pe bază de apă minerală), dar şi Wet Hard Seltzer (sifon cu tărie). Dezvoltăm în continuare pro­duse şi branduri noi. În general, am schimbat scara activităţii, vorbim de acu­mulări cantitative care au dus la diferenţe calitative şi de materialism dialectic. Grupul devine foarte mare, nu mai vorbim de pro­ceduri specifice unui business antrepre­norial flexibil, micuţ. Când instituţionalizezi un holding, ritmul de schimbă.“

Diversificarea în business, crede el, este bună, mai ales când ai un holding şi ai devenit o corportaţie importantă.

„Avem în state precum Japonia şi Coreea de Sud o serie de modele relevante în ceea ce priveşte diversificarea. Aş vrea să amintesc cititorilor dumneavoastră că în 2000 eu deja făceam lapte eco. Am fost unul dintre pionierii care au împins institu­ţiile abilitate - în speţă Ministerul Agri­culturii - să accepte legislaţia cu criterii pentru agricultura eco-bio. Şvaiţerul şi untul LaDorna au fost primele produse bio din Europa de Sud-Est.“

Şi-a dorit apoi diversificarea bio şi pe di­r­ecţia cerealelor, pe lapte, brânză şi vin. Ba chiar avea o idee să producă ouă bio, dar gripa aviară i-a distrus planul, îşi aminteşte el.

„Ciclicitatea în producţia bio de cereale a făcut puţin dificilă dezvoltarea în domeniu. Ciclicitatea impunea culturi de anumite pro­duse, precum mazăre sau piper, pentru îm­bunătăţirea solului, dar erau produse pentru care nu aveai piaţă. Ne-am chinuit 3-4 ani cu un număr important de hectare de culturi bio (400-500 ha certificate), dar costul de producţie asociat lipsei de piaţă efectivă ne-a determinat să luăm o decizie pragmatică.“

Fiind prezent în agricultura mare cu multe investiţii recente, Jean Valvis a decis să consolideze businessul (activitatea agri­colă) într-un mod foarte digital.

„Acesta este domeniul de predilecţie al fiului meu Christos, care a terminat anul aces­ta Universitatea Politehnica Bucureşti (UPB), aşa că el îmi digitalizează agricultura.“

Antreprenorul mai spune că anumite combinaţii între activitatea zootehnică şi cea din zona de agricultură aduc optimizări. Nu se grăbeşte să investească în zootehnie acum, dar este interesat să fac asta în timp.

„Orice atinge agricultura mare e de interes, dar mă voi dezvolta într-un ritm normal, nu în ritmul nebun pe care l-am susţinut până acum.“

Omul de afaceri a fost martorul evoluţiei economiei locale în capitalism, ba chiar a pus umărul la dezvoltarea ei şi se declară optimist pentru viitor.

În ceea ce priveşte evoluţia economiei locale în ultimii 25 de ani, sunt două aspecte pe care le consideră relevante.

„În primul rând, am încredere totală în instituţia Băncii Naţionale a României. Este extrem de importantă seriozitatea colectivului condus de Guvernatorul Mugur Isărescu. Oamenii vor înţelege că creşterea ţării, a economiei, se datorează în mare parte acestei instituţii care a ţinut moneda stabilă. În al doilea rând, aşa cum am fost convins încă de la început, valoarea adăugată a acestei societăţi o face antreprenoriatul, românii care au iniţiativă în mediul privat.“

Vorbeşte atât de cei care au început în anii ‚90 ca şi el, şi care au 60-70 de ani acum, dar şi de generaţiile mai tinere de antreprenori. Sunt deja atâtea exemple de businessuri care au început greenfield (de la zero) şi care sunt sănătoase, utile societăţii, care au căpătat încrederea consumatorului român, explică Jean Valvis.

„Sunt afaceri cu care ne mândrim cu toţii şi care fac concurenţă brandurilor europene. Chapeau! Ţara are bogăţia, are oamenii şi spiritul antreprenorial, are structuri care păstrează pacea socială şi structuri care păstrează stabilitatea monedei şi deci stabilitatea economică. În faţa noastră văd zile şi mai competitive, văd o economie şi mai dinamică. Aşa cum facem noi cu apa minerală, vor fi şi alte branduri din alte sectoare care vor cuceri lumea.“

 

Cine este Jean Valvis?

Antreprenorul Jean Valvis se descrie ca fiind un grec crescut la Geneva şi bucovinean prin adopţie.

