ZF 24

Transportatorii privaţi iau faţa CFR Călători cu oferte mai bune

Transportatorii privaţi iau faţa CFR Călători cu...

Autor: Mirabela Tiron

17.07.2014, 12:58 4159

În timp ce transportatorul de stat CFR Călători pierde pasageri şi cotă de piaţă din cauza ofertelor care nu ţin cont de con­cu­renţă, companiile private care au curse pe aceleaşi rute îşi cresc bu­sinessurile şi reuşesc să facă profit. De ce nu atra­ge CFR Călători mai mulţi pa­sa­geri?

„Am că­lă­torit cu un tren Re­gio­trans de la Predeal la Bu­cureşti în wee­kend. Deşi pu­team merge şi cu CFR Că­lă­tori, am ales să îmi cumpăr bilet la Re­gio­trans pentru că preţul era mai mic. Tariful pe care l-am plătit pe un bilet întreg a fost de 19 lei, iar condiţiile au fost bune. În tren era curat, exista aer con­diţionat“, a spus Roxana. Din Predeal pleacă spre Bucureşti la ora 14.30 un tren al transportatorului privat Regiotrans, care parcurge această dis­tanţă în două ore şi un sfert, tariful unui bilet fiind de 19 lei.

Cu aproape ju­mătate de oră mai devreme, la ora 14.07, pasagerii pot alege un tren InterRegio al CFR Că­lători pentru a par­curge aceas­tă dis­tan­ţă, însă preţul pe care ar tre­bui să îl plătească este de 41 de lei pe un bilet întreg, deşi dis­tanţa este par­cursă în două ore (cu doar un sfert de oră mai repede decât în ca­zul Re­giotrans).

Nici dacă aşteaptă până la ora 14.59 când circulă un tren InterCity al CFR Călători, pasagerii nu găsesc un preţ mai bun, din contră, călătoria costă 52,5 lei. Sin­gura cursă CFR Călători pe ruta Predeal-Bucureşti când biletul costă 19 lei, ca la RegioTrans, este cea de la ora 16, cu un tren Regio, ce parcurge însă această distanţă în trei ore.

„Tarifele practicate de CFR Călători sunt stabilite astfel încât nivelul tarifului de transport, împreună cu subvenţia acordată în condiţiile legii de la bugetul de stat, să acopere nivelul costurilor de transport al călătorilor pe calea ferata, inclusiv o cotă de profit prevazută de legislaţia în vigoare“, au explicat oficialii CFR Călători, întrebaţi de ZF cum stabilesc tarifele. Mai mult, ei au adăugat că „este foarte important de precizat  că la cumpărarea unui bilet dus-întors, călătorii beneficiază de o reducere de 10% şi în funcţie de perioada de anticipaţie reducerea poate ajunge până la 30% dacă se optează pentru achiziţia online“

Atât CFR Călători cât şi transportatorii privaţi primesc subvenţi de la stat pentru operare în funcţie de numărul de pasageri transportaţi.

Pierderile operaţionale ale CFR Călători s-au ridicat anul trecut la 89 de milioane de euro, iar traficul de pasageri la 48,5 milioane de persoane, în scădere cu 15% faţă de anul anterior, potrivi oficialilor companiei.

Piaţa de transport feroviar de călători se împarte între operatorul de stat CFR Călători şi companiile private Regiotrans, Transferoviar Călători, Regional şi alţi jucători mici cu afaceri de sub jumătate de milion de euro.

Compania Regiotrans din Braşov este cel mai mare jucător privat. Anul trecut compania şi-a crescut cifra de afaceri cu 8,7%, la 50 de milioane de euro. Mai mult a reuşit să obţină un profit de circa 15.000 de euro, după ce în 2012 obţinea pierderi de 9 milioane de euro, după cum arată datele de la Ministerul de Finanţe. Regiotrans a fost înfiinţată în anul 2005 de Costel Comana (51 de ani) din Ţepul (judeţul Galaţi) şi Iorgu Ganea (49 de ani) din satul Izvoru (Argeş).

Un alt transportator privat ce activează pe aceeaşi piaţă cu CFR Călători este compania Transferoviar Călători, cu afaceri de 14 milioane de euro, mai mari cu 9% faţă de anul anterior, şi un profit de jumătate de milion de euro în 2013, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Compania Transferoviar Călători este controlată de Transferoviar Grup SA (deţinută de Călin Mitică) cu 98% din acţiuni.

Şi compania privată Regional din Cluj Napoca a reuşit să îşi majoreze afacerile anul trecut cu 20%, la 6 milioane de euro şi să îşi reducă pierderile semnificativ. Compania este deţinută de Dumitru Pintea cu 15% din acţiuni, Stelian Frăţilă, cu 15% din acţiuni, Ramona Frăţilă cu un pachet de 15% şi cu 55% de Iulian Gaga, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. 

Anul trecut la CFR Călători a fost instituit management privat pentru eficientizarea activităţii companiei. Alexandra Gătej, fostul CEO al companiei Unilever South Central Europe şi fost consilier prezidenţial, a fost numită preşedinte în consiliul de administraţie (CA) al companiei de stat CFR  Călători iar Valentin Dorobanţu (40 de ani), care a lucrat anterior în CNADNR, AFER (Autoritatea Feroviară Română) şi CFR SA, a fost directorul general al CFR Călători până în acest an, când a demisionat din toate funcţiile de la transportatorul de stat.

Comentează starea sectorului feroviar românesc şi propune soluţii pentru a îl aduce pe linia de plutire pe pagina de Facebook special creată de Ziarul Financiar

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO