ZF 24

Studiu MOCAPP şi Cult Research: Peste 65% dintre cumpărăturile online realizate în ultimul an în România s-au făcut după consultarea review-urilor

 Studiu MOCAPP şi Cult Research: Peste 65% dintre...

Autor: Ioana Nita

24.09.2021, 08:00 254

În ultimul an, volumul cumpărăturilor online a crescut semnificativ, cu 30% conform ARMO (Asociaţia Română a Magazinelor Online) ca urmare a contextului pandemic, iar românii au avut nevoie de mai multă ghidare în demersul lor de achiziţie, bazându-se din ce în mai mult pe recomandările disponibile online, în condiţiile în care numărul magazinelor online a crescut şi implicit şi opţiunile consumatorilor. Ca atare, peste 65% dintre cumpărăturile online realizate în ultimele 12 luni în România s-au făcut după consultarea feedback-ului oferit de alţi consumatori şi influenceri, în timp ce 57% dintre cumpărătorii din mediul online declară că nu fac niciodată o achiziţie online fără consultarea review-urilor, conform unui studiu realizat de MOCAPP şi Cult Research.

„Experienţele directe pe care alţi oameni le-au avut cu produsele, magazinele sau brandurile producătoare au o pondere crescută în decizia de alegere a unui produs. Cumpărătorii caută informaţii atât din partea altor consumatori – care sunt uşor de accesat – cât şi din partea influencerilor preferaţi – în care au un nivel crescut de încredere”, a explicat Paul Acatrini, manager Cult Research.

Studiul s-a realizat pe un eşantion de 508 persoane cu vârste cuprinse între 16 şi 50 de ani care utilizează internetul zilnic.

„Am vrut să vedem în ce măsură creşterea apetitului pentru shopping online are efecte concrete asupra magazinelor online şi comportamentului consumatorilor. Desigur, altele decât cele legate de venituri. Concluziile studiului arată că suntem într-un moment de schimbare, de evoluţie profundă. Aşadar este nevoie de noi standarde în comertul online pentru magazinele care vor să devină o opţiune relevantă”, a precizat Florin Grozea, fondator şi manager al platformei digitale MOCAPP.

O proporţie de 84% dintre participanţii la studiu a făcut minimum 6 achiziţii online în ultimul an, iar 40% dintre aceştia au cumpărat mai mult de 1 dată pe lună.

Topul clienţilor cu cea mai mare frecvenţă de cumpărare (peste 15 sesiuni de shopping pe an) arată astfel:
- cumpărătorii cu venituri între 4001 şi 6000 lei/lună (peste 55% cumpără des);
- persoane cu venituri între 2000 şi 4000 lei/lună (43% fac achiziţii dese);
- clienţi cu venituri între 6001 şi 8000 lei/luna (36% cumpără frecvent).

În ceea ce priveşte bugetele alocate, cei mai mulţi dintre cumparatorii online (30%) au cheltuit în total între 1.000 şi 2.000 lei în 2020, urmaţi îndeaproape (29%) de cei care au alocat pentru shoppingul online între 2.000 şi 4.500 lei, respectiv 23% care au cheltuit peste 4.500 lei. Doar 18% dintre cei chestionaţi au alocat bugete totale mai mici de 1.000 lei în ultimele 12 luni.

Românii caută în general review-uri pentru produse din domeniul tech (77%), fashion (74%) şi pentru produse de beauty (56%). Pe locul locul 4 se află articolele şi echipamentele sportive (51%), care au depăşit produsele de gătit, aflat de regulă mai sus în preferinţele consumatorilor de conţinut. Singurele produse pentru care consumatorii spun ca nu au nevoie sa consulte review-uri sunt achiziţiile online recurente (aprovizionarea casnică), respectiv cele cu valoare mică (până în 200 lei).

Consumatorii cei mai receptivi la recomandări digitale fac parte din generatia Y (27-39 ani), respectiv generaţia Z (16-26 ani) şi de asemenea cumpărătorii cu vârsta peste 40 de ani.

Din perspectiva veniturilor, personale, cumpărătorii care câştigă peste 8.000 lei sunt cei mai receptivi; ei şi-au achiziţionat majoritatea produselor din ultimele 12 luni consultând review-urile şi comentariile influencerilor sau vedetelor. Doar 8% dintre participanţii la studiu declară că nu sunt deloc interesaţi de părerile altora (review-uri, recomandări) atunci când fac cumpărături online.

„Review-urile ajută cumpărătorii mai întâi în faza de informare, dar apoi contribuie şi în etapa de confirmare a alegerilor. Consultând recenziile, cumpărătorii găsesc argumente care îi fac să se simtă mai confortabil cu preferinţe lor şi să conştientizeze mai bine valoarea pe care o primesc pentru produsele sau serviciile achizitionate, indiferent care este bugetul alocat”, a menţionat Paul Acatrini.

În ceea ce priveşte strict comunităţile influencerilor, în medie 40% dintre followeri sunt receptivi la recomandările de produs, pe primul loc fiind bărbaţii din generaţia Z, cu copii în îngrijire şi venituri cuprinse între 4.001-6.000 de lei, respectiv femeile din generaţia Y cu copii în îngrijire şi educaţie superioară. Peste jumătate dintre femei spun că primul lor gând, după ce citesc o recomandare de produs din partea influencerului preferat, este să achiziţioneze produsul, în timp ce bărbaţii doresc să găsească produsul în motoarele de căutare şi să afle cât costă.

„Studiul MOCAPP a relevat că astăzi preferinţele consumatorilor sunt strâns legate de recomandările şi opiniile pe care le găsim în mediul digital. Problema noastră nu mai este legată de cantitatea de informaţii, ca în trecut – ci filtrarea imensei cantităţi de informaţii, cu ajutorul liderilor de opinie relevanţi, care vin cu sfaturi, recomandări şi expertiză. Review-urile realizate de influenceri au o pondere mai mare în decizia de achiziţie faţă de recomandările consumatorilor obişnuiţi, însă acestea din urmă sunt mai la îndemână, căci se află lângă produs pe pagina magazinelor online si nu necesită căutare suplimentară. Concluziile acestea sunt o oportunitate de actualizare a strategiilor de marketing pentru companiile din e-commerce. Pentru un magazin online este o decizie vitală: ce review-uri colectează, cum le promovează, cum iese în evidenţă. Şi repede, căci concurenţa deja o face!”, a conchis Florin Grozea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO