Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros: Este dificil să ne fixăm temporal deschiderile următoarelor magazine, însă ce putem spune este că nu suntem la finalul expansiunii. Depindem de proprietarii de terenuri, de aprobări.
Cifra de afaceri a lanţului de magazine cash & carry Selgros a scăzut anul trecut sub pragul de 700 de milioane de euro, iar profitul a ajuns la mai puţin de o treime faţă de 2008, ultimul an de boom, ajungând la 12,2 mil. euro. Alexandru Vlad, directorul executiv al companiei, afirmă că în spatele evoluţiei, businessului stă stagnarea consumului şi creşterea concurenţei în comerţ.
„Vânzările pe suprafaţa existentă (fără a lua în calcul extinderea - n. red.) au scăzut în toată piaţa din cauza ritmului alert de expansiune al unor jucători. Noi nu ne-am mai extins în ultimul an, astfel că cifra de afaceri a scăzut uşor“, explică el. Cifra de afaceri a Selgros a scăzut de la 768,9 mil. euro în 2012 la 699 mil. euro anul trecut.
Vânzările pe metru pătrat, cel mai important indicator pentru comerţul local, care ilustrează de fapt evoluţia consumului, au ajuns la o medie de 3.500-4.000 de euro anul trecut, faţă de 6.500-7.000 de euro în perioada 2007-2008.
Cifrele arată încă o dată că în ultimii ani marcaţi de scăderea consumului deschiderile de noi magazine au reuşit să menţină pe trend uşor ascendent afacerile jucătorilor din comerţul modern, însă vânzarea pe metru pătrat a fost în declin continuu. Cele 12 reţele de magazine au investit în ultimii patru ani 1,5-2,5 miliarde de euro pentru a-şi dubla suprafaţa de vânzare, potrivit calculelor ZF.
Selgros este însă unul dintre cei mai prudenţi jucători atunci când vine vorba de expansiune, deschizând doar două magazine din 2008 până astăzi. Un magazin de tip cash & carry necesită o investiţie de circa 20 de milioane de euro şi un teren ce depăşeşte 10.000 mp.