Omul de afaceri cu cetăţenie elveţiană şi greacă, fiind născut la Atena, este absolvent al Facultăţii de Arhitectură din cadrul Universităţii Politehnice din Atena (National Technical University of Athens), dar şi al Universităţii Paris I, Sorbona, în cadrul căreia şi-a luat şi doctoratul. După finalizarea studiilor, el a profesat ca arhitect aproape zece ani.

Ulterior, a devenit inginer consultant pentru diverse studii de fezabilitate şi în această calitate a călătorit în 1993 în România, la Bucureşti, pentru a realiza un studiu de fezabilitate în industria alimentară. Aşa a ajuns practic să identifice oportunitatea de afaceri în domeniul apelor minerale.

„Într-o zi, când eram la hotelul Bucureşti, am solicitat să beau apă minerală şi mi s-a oferit o sticlă urâtă de culoare cafeniu închis, cu o etichetă strâmbă şi murdară. Totuşi, contrastul dintre ambalaj şi gustul apei era foarte mare. Când am văzut câtă îmbuteliere se făcea la sticle fără brand cunoscut, că nu existau ambalaje moderne, sistem de distribuţie şi nici cel mai mic element de promovare, mi-am dat seamă că era un vid uriaş pe piaţă“, îşi amintea Valvis anterior.

El a creionat astfel Dorna, a vândut-o şi în ultimii ani a recreionat un alt brand în domeniu - Aqua Carpatica, pe care l-a dus iar în top.

 

 

Trei tranzacţii cu trei giganţi

Primul deal internaţional

Valoarea tranzacţiei: aproape 40 mil. euro

Cumpărător: Gigantul Coca-Cola

Vânzător: Jean Valvis

Obiectul tranzacţiei: Dorna Apemin SA şi brandurile White Spring, Poiana Negri şi Dorna

Durata negocierilor: 2000-2002

Data anunţării tranzacţiei: august 2002

Context: În anul 2000, Jean Valvis a început să negocieze pentru primul său exit, cu nimeni altul decât cu gigantul american The Coca-Cola Company. Cu o sticlă de Meridor, sortiment de apă minerală cu măr, dezvoltat la momentul acela în cadrul Dorna Apemin, Valvis s-a dus să discute iniţial cu Andrew David, fondatorul Coca-Cola Hellenic Bottling Company (CCHBC), unul dintre cei mai mari îmbuteliatori ai brandului american la nivel mondial şi compania care se ocupă, printre altele, şi de operaţiunile locale de îmbuteliere.

O nouă tranzacţie, de două ori mai mare

Valoarea tranzacţiei: circa 70-90 mil. euro (valoare estimată)

Cumpărător: Lactalis (Franţa)

Vânzător: Jean Valvis

Obiectul tranzacţiei: LaDorna

Durata negocierilor: ianuarie-aprilie 2008

Data anunţării tranzacţiei: aprilie 2008

Context: La şase ani după ce a parafat dealul cu Coca-Cola, antreprenorul Jean Valvis a anunţat o nouă tranzacţie, de două ori mai mare. Cumpărătorul a fost, din nou, tot un gigant internaţional - grupul francez Lactalis. Acesta a cumpărat afacerea dezvoltată de Valvis în domeniul lactatelor - La Dorna, iar preţul plătit a fost dublu faţă de cel pe care antreprenorul l-a încasat pentru Dorna Apemin, respectiv aproape 80 de milioane de euro, potrivit datelor de la acea vreme. Mai mult, de această dată, cu expe­rien­ţa căpătată anterior, omul de afaceri reu­şeşte să perfecteze deal-ul în doar câteva luni.

Antreprenor în serie

Valoarea tranzacţiei: N/A

Cumpărător: PepsiCo (SUA)

Vânzător: Jean Valvis

Obiectul tranzacţiei: 20% din Aqua Carpatica

Durata negocierilor: aproape doi ani (mai 2020 - vara lui 2022)

Data anunţării tranzacţiei: august 2022

Context: „În mai 2020, cu nesiguranţa pandemiei, am pornit de la o bună propunere a unui grup internaţional şi am avut de la început două condiţii: să ia un pachet minoritar şi să considere Aqua Carpatica ca pe un Rolls-Royce al portofoliului lor“, spunea imediat după anunţul deal-ului Jean Valvis, care a creat Aqua Carpatica în 2010. În 2022, brandul a ajuns la vânzări de 386 mil. lei, plus 16%.