Românii au cheltuit anul trecut aproape 120 de miliarde de lei (27 mld. euro) pe mâncare, haine, electrocasnice, mobilă şi carburanţi, cu 0,5% mai mult decât în anul anterior, potrivit calculelor ZF pe baza datelor INS.
Cei mai mulţi bani au mers către produsele nealimentare (38,1%), retailerii de electrocasnice, modă şi mobilă simţind o revenire a apetitului de consum în special pe final de an. De altfel, datele Institutului Naţional de Statistică arată că ultimele luni din 2013, în frunte cu decembrie, au fost cele care au readus cifra de afaceri din consumul cu amănuntul – cel mai important indicator pentru consum – pe plus, după o vară slabă cu scăderi de aproape 5%.
„Am avut cea mai bună lună decembrie din ultimii cinci ani. S-a simţit o creştere puternică a consumului în luna decembrie comparativ cu aceeaşi lună a anului 2012. Revenirea poate fi pusă pe seama avansului creditului de consum pe de-o parte şi a creşterii puterii de cumpărare pe de alta. Au fost mai mulţi bani în piaţă. Mai mult, în luna decembrie fiind o lună a sărbătorilor românii au avut mai mult apetit pentru consum“, spune Dan Ostahie, proprietarul celui mai puternic retailer electro-IT din România, cu afaceri de peste 250 mil. euro în 2012, ultimul an pentru care există date publice.