ZF 24

Toamna contractelor: concesiuni de 5 mld. euro vor fi semnate până în decembrie pentru 230 km de autostrăzi

Toamna contractelor: concesiuni de 5 mld. euro vor fi...

Autor: Andreea Neferu

31.07.2013, 00:07 3550

Statul estimează că lucrările la cele trei autostrăzi pe care vrea să le dea în concesiune, Comarnic-Braşov, Craiova-Piteşti şi inelul de centură sud al Capitalei, vor începe anul viitor, în contextul în care până la finalul acestui an vor fi selectaţi investitorii privaţi care vor construi, finanţa şi opera cele trei drumuri.

Autostrăzile Comarnic-Braşov (58 de kilometri), Craiova-Piteşti (121 kilometri) şi centura de sud a Capitalei (48 kilometri) vor costa, cumulat, circa 5 miliarde de euro, potrivit estimărilor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Ro­mânia (CNADNR). Companii de cons­trucţii din Europa de Vest, din România, dar şi din Turcia sau China s-au înscris în cursa pentru concesiunea celor trei drumuri.

Ultimele încercări ale statului de a construi în concesiune autostrada Comar­nic-Braşov s-au soldat însă cu un eşec, în condiţiile în care pentru acest tronson au fost găsiţi constructori în 2010, dar aceştia au renunţat subit la contract. Mai mult, în 2004 guvernul a mai avut o tentativă de construire a autostrăzii Comarnic-Braşov în concesiune, când la fel, înţelegerile cu firmele desemnate să construiască acest tronson au picat.
 

Proceduri transparente

În acest context, întrebarea care se pune este: va reuşi statul să demareze cu succes trei proiecte de concesiune în acelaşi timp, având în vedere eşecurile din anii anteriori?

„Cele trei autostrăzi pot fi licitate şi construite simultan, dar statul trebuie să facă în aşa fel încât procedura de selecţie a investitorului privat să fie cât mai transparentă, astfel încât să se evite posibile contestaţii sau probleme. Important e să vedem că lucrările încep în primăvară şi nu mai întârziem cu ele“, a spus Răzvan Niculescu-Aron, prim-vicepreşedinte al Pa­tronatului Societăţilor de Construcţii (PSC).  Deocamdată statul se află în negocieri cu firmele care au depus oferte pentru construc­ţia în concesiune a celor trei autostrăzi. Dacă în cazul autostrăzii Comarnic-Braşov şi al inelului de centură al Capitalei dialogul competitiv a început în urmă cu câteva luni, în cazul autostrăzii Craiova-Piteşti negocierile au demarat săptămâna trecută.
 

Au început negocierile pentru autostrada Craiova-Piteşti

„La data de 26 iulie 2013 a început dialogul cu candidaţii preselectaţi în cadrul procedurii de dialog competitiv pentru atribuirea contractului de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construi­rea, finanţarea, operarea şi întreţinerea autostrăzii Craiova-Piteşti“, potrivit repre­zentanţilor Departamentului pentru Pro­iecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, care coordonează activitatea CNADNR.

„(Construcţia celor trei autostrăzi în concesiune – n.red.) reprezintă un plan ambiţios. (…) Este esenţial ca firmele de construcţii selectate să aibă experienţă, dar şi ca finanţarea (pe care acestea o vor pune la dispoziţie pentru construcţie - n.red.) să fie disponibilă odată ce lucrările încep, astfel încât proiectele  să nu fie ţinute în loc din cauza lipsei resurselor financiare“, spune Randy Tharp, managing director pentru filiala locală a companiei americane de arhitectură, inginerie şi construcţii Epstein. Pe de altă parte, Werner Weihs-Raabl, şeful diviziei de finanţări pentru infra­structură şi sectorul public din cadrul Erste, pro­prie­tarul băncii BCR, spunea recent pentru ZF că statul a făcut un pas înainte prin stabilirea celor mai importante proiecte care vor fi realizate prin concesiune, dar că cel mai probabil acestea nu se vor derula în paralel.

„Începi cu un proiect, vezi cum se derulează, apoi continui şi cu celelalte“, spunea Weihs-Raabl în urmă cu o lună şi jumătate, adăugând că grupul austriac Erste este interesat să finanţeze proiectele de construcţie în concesiune a celor trei autostrăzi.

Într-o perioadă în care statul a redus puternic investiţiile în infrastructura de transport, varianta aleasă pentru construcţia de noi proiecte este concesiunea, în cazul căreia un investitor privat construieşte, finanţează, operează şi întreţine o şosea. Un astfel de proiect vine cu riscuri pentru potenţialul investitor privat, care trebuie să găsească modalităţi prin care să-şi recu­pereze investiţia, iar cea mai la îndemână variantă este aplicarea unei taxe de utilizare a drumului.

Statul, pentru a impulsiona un investitor să-şi asume un proiect, poate face nişte plăţi anuale pe parcursul anilor de concesiune. Practic, concesionarul îşi asumă riscul financiar, iar statul îl compensează prin aşa-numite availability payments (plată de disponibilitate a şoselei).
 

Ponta vrea sistem inteligent de taxare pe podul de la Cernavodă

Sistemul de taxare a autovehiculelor care circulă pe podul Cernavodă trebuie regândit şi implementat cel târziu până în primăvară, altfel vara viitoare trebuie ridicate din nou bariere pentru a se evita blocaje, i-a transmis premierul Victor Ponta ministrului delegat pentru infrastructură, Dan Şova, potrivit Mediafax.

Pentru a nu se mai forma ambuteiaje, statul a eliminat obligativitatea plăţii taxei în weekend, însă cozi în trafic s-au format şi în timpul săptămânii. ZF a scris în ediţia de ieri că o soluţie prin care aglomeraţia formată în sezonul estival pe drumul către mare ar putea fi evitată, dar prin care CNADNR ar putea în continuare să colecteze taxele de utilizare a podului, ar fi implementarea unui sistem de tip rovinietă, prin care un şofer care ştie că trebuie să treacă pe la Cernavodă să îşi poată achita la benzinării, prin SMS sau chiar online taxa de pod.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 31.07.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO