ZF 25 de ani: Antreprenori

ZF 25 de ani. Dan Ostahie, fondatorul Altex: Altex nu a început ca un business în adevăratul sens al cuvântului, cu un plan şi cu o strategie, ci din pasiune. Astăzi, a ajuns mai mult o corporaţie

18.07.2023, 00:07 Autor: Cristina Roşca

A pornit la drum cu 10.000 de dolari împrumutaţi de la bancă, pentru care a pus gaj casa părinţilor. Era începutul anilor ’90, o perioadă în care oferta era limitată şi comerţul era îngheţat. România abia ieşise de sub umbrela comunismului şi făcea timid primii paşi către o economie capitalistă.

În acest context, Dan Ostahie, astăzi unul dintre cei mai puternici antreprenori locali, a plecat atunci într-o călătorie în Elveţia, unde a semnat un parteneriat cu o firmă specializată în buy-back de televizoare. Astfel, el a început să importe produse second-hand pe care să le vândă în consignaţiile de la acea vreme, care aveau în ofertă şi haine şi bunuri de uz casnic. După un an de business, antreprenorul a deschis primul magazin doar de bunuri electro-IT.

„Altex nu a început ca un business în adevăratul sens al cuvântului, cu un plan de business şi cu o strategie. Totul a pornit dintr-o pasiune, în gene­ral, pentru tot ce înseamnă tehnologie, audio, video şi TV“, îşi aminteşte el.

Era pasiunea unui proaspăt absolvent de Electro­nică şi Telecomu­nicaţii, care şi-a dorit să lucreze în aria lui de interes.

Pe o piaţă care imediat după căderea comunismului ducea acut lipsă de electronice şi electrocasnice, Dan Ostahie a pornit la drum cu un business care, circa 30 de ani mai târziu, este liderul incontestabil al retailerului electro-IT românesc, cu afaceri de 6,5 mld. lei în 2022.

„La vremea respectivă, nu a fost conturată o idee de business, mai degrabă am încercat să contribui la dezvoltarea societăţii în felul meu. Iar businessul care a început cu vânzarea televizoarelor color la mâna a doua reprezenta pe atunci un hobby“, povesteşte antreprenorul.

Nu a fost niciodată angajat. Iar viaţa sa ca antreprenor a fost şi este un roller coaster, după cum afirmă chiar el.

„Aceste suişuri şi coborâşuri constante îmi permit totuşi să fiu flexibil şi să iau deciziile de business mult mai uşor. Obstacole şi dificultăţi vor exista mereu. Contează doar perspectiva din care vezi lucrurile. A face greşeli este singura cale de a descoperi ceva nou.“

Uitându-se atât înapoi în timp, cât şi către viitor prin prisma businessului pe care l-a dezvoltat până astăzi, Dan Ostahie spune că Altex a ajuns mai mult o corporaţie, chiar dacă structura acţionariatului este legată de el.

„Într-un fel, s-a păstrat caracterul antreprenorial, dar odată cu dezvoltarea şi diversificarea companiei a apărut nevoia de a avea echipe solide, cu oameni profesio­nişti, bine pregătiţi, care să ajute la creşte­rea şi scalarea afacerii. Guvernanţa corporativă a devenit o prioritate alături de, bineînţeles, formarea unei echipe cu oameni de calitate, cu experienţă, care să dezvolte în mod sinergic viziunea grupului.“

Omnichannel, real estate şi servicii financiare sunt cele trei verticale ale grupului. Astfel, pe lângă Altex, omul de afaceri controlează şi dezvoltatorul imobiliar Cometex, dar şi IFN-ul Credex.

„Investim şi în alte afaceri care aduc sinergie, iar alături de Altex pot să ofere clientului o experienţă suplimentară.“

Totuşi, numele lui Dan Ostahie este, cel mai probabil, asociat cu cel al Altex, a doua cea mai mare companie antreprenorială autohtonă după rezultatele din 2022. Anul trecut, retailerul ce are un total de 125 de magazine offline şi două online a raportat vânzări în valoare de 6,5 mld. lei (1,3 mld. euro), valoare ce a poziţionat compania pe secunda treaptă a podiumului, după Dedeman şi înainte de Fildas Trading, distribuitorul de medicamente al Ancăi Vlad. Într-un deceniu, businessul Altex a crescut de cinci ori. Dar drumul nu a fost întotdeauna unul lin.

„De departe cel mai dificil moment l-a reprezentat criza din 2009. A fost momen­tul când autorităţile au fost nepregătite, atât clasa politicăm cât şi băncile, prin faptul că nu au reuşit să adapteze măsurile. La vremea respectivă, am avut o diferenţă de curs valutar exagerată, cursul euro a sărit de la 3,6 la 4,3 lei.“

Apoi, creşterea TVA şi tăierea salariilor au dus la o scădere dramatică a puterii de consum, toate acestea cauzând declinul foarte multor businessuri, în condiţiile în care băncile din România au retras bani şi au plătit în exterior.

