ZF 24

Singura parte bună? Direcţia e doar în sus. Topul în care România este la coada clasamentului în Europa.

Anuarul de business al României 2019. Cei mai mari jucători din economie

Singura parte bună? Direcţia e doar în sus. Topul în...

Autor: Cristina Roşca

31.08.2019, 19:05 764

România se află la coada clasamentului european când vine vorba de suma cheltuită per capita pe bunuri de larg consum nealimentare, fie ele produse folosite pentru curăţarea locuinţei, fie detergent, şampon sau gel de duş. 

România se află la coada clasamentului european când vine vorba de suma cheltuită per capita pe bunuri de larg consum nealimentare, fie ele produse folosite pentru curăţarea locuinţei, fie detergent, şampon sau gel de duş. Această subdezvoltare este totodată un indicator al potenţialului de creştere al pieţei.

Cei mai mulţi jucători din segmentul bunurilor de îngrijire sunt giganţi străini, în frunte cu Procter&Gamble şi Unilever, însă alături de aceştia îşi face loc la vârf şi Farmec, un jucător român cu o istorie de câteva zeci de ani, care realizează în special cosmetice, dar şi produse de curăţenie sub brandurile Nufăr şi Triumf. Ceilalţi jucători români din piaţă au afaceri mai mici, iar cei mai noi dintre aceştia s-au orientat către nişe precum produsele bio.

O bună parte din bunurile de larg consum nealimentare folosite de români vin din import, însă există şi o serie de unităţi de producţie locale, chiar dacă deţinute de străini. Mai exact, Procter&Gamble are o fabrică dezvoltată de la zero la Urlaţi (judeţul Prahova), unde se produc şampoane şi balsamuri de păr care apoi pleacă în toată lumea.

Anglo-olandezii de la Unilever realizează la Ploieşti detergent sub brandurile Omo şi Dero. Ei au totodată şi producţie de alimente, atât la Ploieşti, dar şi în Suceava unde are fabrică Betty Ice, business preluat de Unilever.

Există însă şi companii care aduc totul din import, după ce au renunţat la operaţiunile locale de producţie.

Americanii de la Colgate-Palmolive au închis în 2008 fabrica pe care o deţineau şi unde se producea pasta de dinţi Super Cristal şi crema Norvea.

Astfel, gigantul american a păstrat pe piaţa locală doar operaţiunile de distribuţie. Producţia a fost mutată în Polonia, o ţară aflată în inima Europei, la jumătatea distanţei dintre Vest şi Est. 
La polul opus, nemţii de la Dalli au venit întâi cu producţia la Timişoara (fosta fabrică P&G) şi apoi au ales să facă şi distribuţie.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO