ZF 24

Soluţiile M2M şi „smart home“, segmentele pieţei IoT care se dezvoltă cel mai mult în prezent

Marius Filipaş, cloud & server lead în cadrul Microsoft România: Există foarte mult interes pentru sisteme IoT în România – chiar dacă ne aflăm încă într-o perioadă incipientă a implementării pe scară largă. În momentul acesta avem în desfăşurare, alături de parteneri şi clienţi, o serie de programe pilot (unele într-o etapă foarte avansată), în principal cu jucători din industriile de distribuţie de gaz şi produse petroliere, producţie (manufacturing) şi utilităţi.

Autor: Ioana Nita

21.04.2016, 15:41 1674

Soluţiile hardware şi soft­ware care permit automa­tizarea diferitelor activităţi dintr-o companie - de tip M2M (machine to ma­chine) sau a unor procese din casă - dis­pozitivele „smart home“, sunt în prezent principalele segmente ale pieţei IoT care se dezvoltă cel mai mult pe plan local. Pe segmentul destinat consu­matorilor printre primele dispozitive conectate la internet, după telefoanele mobile, tablete şi televizoare, au fost brăţările de fitness şi ceasurile inteligente.

„Internetul a determinat o schim­bare sistemică la nivel global, iar impactul său a ajuns să fie evident, inclusiv la nivel de dezvoltare de produs. De la dispozitive inteligente la noi modalităţi de interacţiune cu acestea, odată cu accentuarea acestei tendinţe a luat naştere şi ideea de «Internet of Things». Companiile au îmbrăţisat această tendinţă foarte repede, deoarece mizele sunt mari – conectivitate mai mare, acces facil la date, ecosisteme interconectate. Toate acestea se traduc în costuri mai mici şi în eficienţă în optimizarea resurselor. Pentru companii, adoptarea unor astfel de soluţii şi tranziţia către modele de business cu structuri interconectate, flexibile este esenţială. De aceea, proiectele de tip IoT au început să devină atractive la nivel cor­porate, inclusiv în România“, au decla­rat reprezentanţii Orange România.

Pe segmentul corporate principalele soluţii IoT dezvoltate şi implementate sunt cele de tip M2M (machine to machine), care le permit companiilor să automatizeze diferite activităţi prin conectarea la internet a diferitelor echipamente – camere video, contoare de energie, automobile sau aparate frigorifice, cu ajutorul unei cartele SIM de comunicaţii mobile. Acestora li se adaugă de asemenea o serie de soluţii IT care transformă o clădire de birouri într-un spaţiu de lucru inteligent („smart office“).

„Deoarece proiectele IoT sunt atât de variate – de la optimizări de fluxuri de producţie până la implementare de soluţii inteligente pentru zona de office (…) în momentul de faţă, majoritatea investiţiilor se concentrează pe proiecte de timp M2M – machine to machine – adresate companiilor. Următorul pas, la nivel de complexitate, este reprezentat de proiectele de tip IoT, care pun utilizatorul în centrul conexiunilor. În momentul în care utilizatorii vor fi din ce în ce mai conectaţi, se va trece către ideea de «Internet of Everything» (IoE)“, au completat reprezentanţii Orange România.

Segmentul M2M are în prezent o pondere semnificativă în totalul pieţei de soluţii IoT din România în ceea ce priveşte atât valoarea proiectelor implementate, cât şi numărul acestora.

„Partea de M2M (machine to machine), inclusă în segmentul IoT, a putut fi adusă la un standard în funcţie de numărul de cartele SIM / module MIM active (Machine Identification Module - un identificator conectat de tip SIM care e instalat în dispozitive IoT). Din acest punct de vedere, pentru anul 2015, IDC estima 678,6 mii SIM/MIM pe piaţa din România şi are în vedere o creştere agregată de 13,7% până la sfârşitul anului 2019“, potrivit repre­zentanţilor Microsoft România, sub­sidiara locală a gigantului american specializat în dezvoltarea de software.

 

Energia, transportul şi retailul, principalele industrii care au adoptat soluţii M2M

În ceea ce priveşte valoarea pieţei locale de soluţii M2M, aceasta era estimată la sfârşitul anului trecut la circa 20-30 milioane de euro şi urma să se dubleze în următorii ani, conform datelor companiei Analysys Mason, specializată în cercetare de piaţă şi consultanţă în domeniile telecom, media şi tehnologie.  Majoritatea cartelelor SIM utilizate în cadrul unor soluţii M2M – 95%, sunt instalate la companii de energie. Acestea utilizează soluţiile M2M pentru a monitoriza într-un mod automatizat şi simplificat consumul de energie cu ajutorul contoarelor inteligente în care se încorporează o cartelă SIM. Astfel, companiile de energie pot obţine de la distanţă date privind consumul fără a mai trimite oameni pe teren, iar în condiţiile în care contoarele inteligente încorporează şi un server web, clienţii ar putea avea acces la toate datele privind consumul. Folosind contoare inteligente acestea ar putea de asemenea să tarifeze în viitor energia diferit în funcţie de oră - dar nu în intervale prestabilite, ci flexibil în funcţie de necesităţi. Companiile de energie ar putea astfel le transmită SMS-uri clienţilor pentru a îi anunţa, spre exemplu, că în seara respectivă între orele 19,00 şi 22,00 tariful este redus cu un anume procent, după cum explicau în cadrul unui eveniment dedicat acestor soluţii reprezentanţii Vodafone România.

Operatorul, parte a grupului telecom britanic cu acelaşi nume, s-a numărat printre primii operatori care au implementat soluţiile M2M pe piaţa locală. Printre clienţii Vodafone România din sectorul energiei se numără companiile Enel, E.ON şi CEZ, acestora adăugânduli-se şi companii din industria auto şi retail. În prezent, operatorul are un portofoliu nou de soluţii M2M dedicate segmentului de business prin intermediul căruia le oferă utilizatorilor servicii personalizate, portofoliul care include de la soluţii de „connected cabinets“, afişaj media digital şi supraveghere video până la „managed asset tracking“.

„În segmentul destinat consumatorilor, soluţiile IoT care se află în prezent în plină dezvoltare pe plan local sunt dispozitivele „smart home“, care automatizează o serie de procese din casă, precum închiderea/deschidera geamului, aprinderea/stingerea luminii, pornirea sau oprirea curentului electric.“

 

Anul trecut, Orange România, cel mai mare operator de telefonie mobilă de pe plan local, a lansat la rândul lui platforma M2M Control, prin intermediul căreia companiile autohtone îşi pot monitoriza şi gestiona flotele de SIM-uri machine-to-machine.

„La sfârşitul lunii ianuarie, Orange a anunţat lansarea platformei M2M Control pentru monitorizarea şi gestionarea flotele de SIM-uri machine-to-machine. Dezvoltată pe baza unei îndelungate experienţe în ţări precum Franţa, Spania sau Slovacia, platforma M2M Control permite gestionarea SIM-urilor utilizate în cadrul flotei, a profilurilor şi a nivelului de acces al acestora. De asemenea, face posibilă verificarea conectivităţii echipamentelor în timp real, generând date importante pentru companie în vederea optimizării resurselor. În această direcţie, toate tehnologiile la nivel de grup prezintă interes pentru noi şi oferim «proof of concept» pentru toate tehnologiile la nivel de grup“, au spus oficialii Orange România.

Soluţiile M2M pot fi utilizate pentru o serie de activităţi şi procese din cadrul unei companii. Spre exemplu, acestea se pot folosi pentru creşterea mobilităţii angajaţilor prin utilizarea unor POS-uri mobile, pe teren, cu ajutorul cărora se poate încasa pe loc contravaloarea produselor vândute - datele sunt comunicate aplicaţiei centrale, astfel încât situaţia vânzărilor poate fi urmărită în timp real. De asemenea, prin intermediul soluţiilor M2M se pot monitoriza în timp real stocurile aparatelor automate de vânzare (vending machines), optimizându-se astfel programul de aprovizionare şi costurile de operare. În plus, se pot face intervenţii care să elimine eventualele perioade de nefuncţionare şi se pot face oferte de vânzare personalizate şi promoţii care să crească volumul de vânzări, oţinându-se în acelaşi timp şi rapoarte în timp real.

Soluţiile M2M pot avea impact şi la nivelul departamentelor de logistică, crescând eficienţa acestora prin faptul că pot oferi informaţii detaliate despre locul în care se află şi condiţiile în care sunt transportate bunurile. De asemenea, există posibilitatea de a seta alerte automate în cazul apariţiei unor nereguli, cum ar fi accesul neautorizat la bunuri, creşterea sau scăderea temperaturii, mutarea obiectelor din locul în care trebuia transportate etc.