„În consecinţă, peste 70% dintre companiile antreprenoriale româneşti s-au închis“, îşi aminteşte Dan Ostahie.

Pentru industria de electro-IT locală, criza de acum aproape 15 ani a fost o lovitură „în plex“. În doar doi ani (din 2008 până în 2010), vânzările s-au înjumătăţit, de la 2,5 la 1,2 mld. euro, după ce consumatorii au renunţat rapid să mai cumpere produse cu valoare mai mare, considerate şi văzute drept investiţii. Un alt factor care a contribuit la acest declin accelerat a fost faptul că băncile au înăsprit creditarea, mult promovatele anterior credite cu buletinul devenind istorie.

În acest context, vânzările companiei Altex au scăzut şi ele cu 40%, de la 1,26 mld. lei în 2008, la 760 mil. lei în 2009. În euro, declinul a fost şi mai puternic dată fiind deprecierea rapidă a leului faţă de moneda europeană. Pentru retailerul de electro-IT, a cântărit greu şi faptul că acumulase pierderi ce au culminat în 2008.

Totuşi, doi ani mai târziu, când piaţa era în cel mai de jos punct al său, afacerile reveneau pe creştere, iar businessul ajungea din nou pe profit. Iar apoi, trendul ascendent a continuat şi continuă.

Uitându-se la ultimii 25 de ani, Dan Ostahie spune că economia României a avut perioade cu suişuri şi coborâşuri, la fel ca evoluţia societăţii româneşti.

„Întotdeauna situaţia macroeconomică va influenţa foarte mult afacerile. Totuşi, putem spune că aderarea României la UE a oferit mediului de business o nouă posibilitate de dezvoltare, iar această perspectivă europeană a creat oportunităţi de afaceri şi locuri de muncă, fapt care a contribuit la schimbarea mediului de afaceri local.“

Pentru următorii 25 de ani, el consideră că trebuie să avem grijă de resursele pe care le deţinem.

„Aici mă refer la faptul că România este o ţară atât de frumoasă, care are atât de multe lucruri de oferit, inclusiv resurse de materii prime. Sunt convins că prin investiţii, atât publice cât şi private, România poate să se bucure de o creştere economică continuă în următorii ani. Îmi doresc şi sper la consolidarea unui climat economic stabil, onest şi sustenabil. Încurajez reciclarea, protecţia mediului, dar şi valorificarea producţiei interne a ţării.“

În ceea ce priveşte businessul, îşi doreşte să fie în pas cu cele mai avansate tehnologii. Consideră că avansul tehnologic a devenit critic în competitivitatea unei companii în piaţă.

„Acum este cel mai prielnic moment pentru business. În primul rând, pentru că România se bucură de acumulările din ultima perioadă, foarte multe lucruri au fost îmbunătăţite, avem un climat economic stabil. În al doilea rând, aşteptăm deciziile politice legate de deficitul bugetar şi absorbţia fondurilor europene, PNRR, pentru dezvoltarea sustenabilă a României în perioada următoare.“

Şi în ceea ce priveşte Altex, acum este momentul cel mai bun, pentru că grupul se bucură de rezultatele tuturor eforturilor din trecut. Se văd rezultatele.

„Cu alte cuvinte, investiţiile pe care le-am făcut acum 5-6 ani, în toate dezvoltările de infrastructură IT, omnichannel, software, echipă, au o răsplată. Răsplata investiţiilor nu este imediată, ea se fructifică în timp. Abia acum culegem roadele eforturilor depuse în perioadele precedente şi mai ales în perioadele dificile.“

Retailerul electro-IT Altex şi-a bugetat pentru acest an investiţii de 17,5 mil. euro, bani ce vor merge către deschiderea de noi magazine, remodelarea celor deja existente, dar şi către digitalizarea în continuare a businessului. În acest sens, unele dintre cele mai importante proiecte sunt marketplace-ul Altex, lansat recent, şi aplicaţia mobilă a companiei, căreia îi vor fi adăugate noi funcţionalităţi, spun reprezentanţii companiei.

Pe piaţa locală de electro-IT, evaluată la circa 5 mld. euro anual, Altex se „luptă“ atât cu celălalt mare jucător specializat – Flanco (o altă afacere antreprenorială, controlată de Iulian Stanciu), cât şi cu jucătorii online (precum eMAG), cu lanţurile de hipermarketuri care au şi astfel de produse în ofertă şi cu independenţii, aceştia din urmă tot mai puţini.

Altex este liderul detaşat, având un model omnichannel. Această industrie este una dintre puţinele din economie unde străinii nu au intrat în offline şi unde jocurile sunt făcute în continuare de afaceri antreprenoriale.