Soluţiile de monitorizare în timp real a flotelor auto şi a şoferilor – GPS traking – fac parte de asemenea din portofoliul vast de soluţii M2M. Acestea permit monitorizarea rutelor, viteza şi gradul de încărcare al maşinilor. În plus, se poate urmări consumul de combustibil şi se poate determina stilul de condus al şoferilor şi ofertele de asigurări se pot face personalizat, în funcţie de şofer, distanţele parcurse, zonele în care se circulă etc. De asemenea, se pot genera rapoarte de utilizare a vehiculelor, precum şi de informare a clienţilor cu privire la înnoirea asigurărilor, efectuarea inspecţiilor tehnice periodice sau a reviziilor.

Publicitatea reprezintă o altă zonă în care se pot folosi soluţiile M2M care ajută la gestionarea mai eficientă a dispozitivelor folosite în publicitatea de interior sau de exterior. Informaţiile de pe acestea se pot actualiza de la distanţă şi se poate seta rularea unui anumit conţinut pe acestea în funcţie de zonă, tip de clienţi, interval orar sau în funcţie de alte criterii.

„Proiectele M2M sunt, în continuare, un focus pe zona de conectivitate şi de eficientizare şi această tendinţă de a dezvolta şi implementa astfel de soluţii se va păstra şi chiar îşi va accelera ritmul în perioada următoare. În plus, pe măsură ce adopţia de dispozitive inteligente îşi va menţine ritmul accelerat de creştere, vom asista la lansarea de proiecte cu componentă IoT“, au punctat oficialii Orange România.

 

În regiune se dezvoltă deja proiecte de „smart city“

Adopţia de soluţii M2M produce schimbări la nivelul fiecărei industrii, însă tehnologia IoT poate transforma inclusiv o comunitate mai mare decât este cea a diferitelor medii de afaceri, şi anume un oraş întreg.

„Cele mai mari contracte se desfăşoară cu clienţi din industria  transporturilor, respectiv cea de utilităţi. Din punctul de vedere al complexităţii, cele mai interesante proiecte, cu potenţial foarte mare de creştere în viitorul apropiat, sunt cele de tip Oraş Inteligent. Acestea combină diverse tehnologii şi presupun interacţiunea dintre adminis­traţiile locale, mediul de afaceri şi locuitorii oraşului respectiv. Suntem deja implicaţi în proiecte-pilot de imple­mentare a unor soluţii de tip «smart city» şi beneficiem şi de suportul grupului Deutsche Telekom în acest sens“, a declarat Răzvan Ionescu, director de marketing pe segment business în cadrul Telekom România, parte a grupului german de telecomunicaţii Deutsche Telekom. El nu a oferit însă detalii despre ce oraş este vorba.

Deutsche Telekom a dezvoltat spre exemplu un proiect de transport public inteligent în Budapesta, capitala Ungariei, unde a implementat un sistem automatizat de folosire în comun a bicicletelor prin intermediul căruia utilizatorii ridică şi apoi lasă bicicletele în locurile special amenajate pentru acestea. Fiecare staţie de biciclete este dotată cu punct de plată automată, alimentare cu energie şi supraveghere video. Telekom România oferă de asemenea această soluţie de „bike-sharing“ pe plan local, alături de alte soluţii destinate unui oraş „inteligent“, precum soluţii de telemedicină, transport public inteligent, parcare inteligentă, „copacul digital“ (încărcător solar pentru dispozitive mobile cu conexiune wi-fi la internet), „managed wi-fi“ (soluţie de internet wi-fi destinată companiilor cu componentă de analiză de date), supraveghere video, iluminat public inteligent şi „vending telemetry“ (soluţie pentru gestionarea de la distanţă a automatelor care monito­rizează stocurile şi corelează informaţiile cu sistemul de gestionare a aprovi­zionării).

Microsoft a lansat la rândul lui în urmă cu doi ani un program numit „CityNext“ prin intermediul căruia are în plan să construiască oraşe „inteligente“ în toată lumea. Programul presupune utilizarea tehnologiei cloud, a dispo­zitivelor mobile, instrumentelor de analiză de date şi a reţelelor de socializare pentru a ajuta oraşele să devină mai prospere, în condiţiile în care acestea se confruntă cu bugete tot mai reduse pentru rezvolvarea problemelor co­munităţilor lor.

Pe plan local nu există însă deocamdată implementări ale soluţiilor cuprinse în programul CityNext.

„Există foarte mult interes pentru sisteme IoT în România – chiar dacă ne aflăm încă într-o perioadă incipientă a implementării pe scară largă. În momentul acesta avem în desfăşurare, alături de parteneri şi clienţi, o serie de programe-pilot (unele într-o etapă foarte avansată), în principal cu jucători din industriile de distribuţie de gaz şi produse petroliere, producţie (manufacturing) şi utilităţi“, a precizat Marius Filipaş, care conduce divizia de „soluţii cloud şi servere“ din cadrul Microsoft România.

  

Soluţiile „smart home“ câştigă teren  pe plan local

În segmentul destinat consu­ma­torilor, soluţiile IoT care se află în prezent în plină dezvoltare pe plan local sunt dispozitivele „smart home“, care automatizează o serie de procese din casă, precum închiderea/deschiderea geamului, aprinderea/stingerea luminii, pornirea sau oprirea curentului electric.

Dispozitivele de tip „smart home“ sunt disponibile pe piaţa locală atât prin intermediul retailerilor electro-IT, cât şi al operatorilor telecom, care în ultimii ani au ales să-şi diversifice portofoliul de soluţii şi servicii oferite, în condiţiile în care tarifele aferente serviciilor de voce, SMS şi internet mobil sunt tot mai mici.

„Anul 2015 a fost  pentru Orange unul extrem de important din perspectiva lansării serviciului Smart Home.  Odată cu adăugarea pachetelor Smart Home în portofoliul Orange, acoperim servicii pentru clienţii noştri, de la cele de voce la produse avansate, care merg în direcţia IoT. Pentru lansarea acestui proiect, compania a implicat resurse importante, de la dezvoltarea programelor de operare până la dez­voltarea interfeţelor pentru utilizatori, astfel încât toate comenzile să fie intuitive“, au menţionat reprezentanţii Orange România.

Soluţia „smart home“ oferită de Orange este compusă din mai multe echipamente şi o aplicaţie software care le permite utilizatorilor să monitorizeze şi să controleze de la distanţă, prin inter­mediul tele­foanelor, diferite echipamente. Soluţia include şase tipuri de senzori - senzor de fum, senzor de mişcare, senzor de inun­daţie, senzor pentru uşă/fe­reastră, priză inteligentă şi ca­meră Wi-Fi - conectaţi la un dis­pozitiv central. Supravegherea şi con­trolarea de la distanţă a locuinţei se fac de pe telefon sau tabletă, prin aplicaţia Orange Smart Home, dis­po­nibilă pentru Android şi iOS, sau pe PC, prin intermediul unei plat­forme online.

În afară de soluţia „smart home“, Orange le oferă clienţilor şi sisteme wi-fi care se pot folosi în maşină şi pune la dispoziţie şi conexiune wi-fi în diferite locaţii din oraşe sau în mijloacele de transport în común.

„În 2015, Orange, alături de Com­pania de Transport Public Cluj-Napoca, a implementat un program-pilot prin intermediul căruia oferă călătorilor, fie că sunt sau nu clienţi Orange, posibilitatea de a folosi pe durata călătoriei Orange Wi-Fi instalat pe un număr de 10 autobuze Solaris. Acest proiect merge în direcţia digitalizării serviciilor publice, un pilon important spre adopţia la scară largă a soluţiilor IoT“, au precizat oficialii Orange România.

Orange s-a numărat printre primii operatori de pe piaţa locală de tele­co­municaţii care au popularizat tehnologia IoT pentru consumatori prin comercializarea dispozitivelor purtabile („wearables“) – brăţări de fitness şi ceasuri inteligente.

„Zona proiectelor cu componentă de tip IoT a devenit tot mai interesantă pentru jucătorii din zona telecom, care încep să investească din ce în ce mai mult în dezvoltarea de soluţii, atât pe seg­mentul corporate, cât şi pe cel co­mercial“, au concluzionat reprezentanţii Orange România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO